Problem med iBook G4 14"/933 MHz

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-23 11:44

Jag köpte en iBook G4 i början av augusti. Det var ett restexemplar av 933 MHz-modellen med 14" skärm som jag fick till priset av den nya 12"-modellen. Tills för 2 veckor sedan fungerade den klanderfritt men så hände plötsligt något.

Jag höll på att använda datorn som vanligt, hade igång ett antal program och så låser sig hela systemet. Tvångsavslutning av program fungerar inte och inget annat heller. Får helt enkelt stänga av datorn med powerknappen. När jag lite senare försöker starta datorn igen dyger bara det blinkande frågetecknet upp. Jag testar lite olika saker (zappa PRAM:et, starta från start-CD) men inget fungerar.

Eftersom mindre än 90 dagar gått sedan inköp ringer jag Apple Care. Killen jag får prata med ber mig testa lite olika saker (zappa PRAM:et, starta från start-CD och köra Skivverktyg) men inget fungerar. Hårddisken dyker inte upp i Skivverktyg överhuvudtaget. Han råder mig att skicka iBooken till Holland. Jag får användarnr, ärendenr, faxnummer till Apple Care mm. Måste tydligen faxa in mitt inköpskvitto först så att de kan se inköpsdatum.

Då jag inte har någon fax ringer jag till min lokala macåterförsäljare (där jag köpte datorn) för att fråga om jag kan låna deras fax. De säger att jag lika gärna kan lämna in datorn hos dem och behöver den skickas till Holland fixar dem det. Blir lättad av att höra att jag kan ha datorn på 10 minuters gångavstånd och traskar dit och lämnar in den.

Dagen därpå ringer en tekniker och säger att min iBook startade på första försöket. Han startar om datorn i telefonen och loggar in på nytt och det fungerar. Hans tips är att det rör sig om ett mjukvarufel och det täcks inte av garantin. Om jag vill kan han kolla på det men då faktureras jag 900 kr /timmen. Jag bestämmer mig för att hämta ut datorn och själv köra Skivverktyg.

Börjar med att köra Skivverktyg från hårddisken och rättar till ett 10-tal behörighetsfel (vad innebär det?). Alla filer på skrivbordet har försvunnit samt programmet Adium (ICQ/MSN/Yahoo mm - klon). Dagen därpå kör jag Skivverktyg från start-CD:n och en mängd fel hittas (och rättas till tror jag). I slutet av genomgången står det ngt i stil med "One HFS-volume fixed" (i grönt) samt "One Volume failed to fix" (i rött). Datorn fungerar några dagar och jag tänker inte mer på det.

Så i måndags händer det igen. Mitt uppe i användandet av datorn låser sig allt. Bara den där snurrande "regnbågen" syns och denna gång hörs ett surrande ljud från hårddisken som jag aldrig hört förut. Jag får stänga av med powerknappen. Försöker starta upp datorn på nytt. Det går ett tag men sedan händer samma sak igen. Försöker starta från start-CD:n men när Skivverktyg letar efter enheter börjar hårddisken surra igen och inget mer händer. Jag tvingas stänga av datorn igen. Låter datorn stå över natten och drygt ett dygn senare försöker jag starta den igen. Jag kommer in i systemet och lyckas bränna en skiva med lite viktiga filer som jag vill ha kvar om nu allt pajar. Kör datorn ett tag tills den låser sig totalt igen. När jag försöker starta om den kommer bara det blinkande frågetecknet upp.

I går morse gick jag ner till min Mac-återförsäljare med iBooken. Medan jag väntar testar jag att starta datorn och då fungerar den givetvis. Lät bli att lämna in den och körde Skivverktyg från start-CD:n igen. Samma resultat som förra gången, dvs hittade en massa fel (som jag hoppas blev fixade) samt "1 HFS-volume fixed, 1 Volume failed to fix" (har bara 1 partition på 37,5 GB).

Sedan igår har det inte varit något problem med datorn. Någon som har en idé om vad det kan vara?

Min teori är att det är glapp någonstans i datorn, kanske anslutningen hårddisk-moderkort. Verkar ju som att datorn mådde bra av att transporteras ner till affären.

Tacksam för tips och hjälp!

Hälsningar

Simon

• Medlem
  • 2004-10-23 13:11

Har du testat skivan Hårdvarutest? Den lär iofs inte reagera om det är ett glapp, men ändå...

1
Bevaka tråden