• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-21 14:08

Den iBook jag köpte av min bror hade en 20gb hårddisk i sig, medan jag hade en 30gb sittande i mitt gamla dasslock, och då måste man ju byta.

Alltså hämtar man instruktioner, jag kan varmt rekommendera pbfixit.com, de har utmärkta beskrivningar, för båda mina datorer, men även fler. De har också utmärkta "screw templates", sidor med rutor att lägga skruvarna på, med bilder på skruven ifråga.

Några tankar om dessa ingrepp:

-Sätt på bra musik! Jag lyssnade igenom Kravitz' Cirkus, och Steppenwolfs For Ladies Only.

-Den gamla iBooken är betydligt lättare än den nya att jobba med, lite mer plats, och därmed lite mindre pill. Att ta isär den gamla tog nog inte mer än 20-30 minuter, jämfört med närmare timmen för den nya, fast då var det ju första gången också, iofs. (Bortsett från att jag bara hade en torx 9, och inte torx 8 som behövs för att ta loss stöden för HD:n på den vita - en timme och 20 min för att åka till Biltema och köpa en skruvmejsel... ) En viktig sak är att ett moment är bökigt - att sätta tillbaka den övre skölden på en ny iBook, man har nämligen lossat 12 skruvar. När man lossar dessa så anteckna NOGA var de satt allihop. Annars är det bara att tuta och köra.

-Jag är noggrannare än Apple... Den vita iBooken har varit inne på reparation för bildskärmskortet (extended replacement program ni vet), och uppåt haldussinet skruvar saknades, exempelvis de två som håller i CD:n mot skalet. De hade också rivit bort alla tejper som sitter, och lyckats sätta den övre skärmen (metallskärmen) något snett. Hmm... :rolleyes:

För övrigt verkar något gått en aning snett, eftersom den Orangea iBooken inte riktigt trivs med den nya skivan. Skivverktyg snurrar just nu och kollar. Det verkar spraka en aning om hårddisken... Men i värsta fall har jag kvar den ursprungliga 6gb skivan.

Hur många andra här har bytt skiva i en iBook? Och vad tyckte ni om det? Snudd på alla som sitter med en gammal iBook har ju intresse av att byta skiva, och vi kanske skulle samla erfarenheter här?