Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför censurerades mitt nick?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2004-10-20 10:04

Jag registrerade mig under nicket "Allan'u-Akbar", men helt plötsligt så upptäckte jag att jag döpts om till bara "Allan". Varför fick jag inte heta "Allan'u-Akbar"?

Jag har inte fått något meddelande om det, varken via email eller PM.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 10:17

För att du är en Allan

"obs ironi"

/Magnus

Jag såg en diskussion om detta i moderatorforumet men jag utgick ifrån att du skulle få ett mail om det. Ge mig några minuter

  • Avstängd
  • 2004-10-20 21:35

Jag har fortfarande inte fått veta varför mitt nick censurerades.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 21:37

Vad betyder det namnet? Står det för ngt? Bara nyfiken liksom???

Swer klart me rut som en spännande äventyrsfil = positivt.. annars kan man ju tänka på Allan Kämpe., en hjälte i generationen före min...

Ursprungligen av fjellis:

Vad betyder det namnet? Står det för ngt? Bara nyfiken liksom???

Det betyder Allan är störst eller Allan den högste.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-20 21:59
Ursprungligen av mdlarsson:

Det betyder Allan är störst eller Allan den högste.

Häftigt!

Ursprungligen av mdlarsson:

Det betyder Allan är störst eller Allan den högste.

Det betyder väl att Allan är större?

Ursprungligen av thevil:

Det betyder väl att Allan är större?

Stor, enligt min iranske "sambo" (som visserligen är något sämre på arabiska än på persiska, tror jag).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-20 21:49

Det är helt klart '-tecknet som ställde till det... Det verkar som att sidan inte HTML-encode'ar namnet utan kör det som ' istället för dess teckenkod... då brukar namn brytas där. Det är i alla fall de erfarenheter jag har av '.

...och är alltså en referens till Allah'u-Akbar (eller hur man nu vill transkribera från arabiska), allah är stor. Jävligt fyndigt av Allan tycker jag.

Akalla'u-Akbar är ett annat alternativ för folk i norrort.

Jag är rätt säker på att det faktiskt betyder större, även om exempelvis TT verkar vara lite osäkra.

  • Avstängd
  • 2004-10-21 18:55
Ursprungligen av thevil:

Jag är rätt säker på att det faktiskt betyder större, även om exempelvis TT verkar vara lite osäkra.

Jag kollade med en arabisktalande bekant, och akbar betyder större. Så "Allah'u-Akbar" betyder "Gud är större". Än vad vet jag dock inte.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 19:47

Man kan översätta uttryck efter lite olika metoder och vilken av dem som eventuellt är mer rätt eller lämplig i sammanhanget tycker jag är ganska irrelevant för huvudfrågan.

Huvudfrågan, som jag ser den, är huruvuda Allan'u-Akbar är ett olämpligt nick eller inte.

Eftersom det är en parodi på ett uttryck som uppenbarligen har en mer eller mindre religiös betydelse för en del människor, så tycker jag det är ett olämpligt nick.

  • Avstängd
  • 2004-10-21 20:01
Ursprungligen av Christopher Papastefanou:

Man kan översätta uttryck efter lite olika metoder och vilken av dem som eventuellt är mer rätt eller lämplig i sammanhanget tycker jag är ganska irrelevant för huvudfrågan.

Huvudfrågan, som jag ser den, är huruvuda Allan'u-Akbar är ett olämpligt nick eller inte.

Eftersom det är en parodi på ett uttryck som uppenbarligen har en mer eller mindre religiös betydelse för en del människor, så tycker jag det är ett olämpligt nick.

Man kan inte gå genom livet och vara 110% politiskt korrekt. Oavsett vad man gör så finns det alltid någon som känner sig stött av det. Enda sättet att aldrig stöta sig med någon är att sätta sig ner och varken göra något eller säga något.

Jag tycker att Allan'u-Akbar är roligt, och det gör de flesta andra också. Jag har dessutom använt det länge, och under den tiden är det bara några enstaka individer som klagat. Och ingen av de som klagade var varken arab eller muslim. Go figure.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 23:30
Ursprungligen av Allan:

Man kan inte gå genom livet och vara 110% politiskt korrekt. Oavsett vad man gör så finns det alltid någon som känner sig stött av det. Enda sättet att aldrig stöta sig med någon är att sätta sig ner och varken göra något eller säga något.

Ovanstående håller jag fullständigt med dig om, men det är ingen ursäkt att tanklöst pusha på som ett ånglok och tycka att man kan göra precis som man vill.

Man kan och bör göra en individuell bedömning av varje sådant här fall. I den bedömningen bör man väga ditt behov av att använda namnet mot hur det kan verka stötande för andra. Och jag ser inte hur det kan vara en så viktig grej för dig med ett nick på ett forum, alltså tycker jag dtt du kan låta bli.

Om du skulle döpa ditt barn, föra vidare en gammal tradition, bevara ett ekonomiskt värdefullt varumärke eller liknande av stor personlig betydelse för dig, skulle det vara tyngre skäl från din sida. Då kanske jag skulle gjort bedömningen att det var värt för dig att få använda namnet, trots att vissa kan finna det stötande.

Att du, Allan, inte har för avsikt att driva med islam tror jag på, eftersom du säger det. Hur det uppfattas av andra människor har du dock ingen aning om. Det är helt oviktigt hur man översätter uttrycket, eller att Allah kan syfta till den kristna guden. Det väsentliga är vad uttrycket i praktiken har för personlig betydelse för människor.

P.S.
Allt jag uttrycker är mina högst personliga åsikter, jag har inget uppdrag från 99Mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-21 20:03
Ursprungligen av Christopher Papastefanou:

Man kan översätta uttryck efter lite olika metoder och vilken av dem som eventuellt är mer rätt eller lämplig i sammanhanget tycker jag är ganska irrelevant för huvudfrågan.

Huvudfrågan, som jag ser den, är huruvuda Allan'u-Akbar är ett olämpligt nick eller inte.

Eftersom det är en parodi på ett uttryck som uppenbarligen har en mer eller mindre religiös betydelse för en del människor, så tycker jag det är ett olämpligt nick.

Håller med. Jag är inte religiös själv, har har absolut inget till övers för islam, men jag inser att man bör undvika att driva med andra människors tro. Därför är ett sådant användarnamn olämpligt.

Ursprungligen av Mondo:

Håller med. Jag är inte religiös själv, har har absolut inget till övers för islam, men jag inser att man bör undvika att driva med andra människors tro. Därför är ett sådant användarnamn olämpligt.

Prova med att rega Jesus, Buddha eller Muhammed och se vad som händer.

  • Avstängd
  • 2004-10-21 20:55
Ursprungligen av Mondo:

Håller med. Jag är inte religiös själv, har har absolut inget till övers för islam, men jag inser att man bör undvika att driva med andra människors tro. Därför är ett sådant användarnamn olämpligt.

"Allah" på arabiska betyder rätt och slätt "Gud", en ospecifierad religionsneutral sådan. Det är inget ord, eller namn, som är specifikt för islam, arabisktalande kristna använder också benämningen "Allah" för sin Gud.

Så det där med att jag skulle driva med just muslimer det kan du glömma. Det uttalandet säger mer om din okunnighet än om något annat.

Om ni skall hoppa på mig så se i alla fall till att ni har torrt på fötterna.

Ursprungligen av Allan:

Jag kollade med en arabisktalande bekant, och akbar betyder större. Så "Allah'u-Akbar" betyder "Gud är större". Än vad vet jag dock inte.

Gud är större skall för rättogna vara en påminnelse om deras egen litenhet, dvs. att det alltid finns en makt som är större än den största människa. Jantelagen mao.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-21 21:11
Ursprungligen av Allan:

"Gud är större".

Kanske det, men min p***s är iallafall störst!

  • Avstängd
  • 2004-10-21 22:26
Ursprungligen av Cypher:

Kanske det, men min p***s är iallafall störst!

Kanske det, men jag har fortfarande inte fått veta varför mitt nick censurerades. Dessutom utan att man ens kontaktade mig för att tala om det.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 23:31
Ursprungligen av Allan:

...jag har fortfarande inte fått veta varför mitt nick censurerades. Dessutom utan att man ens kontaktade mig för att tala om det.

Klart att du ska bli kontaktad och informerad om ditt nick censureras, det har du helt rätt i. Men om du läst Björnströms inlägg i början, så verkar det iaf finnas den goda intentionen att du skulle blivit kontaktad, vilket ändå måste vara det viktiga. Att det sen av nån anledning inte blivit så, är en annan sak. Eftersom de just sjösatt nya 99mac, så är det väl extra förståeligt om det fallit mellan stolarna, glömts bort eller inte hunnits med.

Jag tycker att Allan kan betala porto om han vill ha särbehandling. 99mac har ju infört ett eget klass-samhälle och det är väl inte mer än konsekvent att Allan får nöja sig med en intention. Jag menar, inte fick jag något personligt meddelande om att min BILD skulle försvinna. Nä, det kom som en feature i 5an. Jag tyckte 99mac funkade bra i sin tidigare version, om än med enstaka skönhetsfläckar. Nu fungerar 99mac annorlunda och fortfarande finns det spår av att den görs av människor. Men det kanske inte dröjer länge förrän mina inlägg skrivs av en robot?

  • Medlem
  • 2004-10-21 20:38

jag tycker det är ett bra nick. Lika bra som "Jesus lever - 49.90" eller nåt annat blasfemiskt. Jag tror att man måste avväpna främlingsskräcken med en rejäl nypa humor. Allans nick är ju dessutom en intelligent parafras mer än en sarkastisk drift med islam.

<--

Apropos, så har mitt nick varit ok i några år nu.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 23:39
Ursprungligen av thevil:

Apropos, så har mitt nick varit ok i några år nu.

Ditt nick thevil är ett allmänt yttryck för onska/satan (eller nå't sånt, antar jag, beroende på tolkning). Det syftar inte på någon speciell grupp och kan knappast anses vara utpekande mot någon.

Det kan alltså knappast jämföras med Allan'u-Akbar.

Ursprungligen av Christopher Papastefanou:

Ditt nick thevil är ett allmänt yttryck för onska/satan (eller nå't sånt, antar jag, beroende på tolkning). Det syftar inte på någon speciell grupp och kan knappast anses vara utpekande mot någon.

Det kan alltså knappast jämföras med Allan'u-Akbar.

Mitt nick har jag valt därför att ondska och äpple heter samma sak på latin. Förstår iof inte riktigt resonemanget, men det känns helt egalt så jag droppar av och återgår till att läsa istället för att diskutera detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-22 00:10
Ursprungligen av Christopher Papastefanou:

Ovanstående håller jag fullständigt med dig om, men det är ingen ursäkt att tanklöst pusha på som ett ånglok och tycka att man kan göra precis som man vill.

Man kan och bör göra en individuell bedömning av varje sådant här fall. I den bedömningen bör man väga ditt behov av att använda namnet mot hur det kan verka stötande för andra. Och jag ser inte hur det kan vara en så viktig grej för dig med ett nick på ett forum, alltså tycker jag dtt du kan låta bli.

Man kan visst tycka att man kan göra precis som man vill, vems liv lever man annars!? "Tanklöst pusha..." är en högst subjektiv bedömning och ingen universell sanning, min uppfattning är att han har humor och inget annat.

Jag skulle snarare vända på det; det handlar om ett nick varför hetsa upp sig! Ungefär som att kalla sig jag-är-gud... Det enda stötande i det är kanske att man verkar sakna självkritik, för ingen kan ju ta sånt på allvar eller hur! (....snälla! )

Ursprungligen av Christopher Papastefanou:

Ditt nick thevil är ett allmänt yttryck för onska/satan (eller nå't sånt, antar jag, beroende på tolkning). Det syftar inte på någon speciell grupp och kan knappast anses vara utpekande mot någon.

Det kan alltså knappast jämföras med Allan'u-Akbar.

Innan det kom fram i den här tråden var det säkert ingen som hade en aning om vad det syftade till eller betydde! Tycker det är underfundigt och harmlöst...

Edit: Man kan hitta förmildrande omständigheter i allt om man har den läggningen. Om det inte finns en teknisk anledning till censuren är det förstås fel att inte informera. Det kommer säkert en förklaring...

Är det bara jag? Eller finns det ett _visst_ mått av spydighet här någonstans?

Jag är också nyfiken på varför Allans nick censurerades.

Bevaka tråden