Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Experter: Internet går under 2006

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-10-18 18:14

Har ni hört att det är slut med internet år 2006, pga säkerhetshål och virus?

http://www.expressen.se/index.jsp?a=196212

Senast redigerat 2004-10-18 18:30
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-10-18 18:27
Ursprungligen av MusicNixon:

Har ni hört att det är slut med internet år 2006, pga säkerhetshål och virus.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=196212

Är du säker på att det inte skulle stå "Windows går över 2006 pga säkerhetshål och virus?"

-- Patrik

Vi får väl helt enkelt slå vad med den där experten nere i Halmstad?

Ursprungligen av Björnström:

Vi får väl helt enkelt slå vad med den där experten nere i Halmstad?

Halmstad?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-18 18:32
Ursprungligen av Björnström:

Vi får väl helt enkelt slå vad med den där experten nere i Halmstad?

Helsingfors menar du? :rolleyes: Dra ingen skam över hallänningar!

  • Medlem
  • 2004-10-18 18:32

"När andelen skräp i nätverket överstiger smärtgränsen kommer trovärdigheten för information som hämtas på internet att rasa" - Byt ut nätverket mot tidningen och internet mot expressen

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-18 18:32

Domedagsprofeter har alltid funnits. Internet i ngn form är bra överföring av alla de slag.. ngt kommer att finnas...

Ursprungligen av Poopster:

Är du säker på att det inte skulle stå "Windows går över 2006 pga säkerhetshål och virus?"

-- Patrik

Och om det ändå skulle vara internet som går under, så vet vi ju att vi ska skylla det på Windows.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-18 22:25
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Och om det ändå skulle vara internet som går under, så vet vi ju att vi ska skylla det på Windows.

ja det är trots allt de som har med virus att göra;-P
fanns ett kännt virus till mac va?

Han vet naturligtvis själv att han med all sannolikt har fel och om några dagar har alla glömt vad han sa. Om han nu mot all förmodan ändå skulle få rätt, så säger han "Vad var det jag sa!". Lyckan är sen gjort för honom. Ni vet välbetalda föreläsningar, intervjuer, böcker, jobberbjudanden etc. Som Lotto ungefär. Liten insats, nästan omöjligt att vinna, men smäller det till, då jäklar.

  • Medlem
  • 2004-10-18 19:39

Men internet är ju ändå bara en fluga så det kommer ändå vara nerlagt innan 2006

Hur många förståsigpåare har inte förutspått Apples död?

Jisses. Och hur lägger man ner internet? Ska killen som har datorn med internet på hemma i källaren gå ner och dra ur sladden då eller. Eller vad tror killen att internet är uppbyggt av.

Att information från nätet inte blir trovärdigt är ju lite konstigt tänkt. Jag skulle vilja säga att det kommer allt fler tekniker för att just säkerställa att information är riktigt och att man i framtiden kommer att säga:
- I början av 2000-talet kunde man ju inte lita på någon digital information...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-18 20:03

Inga problem. Jag har naturligtvis backat upp hela internet på några disketter som jag förvarar nere i källaren.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-18 22:44

[QUOTE="Mondo"]Inga problem. Jag har naturligtvis backat upp hela internet på några disketter som jag förvarar nere i källaren.[QUOTE]

En kille ställde en lurig fråga till mig en gång:

"Johannes, du har ju internet och så hemma hos dig... Får jag kopiera det?"

Han körde ju windows, så jag fick säga nej. Ananrs hade jag gjort det såklart.

Men hur blir det med 99mac då? Skulle inte förvåna mig om man då får skicka in inläggen med kuvär och varge dag så får man ett blad med alla nya inlägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-18 20:26

Jag tror på en renässans för rörposten. När man vill skicka ett mejl skriver man bara något på en papperslapp, lägger den i en liten kapsel och skickar iväg den i rörsystemet. Personal i manuella DNSer och routrar ser till att mejlet kommer fram till rätt adressat endast ett par timmar eller dagar senare, och brandväggar och antivisrusskydd ser till att inte ovälkommen eller infekterad post kommer fram.

Ursprungligen av Mondo:

Jag tror på en renässans för rörposten. När man vill skicka ett mejl skriver man bara något på en papperslapp, lägger den i en liten kapsel och skickar iväg den i rörsystemet. Personal i manuella DNSer och routrar ser till att mejlet kommer fram till rätt adressat endast ett par timmar eller dagar senare, och brandväggar och antivisrusskydd ser till att inte ovälkommen eller infekterad post kommer fram.

Mondo, du är ett geni!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-18 23:21
Ursprungligen av Samuel J:

Mondo, du är ett geni!!

Schhhh! Jag vet...

Skämt åsido fanns det ett mycket avancerat rörpostsystem på Manhattan vid sekelskiftet, och på Karolinska sjukhuset i Solna när jag arbetade där för en massa år sedan.

Man kunde skicka prover med rörpost ner till patologen och få provsvar samma väg. Mycket rationellt och bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-18 22:12
Ursprungligen av Mondo:

Jag tror på en renässans för rörposten. När man vill skicka ett mejl skriver man bara något på en papperslapp, lägger den i en liten kapsel och skickar iväg den i rörsystemet. Personal i manuella DNSer och routrar ser till att mejlet kommer fram till rätt adressat endast ett par timmar eller dagar senare, och brandväggar och antivisrusskydd ser till att inte ovälkommen eller infekterad post kommer fram.

Måste man rent av ha ett litet märke på dem med.. ett som är förklistrat? och med ngn kul gubbe (ja eller gumma) på????

Ursprungligen av Mondo:

Jag tror på en renässans för rörposten. När man vill skicka ett mejl skriver man bara något på en papperslapp, lägger den i en liten kapsel och skickar iväg den i rörsystemet. Personal i manuella DNSer och routrar ser till att mejlet kommer fram till rätt adressat endast ett par timmar eller dagar senare, och brandväggar och antivisrusskydd ser till att inte ovälkommen eller infekterad post kommer fram.

Jaha ja... är det här rörsystemet speciellt anpassat för skräppost eller? Idealiskt för att skicka löspenisar...

Förresten så tror jag Internet går under redan på torsdag...

Jag är bortrest ons-tors och mer än ett dygn utan mig vet jag inte om nätet överlever.

Källan till domedagsprofetian?

Jag lade ner lite jobb på att försöka hitta källan till kvällspressens citat men hittade ingen. Jag hittade också den gamla finnfact-artikeln och mycket annat som visar på att Hannu Karu inte är tappad bakom en vagn. Men vad kan ha föranlett dagens blask-trumpet?

Henrik

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-18 21:38

felciterad källa igen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-18 22:08

Annars kan vi göra som den norska linuxföreningen - skicka ping packets med brevduva. Jag tror att hastigheten de mätte upp var en mikrobit per sekund eller något i den stilen.

Jag tror att om alla stora datorföretag (Microsoft, Apple, IBM, etc...) kommer överrens om en ny epoststandard som är säkrare kommer dessa problem att lösa sig ganska enkelt. Samtidigt kanske vi kan börja bygga ett andra stomnät med Appleservrar så när Windowsvärldens internet kraschar totalt står Apple kvar med ett fungerande nätverk.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-10-18 22:27
Ursprungligen av xerent:

Annars kan vi göra som den norska linuxföreningen - skicka ping packets med brevduva. Jag tror att hastigheten de mätte upp var en mikrobit per sekund eller något i den stilen.

Jag tror att om alla stora datorföretag (Microsoft, Apple, IBM, etc...) kommer överrens om en ny epoststandard som är säkrare kommer dessa problem att lösa sig ganska enkelt. Samtidigt kanske vi kan börja bygga ett andra stomnät med Appleservrar så när Windowsvärldens internet kraschar totalt står Apple kvar med ett fungerande nätverk.

bra idé låter lite smådyrt för apple bara.. tar ju ett tag innan de får tillbaka slantarna..

  • Medlem
  • 2004-10-18 22:15

Man löser problem först när de inte går att kringgå. Så har människan alltid gjort, och så kommer säkert ske här också. Alla däggdjur är slöa. Varför göra något i onödan?

Det finns faktiskt intressanta lösningar på en hel del av dessa problem. Tex http://www.tippingpoint.com/ . Denna burk kan stoppa virus och andra intrångsförsök i "farten" - sitter som en transparent burk i nätet. Du kan tex prenumerera på "nätsignaturer" som virus har och burken kastar paketen och förhindrar spridning...
Klarar upp til 5Gb/s....

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-18 23:23

själv har jag alltid undrat vad som sitter i rören på kaolinska.. jag skämtar inte... penicilen anitbiotika, sporer., mögel... infektioner.. virus...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-18 23:25
Ursprungligen av fjellis:

själv har jag alltid undrat vad som sitter i rören på kaolinska.. jag skämtar inte... penicilen anitbiotika, sporer., mögel... infektioner.. virus...

Karolinska är en enda stor bakteriebomb. Fy fan, om du visste vad jag har sett fär äckliga saker där... Stephen Kings böcker och Saddam Husseins biovapenprogram är rena söndagsskolan jämfört med KS.

Bevaka tråden