Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSI - Server side included

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-17 23:31

om man har en sida med en massa ssi's och man vill ha upp den på en osx server, hur gör man?
för vad jag har förstått så stöds det bara i asp, eller kan man göra liknande i tex php och hur skulle isåfall den koden se ut?
som det ser ut nu så kör jag:

SSI har egentligen inget att göra med ASP. Före scriptspråk som PHP eller tekniker som innefattas av ASP var SSI det vanligaste sättet att lägga till funktioner till webbsidor. Stödet för det har funnits länge i Apache och brukar vara kopplat till .shtml.

Jag använde SSI rätt mycket före PHP kom just för att inkludera filer, men efter PHP kom gick jag över till det eftersom det gav så mycket mera möjligheter. Det går inte att använda både SSI och PHP samtidigt.

Kod för att inkludera en sida med PHP kan se ut såhär (det finns flera varianter):

<?php

    include('sida.html');

?>
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-18 12:39
Ursprungligen av Adrian B:

Det går inte att använda både SSI och PHP samtidigt.

Dvs samtidigt på samma server eller i samma fil?

Ursprungligen av pichia:

Dvs samtidigt på samma server eller i samma fil?

Samma fil. (Det är möjligt att det finns speciallösningar som kan hantera både och, men vanligtvis är det bara en parser, antingen PHP eller SSI, kopplat till en filändelse. Då är det Apache jag talar om, kanske jag ska tillägga.)

1
Bevaka tråden