• Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-10-19 17:14

47-åring från Billesholm (ett par mil utanför Helsingborg). Har drivit företag i hela mitt yrkesverksamma liv.
Frånskild med två tonåriga barn. Gillar skogspromenader och... Öh, visst fan, det här är ju ingen kontaktannons...

Blev ‘aktiv’ datoranvändare för en herrans massa år sedan när jag köpte en Atari SE. Hade då några klädbutiker och gjorde själv annonserna i Atarins DTP-program. Vid den tidpunkten var detta program bland det häftigaste man kunde få som liten användare.
Nå, snart kom Macen med ett bättre program och jag switchade.

När jag läser andras presentationer blir jag lite impad över kollen på den egna datorhistoriken. Jag har noll koll på vad jag haft (skulle kunna gå ner i källaren och kolla. Där står de, allihopa). Min nuvarande burk är tämligen ålderstigen. En PB Lombard. 21” extern skärm, FW och BlueToth som tillbehör. Och en 160 GB extern HD från Martin.

Det är möjligt att någon av er veteraner har kommit kontakt med mig tidigare. När jag började härja på internet var begreppet nästan okänt för oss "vanliga" människor. Jag var lika förbluffad varje gång jag kopplade upp mig "på nätet" och kunde snacka med folk från hela världen. Att bygga hemsida var ett måste och mina kunskaper i att bygga förvärvades genom "trial’n error"-metoden.
1996 ansåg jag mig så pass duktig att jag drabbades av storhetsvansinne och skulle lära ALLA hur man byggde hemsidor, hur man lättast hanterade Internet och som grädde på moset översatte jag engelska Mac-program (shareware) till svenska för att det skulle vara lättare att förstå manualerna. Min webbplats Dr. Feelgood växte både i omfång och popularitet, och när branschtidningarna något år senare skulle summera, satte Internetworld sajten på sin lista "Sveriges 100 bästa sajter" och MacWorld hade den på sin lista "Världens 50 bästa sajter".
Nåja, konkurrensen var ju inte lika hård som idag, om man säger så...
Mina övriga verksamheter gjorde att jag inte hade tid med fritidsprojektet Dr. Feelgood och en god vän i Norrland, moj, tog över.

Just nu är jag långtidssjukriven och gör inte ett förbannat knop. När jag väl kommer in i matchen igen, blir det med någon form av internetbaserad verksamhet. Som entreprenör från födsel och ohejdad vana, är min “potentiella-projekt”-mapp fullknökad. Vi får se vad det blir...

Utöver att vara såld på Mac är jag hängiven BMW:are. Tror minsann att en annan 99macare, Janne Söderman som driver AutoPower (fd BMWPower), har kvar en gammal film på sin sajt, där jag blåser på med min BMW 735iAL på Knutstorp. Vet inte om jag är så nöjd med just det reportaget, eftersom en annan AutoPoware med 7-serie, Tommie Goldhammer, slog mig både i konkörning och på racebanan... Satan, satan, satan...

99mac besöker jag varje dag. En fantastisk resurs! Jag kan inte påminna mig om en enda gång där jag inte fått hjälp om jag haft problem. Tyvärr har jag inte kunskaper att själv vara en resurs. Men vem vet, jag kanske har ett å annat tips till nytillkomna switchare?

/BosseBus

Bosse Jarnhäll
Billesholm

Senast redigerat 2004-10-20 13:48