Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 Startup trubbel hjälp!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Allihopa!
Detta är mitt första inlägg i Forumet.
Jag går direkt på businessen:
Kan någon hjälpa mig med min Powermac G4 AGP Graphics (Sawtooth) 400 Mhz? Den vägrar starta sedan jag vid samma tillfälle (ja, jag vet!) installerade RAM-minne och två separata ATA-hårddiskar.

Symptomen är att startknappen lyser till och fläkten går i ca två sekunder varefter den stannar. Jag får ingen startup ton men röda lampan på logikkortet lyser (i ca två sekunder).

Med ledning av info från detta Forum har jag gjort följande:
Jag har tagit ut alla minnen och kollat dem. De är OK.
Jag har lossat bildskärmskortet och alla sladdar samt återställt PMU:n genom att trycka in knappen vid batteriet helt kort och distinkt, (samt vid ett senare tillfälle även hållit knappen intryckt i ca fem sekunder - vilket somliga experter rekommenderar, tex på OWC:s tekniksidor). Status Quo.
Jag har bytt processorn. Den funkar utmärkt i min andra G4. (Instruktioner fann jag på www.sonnet.com.)
Jag har kollat Nätadaptern. Även den funkar utmärkt på min andra G4.
Grrrr!
Återstår således bara Moderkortet, så vitt jag förstår - eller?

Kan man felsöka på ett moderkort?
Kan man byta moderkort utan att vara någon större expert på datorer?
Kan man få tag på (begagnade) moderkort?
Vad kostar dom i så fall?

Finns det någon erfaren typ som kan hjälpa mig vidare? (Helst genom att komma på nåt jätteenkelt som jag missat! Men annars gärna med vilket tips som helst...)

Tacksam för svar.

Hälsningar till alla från

/Siddimac

Senast redigerat 2004-10-23 02:06
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-23 02:12

Först måste du konstatera om det är något fel på moderkortet. Jag tror inte att det är det.

Försök att återställa maskinen som den såg ut innan du satte i mer minne och nya hårddiskar.

Testa sen att starta datorn. Om den startar så är det antingen fel på något minne som du har köpt till eller så har du byglat hårddiskarna fel. Den undre disken skall vara byglad master och den övre skall vara byglad slave. Master kopplas in med den svarta kontakten och slave med den beiga på mitten av kabeln.

Vad händer om du byter tillbaka till orginaldisken och plockar ut båda de nya diskarna? Vad händer om du låter bli extra minnena? Startar den då allt är tillbaka som den var innan du uppgraderade?

Det är dyrt med nytt moderkort. Begagnade är svåra att finna.

Tack för era svar! Här var verkligen snabba ryck!

Jag har tagit ut alla minnen utom ett, som garanterat funkar. Jag har även tagit ut båda hårddiskarna. (För visst måste väl en frisk dator starta upp även utan hårddisk?)
Problemet är att jag inte ens får någon start-up ton. Datorn dör innan den ens hunnit upptäcka om den har startupskiva eller ej. Jag tror dock att hårddiskarnas pin-inställningar kan ha varit skumma vid tillfället ifråga (dvs. när det ursprungligen gick snett).
Ursprungsdisken har jag inte tillgång till just nu, men jag ska prova sätta i en annan disk med MacOS 9.x ifall datorn nu skulle vara så kinkig. (Jag har nog försökt starta med OSX mest hela tiden) Jag skulle dock bli synnerligen förvånad – och överlycklig – om det skulle göra susen!

  • Medlem
  • 2004-10-23 05:43

Hjälp

Hej, Ny Mac användare sedan 6 månader, har funkat kanon till nu då mitt mail prgram inte går att avsluta utan att tvångsavsluta samt att så fort jag öppnar mailen så tänker dator och
"läser brevlådefil..." vad skall jag göra?

Har du bytt ut batteriet?

Leta reda på en liten fyrkantig plupp med ett runt mebran på, PMU-reset (tidigare kallad Cuda-switch). Tryck på membranet EN gång, håll den inte inne, utan bara tryck till en gång. Stäng lådan och starta. Fungerar inte det så ta till den lite brutalare metod nedan.

Dra ur nätsladden
Öppna lådan
Ta ut batteriet
Gå på bio (i alt 2 nedan: Gå till affären och handla)
Sätt tillbaka batteriet
Tryck på PMU-reset
Stäng lådan
Tryck på startknappen UTAN nätsladden i vägguttaget
Sätt i nätsladden
Starta

Fungerar inte det, så är batteriet "a prime suspect". Skaffa nytt hos närmaste elaffär, eller fotohandlare och testa brutallösningen igen.

Fungerar inte det så plocka ur ALLT och återställ datorn till fabrikskonfiguration och försök starta den. Startar den så sätt tillbaka en ny pryl i taget, börja med CPUn. För att datorn riktigt ska fatta att Du bytt den, måste du trycka på PMU-reset före första start efter bytet. Plocka sen in del efter del tills dess att antingen allt fungerar, eller Du vet vad det är för grej som är paj.

Får Du inte igång den alls, så återstår bara verkstad.

Tack igen för svaren!

Pocahontas • Ja jag har kollat batteriet. (Glömde skriva det.) Det funkade utmärkt till min andra G4.

Leonardo • Oj oj, så spännande! Om detta funkar blir det julafton två månader i förtid! Jag befinner mig just nu i biofasen - eller om jag ska ta och städa lite?

Jaha, man fick i alla fall lite dammsuget (både i lägenheten och i Macen). Jag provade Leonardos tips på alla möjliga vis och upptäckte att om man tar bort processorn (eller sladden till den, eller sladden till modemet) så är det helt stendött. När man sen sätter i allt detta igen, så kommer den tillbaka till det läge där den kämpar och lyser i ca två sekunder. (Jag upptäckte även att om man tar bort sladdarna till alla discar och drivar så låter den som en hes nötskrika när man försöker starta: »Tjioweep!«

Vad jag inte har gjort är att ta loss moderkortet och guckla lite med dess kontakter (verkar för komplicerat). Jag har en datakille nere på hörnet med halv tariff (250:-) för felsökning och kostnadsförslag; att stödja det lokala näringslivet verkar som en bra idé just nu. Jag rapporterar vidare sen och berättar hur det gick...

Senast redigerat 2004-10-24 01:24

Jahapp, det var moderkortet, som jag misstänkte. Irreparabelt enligt datanissen nere på hörnet. Han pekade på ett par stora platta pluttar på kortet märkta Motorola. Nytt kort kommer att införskaffas. Drar igång ny sträng med en fråga om detta. Håhå jaja...

1
Bevaka tråden