Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Get your hands on Tiger now!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-20 01:39

Ett mail damp precis ner till mig som erbjuder ett Tiger startkit för utvecklare.
En pre-release av Tiger. Det närmar sig alltså....

------------------------------------------------------------------

Leap ahead with Tiger.
Tiger, the next major release of Mac OS X, contains more than 150 breakthrough features, including time-saving APIs and powerful tools to help you pack Tiger innovations into your applications quickly and easily.

Get your hands on Tiger now.
Start building competitive solutions for Mac OS X with the Tiger Early Start Kit for Developers. Bundled with a year-long ADC Select membership, the Kit provides everything you need to develop for Tiger, including:

Pre-release versions of Mac OS X v10.4 "Tiger" and Xcode.2.0.

One-on-one engineering consultation to get your application Tiger-ready.

A special developer discount on the latest Apple hardware.

Order the Tiger Early Start Kit and get a free
Tiger training DVD.*
The Tiger Early Start Kit for Developers includes a free DVD-ROM filled with Tiger session videos from the Apple Worldwide Developers Conference 2004. This disc contains hours of detailed engineering instruction, along with presentation slides and sample code, on essential Tiger development topics.

Order your Tiger Early Start Kit to begin development today.

--------------------------------------------------------------

Säger egentligen inte så mycket om när releasen ska ske... en av anledningarna till att det ska bli längre mellan releaserna är just att utvecklarna ska få mer tid på sig och 5-6 månader är inte mycket tid. Lägg på 5-6 månader till så har de haft cirka ett år på sig vilket är bättre och en mer trolig release för då är vi framme i "second half of 2005".
WWDC '05 kanske?

Var det inte första halvan av 2005 som Tiger skulle komma?

/Stefan

Jo ledsen.... inte helt pigg i skallen... "first half of 2005" ska det vara.
Så inga fler inlägg om det nu.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 08:51

Panther kom ju andra halvan av 2003, är inte det troliga att Tiger också gör det, alltså andra halvan av 2005. Vad jag vet så har väl Apple sagt att dom kommer släppa nytt operativsystem med 2 års mellanrum...

Ursprungligen av Agazzie:

Panther kom ju andra halvan av 2003, är inte det troliga att Tiger också gör det, alltså andra halvan av 2005.

Nej, Tiger *ska* komma första halvan 2005, det har Apple lovat vid ett flertal tillfällen och det finns inget som tyder på att det inte kommer att ske så. (När det gäller mjukvara så behöver ju inte Apple bli försenade pga av komponentbrist i alla fall.)

Det går inte att jämföra med Pather som kom bara några månader efter lanseringen. Om jag minns rätt så presenterades Panther i juni 2003 och kom i september-oktober samma år. Tiger å andra sidan lanserades i juni i år och att Apple skulle vänta ända till hösten 2005 vore lite väl med tanke på att de nästan är klara redan nu.

Ursprungligen av Agazzie:

Vad jag vet så har väl Apple sagt att dom kommer släppa nytt operativsystem med 2 års mellanrum...

Var har du läst det? Jag har aldrig sett någon sådana siffror. Bara att Apple vill sänka takten, vilket de också gjort, annars skulle vi redan ha Tiger.

Detta är nog mest av allt en mindre reklamkampajn för ADC Select medlemsskapen. Befintliga Select medlemmer har redan tillgång till Tiger seeds, så detta paketet är nog till för att locka till sig lite nya medlemmer, dessutom är det relativt prisvärt eftersom man får med lite extra som man inte får med det "vanliga" ADC Select medlemsskapet

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 10:24
Ursprungligen av johan dansk:

Detta är nog mest av allt en mindre reklamkampajn för ADC Select medlemsskapen. Befintliga Select medlemmer har redan tillgång till Tiger seeds, så detta paketet är nog till för att locka till sig lite nya medlemmer, dessutom är det relativt prisvärt eftersom man får med lite extra som man inte får med det "vanliga" ADC Select medlemsskapet

Så fattade jag det oxå...
(och det var ganska nära att jag switchade från vanlig ful gratisfluktare till select, klurar en stund till för vad skall jag med tiger till som inte har något jag måste anpassa?)

I mina ögon, som inte är en utvecklare, känns det lite konstigt att jag skulle betala Apple 500 dollar för att ge Apple gratis buggtestning, om man hårdrar det lite...

Ursprungligen av Adrian B:

I mina ögon, som inte är en utvecklare, känns det lite konstigt att jag skulle betala Apple 500 dollar för att ge Apple gratis buggtestning, om man hårdrar det lite...

hehe, det finns en anledning till att ADC står för Apple _Developer_ Connection...
Som utvecklare handlar det ju inte om att buggtesta apples program, utan det handlar ju om att dels "buggtesta" sina egna program för framtida versioner av osx, samt givetvis att *leka* med nya verktyg/ramverk/etc för utveckling

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 10:51
Ursprungligen av Adrian B:

I mina ögon, som inte är en utvecklare, känns det lite konstigt att jag skulle betala Apple 500 dollar för att ge Apple gratis buggtestning, om man hårdrar det lite...

Släpper man det till utvecklare för att dessa skall kunan avlusa med hjälp av seeden så bör den vara hyfsat buggfri...
Tiger är säkerligen inte buggfri, men tillräckligt buggfri för att man skall kunna hitta buggar i egna applikationer (vilket ju är en helt annan sak och vet man inte vart buggen är - tiger eller det egna - så är ju avlusning _lite_ svårt )

Ok, tack båda två, det var bra motiveringar och egentligen förstår jag hur det fungerar. Men jag kan ändå tycka att Apple borde vara mera tacksamma över utvecklarna istället för att göra pengar på dem. Det ligger ju helt klart i Apples intresse att det finns kompatibla program när de släpper en ny version av OS:et.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 12:31
Ursprungligen av Adrian B:

Ok, tack båda två, det var bra motiveringar och egentligen förstår jag hur det fungerar. Men jag kan ändå tycka att Apple borde vara mera tacksamma över utvecklarna istället för att göra pengar på dem. Det ligger ju helt klart i Apples intresse att det finns kompatibla program när de släpper en ny version av OS:et.

Iofs. men det finns ju gratis fluktismedlemskap (ex.v. dessa) om man hellre vill det - och även dessa har ju tillgång till den skrivna dokumentationen och specarna...

Som kommersiell utvecklare så är det väl mest dedär krissupporten (8 st fria) man har rätt till som är värd pengarna, eller något (är ju inte det så vad vet jag )

1
Bevaka tråden