Säkert en klassiker - PC nu, men snart mac! Övertyga mig!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hejhej!

Har fram tills nu haft pc. Men den börjar sjunga på
sista versen. Jag funderar starkt på mac-köp.
Nu behöver jag höra åsikter från riktiga ägare.
Har läst skitmkt på sidorna som finns på apple och så.
Men ge mig för/nackdelar från den "riktiga användarvärlden" är ni snälla.

Tänker mig en ibook, den som kom nu i veckan.
Kommer vilja jobba mkt med foto.

Vad bör man köpa till? Kan ibooken kopplas till en större skärm utan krångel?

Ge mig allt ni vet! Finns det möjligtvis en liknande tråd som denna så ber jag
om en hänvisning!

Tackar så mkt på förhand!

/Niklas

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-21 15:24

Det finns massor av liknande frågeställningar.
Kolla t.ex. i Switcher-forumet: http://99mac.se/forum/forumdisplay.php?f=91
Samt i x-book-forumet: http://99mac.se/forum/forumdisplay.php?f=20

För att svara på dina specifika frågor:
iBooken kan kopplas till en större skärm, men den kan bara spegla den interna skärmen. Du får alltså inte högre upplösning. Just upplösningen ser många som den stora nackdelen med iBook.
En stor fördel med att vara Mac-användare - vid sidan om själva datorn - är detta forum!

Ändring: Felix vet uppenbarligen mer än jag om möjligheten att använda extern skärm. Se nedan.

• Medlem
  • 2004-10-21 15:25

Bra val att köpa iBook nu, mycket trevlig dator som genom den nya uppdateringen blivit MYCKET prisvärd, även i jämförelse med pc-bärbara. Köp till mycket ramminne, gör väldigt stor skillnad i OSX. Applestore hade förut väldigt höga priser på just detta så det lönade sig att köpa på annat håll och sätta in själv.

Extern skärm kopplar du in via en adapter (mini-VGA --> VGA, kostar 300 spänn eller nåt sånt). Du kan alltså koppla i princip vilken skärm som helst, förutom de som har dvi-anslutning. Via ett specialprogram kan du använda valfri upplösning på den externa och använda den som extra yta, och inte enbart som spegling av den interna skärmen.

Du borde snacka med Said (ni känner väl varandra?), köpte inte han en iBook för nån månad sen? Han har haft några trådar uppe till diskussion här.

Mvh Felix Rådberg (plåtade för blaze)

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2004-10-21 17:13
Ursprungligen av Felix:

Extern skärm kopplar du in via en adapter (mini-VGA --> VGA, kostar 300 spänn eller nåt sånt).

Beställs med fördel från Apple Store i samband med iBook köpet. Kostar ca: 250:-. Tycker personligen att man bör välja en större HD också, 30GB är så väldigt fjuttit (60GB mot 770:- tillägg). Tänk också på att blåtand inte kan eftermonteras internt.

Lycka till.

Senast redigerat 2004-10-21 22:48
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-21 17:19

Följer inte miniVGA till VGA-adaptern med iBooks längre alltså? Jag fick min kostnadsfritt i paketet när jag köpte min iBook, vilket iofs var 1,5 år sedan nu.

• Medlem
  • 2004-10-21 17:52

Jag kan iallafall absolut rekommendera mac. Nu är jag ju lite partisk kanske, men jag kan inte tänka mig att du blir missnöjd med vare sig iBooken eller OS X som operativsystem. Det är så jävla smidigt och stabilt med sinnerika lösningar på nästan allt, ett rent nöje att använda.

Men, något annat som är en stor fördel är den "sammanhållning" som finns på macsidan, alla delar med sig av erfarenheter och tips. Som någon skrev tidigare är detta forum en ren guldgruva, gratis support dygnet runt av sveriges mest kunniga mac-användare!

Jag kan bara komma på EN sak jag saknar, och det är möjligheten att använda soulseek. Nu finns det visserligen en möjlighet om man är kunnig inom UNIX, men det är jag inte tyvärr.

• Medlem
  • 2004-10-21 18:35

Just ja, kom på en sak till. Fundera över om du ska ta 12'' eller 14''. Den större har inte fler pixlar, utan levererar bara större bild. Du får alltså inte plats med mer på skärmen. Om du vill bära omkring på datorn är nog den mindre att föredra.

Glömde säga: bra jobbat på metropolis förresten!

Ursprungligen av Felix:

Just ja, kom på en sak till. Fundera över om du ska ta 12'' eller 14''. Den större har inte fler pixlar, utan levererar bara större bild. Du får alltså inte plats med mer på skärmen. Om du vill bära omkring på datorn är nog den mindre att föredra.

Kan bara instämma i ovanstående. Den mindre är smidigare, lättare, billigare och även om skärmen är liten så går det utmärkt att se på den. Prestandaskillnaden är antagligen väldigt liten.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-25 12:53
Ursprungligen av Felix:

Jag kan bara komma på EN sak jag saknar, och det är möjligheten att använda soulseek. Nu finns det visserligen en möjlighet om man är kunnig inom UNIX, men det är jag inte tyvärr.

Då har du missat Nicotine App ! Funkar hur bra som helst!

Angående ibook:
Jag köpte en ibook 12" 1GHz med 768 MB ram för ett tag sedan, och jag är verkligen supernöjd. Jag har tom jobbat i Flash MX 2004 på den skärmytan (inte helt problemfritt, men det beror också på Macromedia) och det funkar hyffsat även om det är en kompromiss.
Annars jobbar jag mest med bildbehandling i photoshop och illustration i illustrator. Jag anser att det fungerar fint när man lärt sig att hantera den begränsade skärmytan (med stor hjälp av Exposé ).

Möjligheten att koppla datorn till extern skärm funkar med ett litet hack. jag upptäckte dock att jag var tvungen att återställa detta när jag skulle köra video-ut.

Jag jobbar inte själv med foto, men jag kan tänka mig att det kan vara bra att installera upp till 1,25 GB RAM.

Tillbehör jag rekommenderar:
Tucano second skin för ibook 12"
en billig airport, med router och brandvägg , perfekt om du har bredband hemma

Fördelar:
Billig!
Liten
Relativt snabb (Call of Duty flyter på fint faktiskt)
Mac OS X
Bra med minneskapacitet
Bra tangentbord
Fin!
inbyggd airport extreme!
bra batteritid

Nackdelar:
Skärmen är inte i toppklass
Lite långsam hårddisk

... ja, det var allt jag kom på just nu!

Lycka till med köpet!

• Medlem
  • 2004-10-25 17:57
Ursprungligen av tobot:

Då har du missat Nicotine App ! Funkar hur bra som helst!

FYFAN vad grymt! Måste genast testas! Tack!

/Felix

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-22 07:55
Ursprungligen av Felix:

Extern skärm kopplar du in via en adapter (mini-VGA --> VGA, kostar 300 spänn eller nåt sånt).

Som några andra redan har sagt så följer den adaptern med, bara för tv-ut du måste köpa till:

Ursprungligen av http://www.apple.com/se/ibook/specs.html:

Skärmbildsdubblering stöder utgående VGA-video till en extern bildskärm eller projektor (kräver Apple VGA-videoadapter, ingår) och utgående S-video och kompositvideo till en TV eller videobandspelare (kräver Apple videoadapter, säljs separat).

Hallå,

Jodå felix. Visst känner jag Said. Vi har pratat mkt. Han är en av dom största påtryckarna till att jag förmodligen inom kort är stolt ibookägare. Vill höra runt med lite annat folk också.

Gällande liknande trådar så har jag redan hittat massor. Ursäktar om jag var lite snabb med att posta själv. Finns det vidare info som kan vara av värde så får ni gärna posta det här.

/Niklas

• Medlem
  • Solna
  • 2004-10-22 01:09

I alla fall i våras när jag köpte min iBook följde det med en mini-VGA-till-VGA-adapter. Det du däremot gärna vill köpa till är en TV-ut-adapter, för den följer inte med. Se upp så du får rätt bara, det finns en på Apple Store för äldre iBookar.

Vad gäller storlek har jag inte förstått de som väljer 14" över 12". 12" är det som gäller! Enda argumentet jag kan se är att man kan välja till en DVD-brännare men det är inte så viktigt för mig.

I övrigt - har du nytta av Bluetooth? Det kan inte byggas in efteråt. Används till att koppla in en del trådlösa möss + mobiltelefoner.

Sen vill i alla fall jag ha så mycket disk som möjligt. 80 GB fanns inte i våras, då var 60 GB max... Disken är också krånglig att byta i efterhand, så där gäller det att bestämma sig innan köp.

Minne brukar vara billigare från den lokala datorbutiken - kolla upp det. Förmodligen klarar du dig bra med endast 512 MB extra (ungefär en tusenlapp i vanlig butik), jag märker att det inte är så särskilt ofta jag använder allt minne som finns i min burk. Det finns beskrivning hur du installerar minnet i manualen, annars kan säkert någon datorkunnig hjälpa dig.

Slutligen - är du Student kolla Apple Store Student (via vanliga Apple Store) eller Apple Store Mecenat (via www.mecenat.se). Där är priserna lägre...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-22 02:12

Niklas, jag tror att du blir nöjd med en iBook. 12-tummaren är som nämnts ovan smidigare och nättare (och i mitt tycke mycket snyggare) än storebrorsan med 14-tumsskärm. Batteritiden är suverän!

Du kan visserligen ansluta en extern bildskärm till en iBook, och du kan använda det smarta hacket Screen Spanning Doctor (stöds dock INTE av Apple), men du är fortfarande begränsad till att använda en extern skärm med analog VGA-anslutning (anslutningen på iBook är av typen mini-VGA).

Om du absolut vill använda externa bildskärmar på ett smidigt och pålitligt sätt bör du välja en Powerbook G4 som ju har en digital bildskärmsutgång (DVI på PB 15" och 17", mini-DVI på PB 12").

Båda valen är bra, och det är ju rätt stor skillnad i pris. Just nu får du en iBook 12" för under 10 000 inklusive moms, och i det priset ingår ett Airport Extreme-kort!

tack för alla goda råd och så. Fantastiskt mkt hängivna och hjälpsamma människor som samlas på ett och samma ställe. Man blir ju nästa genom det lite extra motiverad att "komma in i mac-familjen"

• Oregistrerad
  • 2004-10-24 21:06

klart du ska komma in i mac-familjen, bästa nånsin

iBook är het

1
Bevaka tråden