Köpa G5 ??

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-10-20 19:22

Hejsan.

går och funderar på at köpa en G5 med en apple skärm till.
Funderar bara lite på vilken modell av G5an jag ska ta. Ska man ta dubbla 2.0 eller dubbla 1.8??
Ska man satsa mer på skärmen och ta en 23" i stället för 20"??

Ni som har G5 samt apple skärmar, vad är era erfarenheter kring detta?

Tacksam för svar

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 19:36

Beror så klart på vad du skall ha det hela till.

...och din ekonomi - privat eller företag?

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-10-20 19:38

Jag köper det som privtpersonpå avbetalning då jag är student.
Jag har en 12" 867MHz PB och kommer ha den stationära till det vanliga så att säga.
inga tunga bildarbeten eller liknande.
Lite programmering och så kanske..

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 19:45

Ja du...jag arbetar med mycket bild o grafik så jaghar 23 tummaren och ångrar det inte - aldrig! men jag har ett företag och arbetar dagligen med den.

Alltså rekommenderra jag så stort som bara möjligt - till alla. Men vet att plånboken är viktig att sköta:-DDD

När det gäller datorn så ta det bästa du klarar av att handla. Men tänk på at System X äter o vill ha mycket minne.. så räkna med att köpa till minne i din budget.. sitt hellre med en mindre modell med mycket minne än en större med det du får med.....

Mer kan jag inte ge i råd.. lycka till hoppas det ger dig ngt!

Jag köpte en G5 2x1,8 samt en Apple 20" i december för privat bruk, och är mycket nöjd.

Vilken processor du ska välja är svårt... Jag tror att 1,8 duger bra idag och ett tag framåt, men ju snabbare dator du väljer desto längre "håller" den ju. Personligen skulle jag idag göra samma val som jag gjorde, dvs satsa på mellanmodellen, det brukar vara mest prisvärt. Tänk på att den bl.a. har plats för mer minne, och har PCI-X i stället för PCI.

Om du ska spela mycket kan det vara värt att byta upp till ett bättre grafikkort, jag valde Radeon 9800 och ångrar det inte.

Personligen skulle jag inte ha någon egentlig nytta av en större skärm, inte så att det skulle vara värt de extra pengarna. Bättre att, som fjellis skrev, lägga pengarna på extra minne, jag har 1,5 GB.

Sen beror det ju som sagt väldigt mycket på hur mycket man kan spendera...

Köp den där nya budgetmodllen av G5 och en 20"-skärm, det kommer säkert att räcka till för att fylla dina behov, enligt vad du skriver. Dubbelpropp behöver du bara om du jobbar med stora bildfiler eller apps som behöver mycket CPU.
Eller varför inte en iMac G5 20" med mycket minne, en sån täcker de flestas behov.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 20:20

En sak till köp en TYST maskin - tystnaden o lungnet o ron upptäckte jag när jag fick min G5a... inna hade jag 2 vindtunnlar.... ja de är kvar men gör andra saker numera:-)))) på andra ställen:-)))

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-10-20 20:53

Jag tycker 20" skärmen känns liten, tolka mig rätt nu för liten är den ju inte men widwscreen fomatet gör att den känns lite låg så att säga. Gillar att man på 23" kan få ett A4 papper på höjden.

Har man någon nytta av PCI-X? har inte fattat vad tanken med det är riktigt?

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 20:56
Ursprungligen av basic:

Jag tycker 20" skärmen känns liten, tolka mig rätt nu för liten är den ju inte men widwscreen fomatet gör att den känns lite låg så att säga. Gillar att man på 23" kan få ett A4 papper på höjden.

Har man någon nytta av PCI-X? har inte fattat vad tanken med det är riktigt?

På 23 tumaren kan du får ett A3 papper på bredden:-)))) Ett uppslag med andra ord.. eller så köper du 30 tumaren:-DDDD

Allt förändras ju... gjorde Postens årsredovisning 2ggr med hjälp av en SE30... ngt jag aldrig skulle drömma om at ens tänka på idag!!!

Ger Apple nån rabatt när man köper powermac och samtidigt 20", 23" eller 30" skärm?
Går det några såna kampanjer just nu?

Aples 20" kan utan vidare erbjuda 100% visning av 2 A4 bredvid varandra i InDesign, du får dessutom plats med alla paletter till höger.

(137% motsvarar annars faktisk storlek. Dvs 21 cm på skärmen är 21 cm i verkligheten.)

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-10-23 01:09

funderar på att bara köra min 12" PB 867MHz men den har ju bara 32 i grafikminne så den kanske inte orkar driva hela skärmen??
Kanske kan man sälja den o köpa den nya 12" PB och bara köra på den ?
Är det någon som kör på det viset ?

1
Bevaka tråden