Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D-sub eller DVI? 17" eller 19" hjälp behöves!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-19 20:04

Hej alla macvänner!

Jag behöver lite hjälp att välja skärm, har sökt igenom forumet och förstått att ni tycker att en tft skärm skall kopplas med dvi.

Men jag måste ändå fråga hur mycket sämre det blir med d-sub (vga)? Vad blir sämre? Jag måste köpa ny skärm snart och jag måste ha två! (kör en 19" crt & en 17" crt idag, men vill ha 2 av samma size).
Mitt graikkort har en dvi och en vga utgång (radeon 9800 pro 128MB).
Har hittat Samsung SyncMaster 710V 17TFT 1280x1204 TCO-99 Silver för 3000:- två sådana för 6 papp är ungefär vad jag har råd med. Någon som har denna skärm och kan uttala sig?

Är en 17" tft skärm ungefär likastor som en 19" crt? (har förstått att de ljuger om storleken på nått vis med crt skärmar).

Jag använder datorn typ till surf, imovie & spel och behöver ingen superskärm med exakta färger och så.

Snälla säg nu att jag skulle bli supernöjd med två Samsung SyncMaster 710V

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-19 20:17

Om du nu har en DVI-utgång på grafikkortet och vill koppla in en TFT-skärm så är det ju mycket bättre att använda den. Då slipper grafiksignalen onödig konvertering till analog signal och tillbaka till digital igen med den försämring av bildkvaliteten det innebär.

Jag föreslår att du antingen köper en Samsung 710Tmed DVI-ingång + en annan VGA-skärm eller väljer en större 19"-skärm eller widescreen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-19 20:43

Nu har jag hittat en LG Flatron L1710B 17TFT för 3233:- den har dvi och en Responstid på 16 (isället för 25 hos samsungen).

Antar att jag då kan koppla den ena med dvi och den andra med vanlig vga då den stödjer båda.

Ska jag satsa på den istället?

Hur va det med tft 17" mot crt 19" kommer jag att uppleva en 17" tft som liten när jag kör 19" crt idag?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-10-19 23:10

Jag tycker att du i första hand skall titta på den här Samsung 710T:
http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=106061&group=normal&stamp=1098222393&extended_info=565933

Den har responstid på 12 ms och kontrastvärde på 600:1

Varför inte använda den jämte en din vanliga 19" CRT till att börja med? Då kan du ju själv jämföra storlek och möjligheter innan du helt går över på TFT. I vissa lägen kan ju en vanlig CRT vara en fördel.

1
Bevaka tråden