Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Experter: Internet går under 2006

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mondo:

Karolinska är en enda stor bakteriebomb. Fy fan, om du visste vad jag har sett fär äckliga saker där... Stephen Kings böcker och Saddam Husseins biovapenprogram är rena söndagsskolan jämfört med KS.

Jag tror du hittar på. Berätta.

Ursprungligen av Mondo:

Karolinska är en enda stor bakteriebomb. Fy fan, om du visste vad jag har sett fär äckliga saker där... Stephen Kings böcker och Saddam Husseins biovapenprogram är rena söndagsskolan jämfört med KS.

jag är hemskt intresserad, det enda i denna tråd som jag tycker verkligen är intressant att höra om faktiskt, i detta. Om du nu inte vill beskriva, tala om, detta här; kanske en PM är i sin ordning ? Jag skriver upp mig på direkten på intresse listan!

min Dagens åsikt i ämnet.
Jag sällar mig till dem som tror Kari i stort sett har rätt.
Själv är jag förvånad att det fungerat så här långt. Men vi är fortfarande i den digitala informationens uppbyggnadsfas. Det finns myckat att få genom att använda "Internet". Men Internet kommer inte att bestå. I längden gagnar det inte de penningstarka intressenterna. Flera olika avgiftsbelagda nät för olika typer av verksamhet och dagens Internet som en slasktratt för plebejer tills inga penningintressen upprätthåller det längre.
Jag är pessimist vad gäller internets överlevnad i sin nuvarande öppna skrud.
Samtidigt vet jag inte om Internet och Världsvida-väven är så bra.
Ungefär för 7 år sedan så antog jag att vi redan idag skulle skönja början på ovan beskrivna utveckling, har vi det? Jag vet inte, men har inte sett eller hört något.

MR

Ursprungligen av Johan Sjöholm:

jag är hemskt intresserad, det enda i denna tråd som jag tycker verkligen är intressant att höra om faktiskt, i detta. Om du nu inte vill beskriva, tala om, detta här; kanske en PM är i sin ordning ? Jag skriver upp mig på direkten på intresse listan!

Skulle också vilja höra några makabra exempel. Starta en tråd på offtopic??

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-18 23:26

... say no moore...pls

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-18 23:57

Tror att Kari druknar i sitt skitsnack 2005..

Skicka länken till Jobs så kan Apple sparka liv i e-world igen, fast naturligtvis med det nya namnet iWorld. Garanterat fritt från Wirus och Vindows.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-21 13:37

Jag var inne pa Aftonbladets sida igar och laste lite om allt det har med att internet gar under, microsoft problem, sakerhetsuppdateringar, virus och javelskap.

Vet inte varfor... men jag kanner mig valdigt trygg med min PB och OS X jamfort med diverse windows-system jag anvander pa jobbet som kraschar och har sig, infekterade system etc etc.

Sag en liten vision framfor mig... att ja.. windowsvarlden har problem och kanske ar det just den varlden som bor forandras... ta det hela fran grunden och utveckla nagot bra for en gangs skull, den upplevelsen har jag iaf fran OS X (ar ju inte programmerare eller tekniker.. men som jag tolkat utvecklingen av OS X ser jag det som sa, utveckling fran grunden).

sen kan jag inte forutspa varken internets eller apples framtid, men jag ar valdigt optimistisk for det sistnamnda.

det ar trottsamt att standigt se rubriker som "brist pa sakerhet/sakerhetshal/din dator kan bli utsatt... etc etc..." och hoppas slippa se det pa macfronten trots att det dykt upp nagot enstaka, har jag for mig.

och skulle nu microsoft ge upp en dag... undra at vilket hall majoriteten skulle vanda sig at?

sitter och filosoferar pa jobbet... och onskar att jag satt vid en mac nu.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-10-21 14:26

Om man gillar att vara domedagsprofet som jag, så skulle internet kunna bli så här:

När Longhorn kommer och TC (Trusted Computing) blir accepterad som "endlösung" på alla virus och piratvara så kommer Microsoft naturligtvis inte stanna där. I god "hjälpsam" anda kommer Microsoft lansera nya versioner av IIS där publicerat material kan köras igenom en validator hos MS som garanterar att informationen är klassificerad (för att undvika att barn exponeras för otäcka könsord) samt fri från elak kod och naturligtvis ser bra ut i IE. Inte för att detta kommer stoppa folk från att fortsätta använda Apache, men eftersom MS väljer att stoppa in konstiga alternativ i IE som måste avaktiveras för att man ska kunna se sidor utan certifiering kommer inget företag att våga låta bli att använda senaste IIS med certifierade sidor. Naturligtvis kommer inte dessa special-certifikat att vara HTML-kompatibla utan innehålla speciell kod (ActiveX kanske) som gör att de bara funkar på Windows. Alla vettiga sidor med vettigt content kommer att vara av denna typ; "det är ju säkrare och alla kör ju ändå Windows så vi bryr oss inte om de få som inte kan se våra sidor, de får väl köpa en riktig dator..."
Nys säger ni, men MS har ju redan ett certifieringsprogram "in place" för program och drivrutiner, hur svårt skulle det vara att utvidga det till webbsidor?
Detsamma gäller naturligtvis e-posten. MS hittar på ett nytt protokoll istället för SMTP/POP/IMAP som ägs av MS. Eftersom de har så stort genomslag och kommer detta gå fort, i version 3 droppar man support för SMTP och folk utan Windows-servrar måste ha en form av gateway för att kunna skicka och ta emot post. Exchange kommer säkert med den här funktionaliteten fortare än kvickt...

Jag tror att det finns rätt många användare som kommer att ogilla Microsofts Trusted Computing och alla andra hinder för att göra vad man vill med datorn. För om jag känner MS rätt så kommer det bara att bli krångligare att använda Windows - tänk alla buggar som gör att säkerhetssystemen säger stopp fast det borde fungera…

Internet är överfyllt av folk som vill piratkopiera och delta i fildelningsnätverk. Det är den användarbasen som inte kommer att ta till sig Longhorn. Så om man vill vara mer optimistisk så kommer det för det första att dröja många år innan majoriteten av datoranvändare har gått över till Longhorn. (Massor med folk håller ju fast vid Win 98 fortfarande). För det andra kommer många att istället för uppgardering till Longhorn att försvinna till andra operativsystem. Vem vet hur Linux har utvecklats när majoriteten vill gå vidare från XP? Och vart står Apple då?

Om Microsoft inskränker användarnas frihet för mycket så kommer de att bita sig själva i svansen. Om 25-30% av datoranvändarna kommer att använda alternativ till Longhorn, så räcker det kanske för att utvecklingen inte helt ska låsa in sig i lösningar som bara fungerar på Longhorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-21 18:30

År 2006 släpps Windows Longhorn.
År 2006 går internet under.
Jag tror att han har rätt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-10-24 19:32

År 2007 finns bara 99mac kvar. Garanterat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-24 23:40

Jag funderar på att köpa internet och stoppa in det i en burk vid tolvslaget nyårsafton 2005 och så får den ligga och mysa i frysen fram tills den första januari 2007,,, på så sätt så överlever internet,, fast det är iof bara vad jag tror..

Bevaka tråden