Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook uppdateras

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-10-19 19:52
Ursprungligen av Brunzine:

Det enda man kan klaga på är väl isåfall prestandan - 1.2ghz är tyvärr inte så mycket. Skulle inte processorhastigheten dubblas varje 18 månader? iBook 2003 (april) låg på 800mhz, iof en G3. Jmf med min 2 år gamla Dell Inspiron på 2.2Ghz.

G5-laptops är helt klart efterlängtade!!

Dell inspiron var dyrare än iBook för två år sedan. Du jämför äpplen och päron, i en ganska extrem tappning.

Däremot har du helt rätt i att Apples bärbara inte är riktigt lika snabba som Intelburkarna. Fast när man väl har kommit över det faktumet så fungerar de för det mesta bättre ändå.

Ursprungligen av stfm:

Dell inspiron var dyrare än iBook för två år sedan. Du jämför äpplen och päron, i en ganska extrem tappning.

Däremot har du helt rätt i att Apples bärbara inte är riktigt lika snabba som Intelburkarna. Fast när man väl har kommit över det faktumet så fungerar de för det mesta bättre ändå.

Japp, den kostade 25' vintern -02, men det var ändå betydligt billigare än toppmodellen av den dåvarande maxade powerbooken. Och den står sig prestandamässigt med den nyaste powerbooken också, tyvärr, annars skulle jag handla!

  • Medlem
  • 2004-10-19 21:33
Ursprungligen av Brunzine:

... den står sig prestandamässigt med den nyaste powerbooken också, tyvärr, annars skulle jag handla!

Jag tror att du har fel där, men prestanda är ju inte allt å andra sidan. Är du nöjd så ska du inte byta.

Det är väldigt svårt att jämföra prestanda, men om du hade kunnat låna en PB 1,5 Ghz en vecka, så är jag säker på att du hade föredragit den. Vissa saker är snabba, andra inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-19 18:01

Jag är nog den enda som är nöjd med uppgraderingen av alla... Eftersom jag köpte min iBook 14" (1.2Ghz) för mindre än en månad sedan har sett att den enda skillnaden är 0.13 GHz processorhastighet samt att Airport ingår på "värsta" modellen.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 18:34
Ursprungligen av Timber:

Jag är nog den enda som är nöjd med uppgraderingen av alla... Eftersom jag köpte min iBook 14" (1.2Ghz) för mindre än en månad sedan har sett att den enda skillnaden är 0.13 GHz processorhastighet samt att Airport ingår på "värsta" modellen.

Jag är också jättenöjd. Köpte en 1,2Ghz i juni. Känns som om den har överlevt.

Hmmm kanske dags att skaffa en OSX dator... men var få tag på 10000kr?...
Någon som behöver någon som kan damma av servrar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-19 18:33

Aaaah...! Härligt!

Underbart att de äntligen lagt in Airport från början, det kostar ju en knapp tusing.

Min käre bror kommer alltså att få ta med sig en när han kommer hem nästa gång...

Nej, du har helt rätt. Det är uppdateringen det. Samt att Airport numera är standard.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 20:17

Yes yess yes!
Jag och brorsan skulle köpa varsin om någon vecka, passar som handsken att dom uppdaterar.

Nu kan jag slå till på 60gb och 768mb ram

Go apple!

Det blir intressant när G5orna eller doms mobila motsvarighet dyker upp på marknaden.
Men jag kan inte vänta så länge

Är väl inte konstigt? Bara en liten uppdatering/prissänkning, knappast en ny modell.

Superdrive på 12" och vips så kommer PB 12"-försäljningen rasa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-19 20:31

Powerbooken har line in. Bara det gör den värd priset, anser jag. Iaf så länge du pysslar det minsta med musik, vilket jag gör.

Ursprungligen av xerent:

Powerbooken har line in. Bara det gör den värd priset, anser jag. Iaf så länge du pysslar det minsta med musik, vilket jag gör.

M-box
Fast min iBook är lite för slö för protools tyvärr, powerbook hade varit bättre (kanske nya iBook?).

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-19 20:53

Min iBook på 600 MHz, 15 Gig HD, 128 Mb RAM och med ett videokort på hela 8 Mb kostade 2001 cirkus 18 000 krokodiler. Den funkade och funkar fortfarande utmärkt att göra musik med. Vilket monster borde inte nya iBook vara? minst dubbelt så bra och till nästan halva priset.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 20:55

Ah då väntar vi på PowerBook innan nyår? Där blir nog uppdateringen mer märkbar och nyskapande.

iBook är ju en bugdetmodell, mkt bra sådan. 12" känns given, varförs släpa på 14" utan att få mer reell skärmyta att arbeta med? Något mer prestanda i 14" bara, men det känns inte så nödvändigt i en sådan typ av dator ändå.

Jmf. inte med PC. Har man sett en bärbar Apple bredvid PC då inser man

Ursprungligen av stry:

Ah då väntar vi på PowerBook innan nyår? Där blir nog uppdateringen mer märkbar och nyskapande.

Om man ska följa de rykten och konkreta uppgifter som finns om G4:ans utveckling så lär det inte bli någon större skillnad på processorsidan i alla fall. Men det vore ju kul om Apple kunde överraska oss.

Några frågor:
Måste man köpa minne på applestore eller kan man köpa på t ex Komplett?:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=119631&cks=PRL

Vad är upplösningen på extern skärm? Det står vad det är för powerbook 12" men inte ibook 12". Står bara färgdjupet.

Lite off topic, men får man som studerande och företagare köpa till studentpris? Jag menar jag behöver ju inte säga någon men är licensen till programmen giltiga?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-10-19 21:07

Klockrent, äntligen kan man få en Bärbar mac för under 10 000:-!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 21:20

Tror att iBook 12" tidigare hade 5h som specad batteritid. Nu uppges batteritiden till 6h.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-19 21:41
Ursprungligen av Emil Rimsby:

Tror att iBook 12" tidigare hade 5h som specad batteritid. Nu uppges batteritiden till 6h.

Den hade 6 timmar när jag funderade på att köpa min för en månad sedan... så det har inte ändrats sedan senaste modellen.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-19 22:06

Köp inte minnen på applestore, gör det nån annanstans, dom tar för mkt betalt, köp på macoteket till exempel.

Ursprungligen av Agazzie:

Köp inte minnen på applestore, gör det nån annanstans, dom tar för mkt betalt, köp på macoteket till exempel.

men vilka specifikationer ska man gå efter?

Ursprungligen av Code Red:

men vilka specifikationer ska man gå efter?

Om du kontaktar en Mac-försäljare så kan dom hjälpa dig med vilket minne som behövs.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-10-19 22:13

OT, men inte mer OT än mycket annat i tråden...;

Glömde jag nämna att jag har ett helt NYTT batteri till den som vill ha ett extra till sin 12"-iBook? Och vem vill inte det?

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=50366

Vet inte om ngn skrivit det men iBook 12" kostar 8995 ink. moms på mecenat

nice!

Är det samma typ av G4:an som förut (7447a) eller är det en nyare modell som sitter i dom nya ibook?

  • Medlem
  • 2004-10-20 15:01

Upplösning externt

Hej!

Någon som har erfarenhet av andra upplösningar externt? Apple har ju begränsat iBooken till 1024*768, men hur bra funkar mjukvaruhack som tillåter högre upplösningar externt?

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Någon som har erfarenhet av andra upplösningar externt? Apple har ju begränsat iBooken till 1024*768, men hur bra funkar mjukvaruhack som tillåter högre upplösningar externt?

Det fungerar utmärkt enligt de som testat. Läs till exempel den här tråden, där finns det lite erfarenheter.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 17:03
Ursprungligen av Adrian B:

Det fungerar utmärkt enligt de som testat. Läs till exempel den här tråden, där finns det lite erfarenheter.

Är det skadligt (för datorn) på nåt vis?

Ursprungligen av Agazzie:

Är det skadligt (för datorn) på nåt vis?

Vet inte säkert men vet att iallafall gamla skärmar klarar inte alltid av det, vet ej hur det är med dom bärbara skärmarna.

Ursprungligen av Agazzie:

Är det skadligt (för datorn) på nåt vis?

Nej, det är bara ett mjukvaruhack, om än i datorns firmware. Det enda som händer är att man tar bort en mjukvaruspärr, och proceduren är reversibel. Men försök för guds skull inte göra det med en iBook ur första generationerna (de med Rage 128), det resulterar i en död dator.

Bevaka tråden