Halloj gott folk.

Jag är inte mac-ägare... än. Har just hoppat på ett sånt där skönt "hem-pc-erbjudande". Så om några veckor kör det hem en glad gubbe till mig med en power-mac G5 med dubbla propellrar och en platt skärm med sig.

Jag har använt så gott som alla OS jag kan komma på vid ett tillfäller eller annat. Från Texas Instruments, via Amia och Atari, DOS, Windows, OS/2, Macintosh system "nånting - minns ej vad men det var 10 år sen ungefär", Solaris, Linux, HP-UX och nåt jobbigt stordatorsystem från Unisys som jag aldrig förstod mig på. OS-X har jag pillat på i kanske 10 minuter totalt, vid demobänken på databutiken.

I nuläget jobbar jag med Unix-administration på ett stort svenskt företag. Och det är mest Solaris som gäller nu, fast vi har börjat migrera till Linux också.

Anledningen till att jag hoppar på Macen är mest att det känns fräscht och kul med nåt nytt. Jag tror mig ha lite fördel av att jag sysslat med unix i olika varianter under så många år. Vi får väl se vad det är värt. Jag ska dessutom flytta över filmproduktionen (det låter stort och fint... egentligen är det bara mina små hemvideofilmer som jag redigerar) från windows till mac. Har hört att Final cut är kul.

Det var lite om mig. Jag lär nog dyka upp med allehanda nybörjarfrågor om saker och ting när jag väl fått min efterlängtade mac.

Tills dess,

...Jesper