Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Irritation över Apples oförmåga att leverera

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-15 17:04

I dag drabbades jag av akut irritation över att Apple aldrig tycks få tillverkningen och logistiken att fungera.

Lyssna nu Apple: Var f-n är alla iMac G5? Var är iBook 12 tum tagit vägen någonstans? Varför finns det så otroligt få Power Mac G5 2 x 2,5 Ghz? Och iPod och iPod mini? Var är de någonstans?

Se för h-e till att få fram grejorna nu!

Finns det någon på Apple som verkligen har koll?

Apple gör världes bästa grejor, men vad spelar det för roll när de inte kan leverera? Vad ska återförsäljarna säga till sina kunder?

"-Ähmmmm, äääh.... Det finns inga i lager... Kommmer in snart.... Om ett par veckor. Kanske..."

Känns som om det sagts 77,9 gånger, men jag håller med dig till fullo.

Jo det där är ju en av Apple käpphästar... ehh... sorry... jobsposter ska det vara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-15 17:11

Hmmm, jo det har sagt uppskattningsvis 77,9 gånger, men i dag fick jag nästan skämmas, fast det inte är mitt fel!

Vad ska man säga till kunderna? Vecka efter vecka rullar förbi, och grejorna kommer inte!

Jag är skitförbannad och minst lika irriterad som kunderna. Inte undra på att folk vänder sig till Dell, HP och Acer. De kan i alla fall skeppa de produkter kunderna behöver, även om operativsystemet är undermåligt.

Håller med Mondo om att det är skittrist att det är så. Personligen är jag väldigt glad att jag inte behöver stå i en affär och be om ursäkt för att man säljer så bra grejer att folk vill köpa dem, för att sen behöva säga "Eh, det är fem veckors leveranstid på den - minst".

Jag som ska switcha blir ju inte direkt lugnad av att se dessa trådar om att Apple inte kan leverera vad dom säljer

Apple behöver verkligen ta sig i kragen å starta fler fabriker å se till att allt fungerar inom logistiken.. Konstigt nog så var det inte Jobs som sa i intervjun med business week att Apple's logistik var bättre än Dell?, skulle inte tro det! :eek:

Ursprungligen av djsomeone:

Konstigt nog så var det inte Jobs som sa i intervjun med business week att Apple's logistik var bättre än Dell?, skulle inte tro det! :eek:

Dagen efter att mitt dellbatteri gått sönder kom en schenkerlastbil inkörades på vår tomt.

Ursprungligen av Kristofer G:

Dagen efter att mitt dellbatteri gått sönder kom en schenkerlastbil inkörades på vår tomt.

Körde han in medvetet eller omedvetet genom staketet?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 17:28

Är väl inget problem om man vet att leveranstiden är X-veckor (mer än att man förlorar en och annan affär, eller många).

Problemet är väl om man lovar "-kommer snart" följt av "-kommer när som helst" följt av "-kommer troligen på fredag" osv. till en kund.
Men då är det ju å andra sidan inte Apples fel så länge inte dom gör samma sak…

Jag håller med om att det inte är så stort problem om man säger 5 veckor och sedan håller detta. Men Apple tycks ha fastnat i något slags problem där de 5 veckorna gärna drar iväg till 7-8-9 veckor och återförsäljaren vet inget mer än kunden.

Jag hade detta bekymmer för precis ett år sen när jag köpte G5an. Min återförsäljare pratade då om att Apple höll på att göra om sitt system så återförsäljare skulle ha lättare att se leveranstider i framtiden. Det har alltså inte hänt så mycket på den fronten?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-15 19:42

Har en beställning på två st PM 2x2,5 liggandes på InWarehouse...när jag talade med dem förra veckan hade de 96 i kö.......och hade hittills fått EN maskin att leverera!!...........knappast smickrande för Apple..snarare en skam!!

Det vore på sin plats med ett klargörande om leveranstiderna från Apple!

Jag tror inte att Apple själva kan ge några klargöranden. Det råder komponentbrist världen om och det drabbar inte bara Apple. IBM har tydligen minst lika stora problem just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-16 01:15
Ursprungligen av ohennig:

Jag tror inte att Apple själva kan ge några klargöranden. Det råder komponentbrist världen om och det drabbar inte bara Apple. IBM har tydligen minst lika stora problem just nu.

Komponentbrist? Ursäkta Olof, men lever vi i början av 1800-talet eller i den moderna industrivärlden? Hur svårt kan det vara att skaka fram grejorna? Problemet är nog att någon gubbe i vit rock, stålbågade glasögon och pennhållare där i Apples stora kontrollrum inte trycker på rätt knappar och beställer rätt mängd av rätt saker.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-16 01:35
Ursprungligen av ohennig:

Jag tror inte att Apple själva kan ge några klargöranden. Det råder komponentbrist världen om och det drabbar inte bara Apple. IBM har tydligen minst lika stora problem just nu.

Om jag kollar runt på nätet vad som finns på lager i G5-mac hittar jag nada.....och jag skiter i vad det beror på. Jag är lovad en dator att levereras just-in-time 5 veckor efter beställningen......men den tidsperioden har nu övertrasserats grymt.....men jag är ju bara en företagare som lever på mina datorer.

"IBM har tydligen minst lika stora problem"......och hur hjälper det mig??

/aaarrrg!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-16 01:40

Problemen begränsar sig inte bara till Sverige utan tycks finnas i andra europeiska länder också.

Hardmac (Macbidouille på engelska) skriver om det.

Signaturen Hollywood skriver:

FNAC, where I ordered a 17" 1.6GHz iMac G5 about a month ago, just phoned me to say I won't receive it before December!!! Because Apple gives a higher priority to the USA than to France !!!

(Fnac är en stor fransk datoråterförsäljare som också säljer musik och video.)

Hur var det nu? Var det inte självaste Steve Jobs som myntade uttrycket "Real artists ship"?

Apple offrar just nu 40-50$ för varje iMac G5 genom att flyga den från Asien just för att få leveranserna lite snabbare så de gör så gott de kan.

Jag kom ihåg när Iomega lanserade Zip Disk första gången. Jag var väldigt tidigt ute och beställde i september. Grejerna kom i mars tror jag... Vad har detta med Apple att göra? Jo, konsekvensen av att lansera produkter i hela världen samtidigt som alla dreglar efter gör ofta att leveranserna blir väldigt sega. Speciellt på mindre marknader. Det är ju inte totaltstopp, iMac G5 t.ex. levereras ju här i Sverige, men inte nog för att täcka efterfrågan.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 00:26

Alltså tänker man kanske om? För min del så ville jag bara inte uppleva en seg och utdragen leveranstid. "On or before" kunde jag leva med, men när det datumet inte uppfylldes började jag se mig om. Jag var en av de som lade order på iMac G5 nästan direkt efter att den kom ut på AppleStore.

Och sedan kontaktade Apple mig för att jag klagat, och ville kompensera mig. Men jag insåg att även det skulle dröja. Så jag såg mig om extra mycket.

Ledde till att jag nu beställt en "Dell from hell", ett rätt charmigt smeknamn egentligen. PCn beställde jag med rätt mkt anpassningar, men den är nu i Tyskland. Beställde den förra fredagen. Lär få den på typ tisdag.

Vet att mina kära fellow mac-användare hatar prisdiskussionen - och den hör heller egentligen inte hit - men som jämförelse av annan art - 10750:- gav mig (med studentrabatt) en Dell Dimension 8400, 15" TFT (planen är att kanske komplettera med ytterligare en skärm framöver), P4 3 ghz, 2 x 256 Mb dual-tjosan-533 Mhz ram, DVDrw 16x, 160 GB S-ATA, MS WXP Home. Dell slängde med datorhögtalare och skrivare utan något extra. Personligen kan jag tänka så här; inte nog med att jag sparade ungefär 8 veckor av väntan, jag sparade ungefär 8 lappar också.

Jag är nog långt mindre av rabiat macanvändare än många andra här iofs. Vet inte ens vad jag föredrar längre heller, när man väger in alla faktorer. Datorerna är idag två sidor av samma mynt, jag anser att det är fullt möjligt att gilla bägge.

Upplever man ingen skillnad på XP och OS X så finns det väl ingen anledning att sitta å vänta en längre tid för något som kostar mer.

Dom flesta macköpare frusteras nog av att inte ha det val du beskriver. De vill köra mac men vill inte vänta in absurdum.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 00:38

Det är klart jag vet om skillnaderna. Jag har jobbat intensivt med datorer i hela mitt liv, kan både PC och Mac. Vill absolut ha en Mac - men jag har en PBG4, och den får räcka för att tillfredsställa den driften "for now" Är dock samtidigt i desperat behov av rejäl prestanda, bränningsmöjligheter, etc, mm varför en iMac G5 suttit fint men en Dell sitter minst lika fint, fast på andra sätt.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 01:34

• I och med att PCn har PCI-platser blir tillbehör ofta billigare. Firewire-prylar kostar alltid lite mer. Den har även internt utrymme för fler diskar. Det är smutt. Hade kunnat leva med iMacens begränsningar för att den är snygg och kool, men ändå. Nu hittade jag också ett svinbra ljudkort jag vet funkar som en dröm - Motu 2408 MKII. Eftersom jag är musiker är sådant viktigt. Det sitter nu i racket, redo för PCn.

• Windows har bakåtkompabilitet med äldre syskon som inte Mac OS X har med 9:an. Det gör att jag kan köra "gamla" program som jag har kvar licenserna för. Exempel: Propellerhead ReBirth 338. Funkar svinbra ihop med Reason i de OS där detta stöds; läs: Wintel och MacOS 9. Men jag vill inte köra 9:an. Inte livsviktigt, men kul.

• Hyfsat oviktiga bonusar som ändå inte är helt fel: mer av fildelning, mer av spel, mer av udda småprogram som gör kul saker. Bättre stöd för saker, som mobiltelefoner osv, man behöver aldrig oroa sig för att någonting inte finns - allt finns alltid till PC liksom. Tyvärr är detta en sanning. Nu talar jag om positiva saker - jag vet att virusrisk osv också finns, men jag bortser från detta i denna ekvation.

• Rejält, sjukt snabb prestanda. PCn är ordentligt mycket mer "snappy" än en Mac med OS X och en Pentium 4 / 3 ghz är ingen långsam upplevelse. Med en Mac hade jag tilltalats av andra sorters fördelar, men det här ÄR en vital fördel. Det ÄR rätt bizarrt att en dator som är 8000 kronor billigare faktiskt kan vara mer av dator, i benämningen maskin som utför beräkningar. Jag tror den är snabbare än Macen...

Det där är några uppenbara fördelar, för mig, med PC. Men Macen har andra. Absolut så. Enligt min mening är förresten Apple som allra, allra koolast på bärbart. Och en bärbar dator kan man använda på andra sätt, som andradator t ex. För det kommer min PBG4/400 tjäna mig och flickvännen väl. Men visst - jag tappade hakan när iMac G5 presenterades. Och jag väntade i 4 veckor. Sen fick det vara... :-/

Ursprungligen av PF:

... Men visst - jag tappade hakan när iMac G5 presenterades. Och jag väntade i 4 veckor. Sen fick det vara... :-/

Du verkar ju redan ha en annan dator... har du inte mer tålamod att vänta in något du tappat hakan över? Produkten är ju helt nylanserad världen över och Sverige är en fjärt i rymden i sammanhanget.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-16 10:32

Om ni tycker att ni har fått vänta så kan jag informera er om att den Xserve G5 vi beställde i januari kom nu i september. Slå den väntetiden!

Apple skyllde på underleverantören av RAID-kort, men jag tycker att det är Apples ansvar att se till att man har delar innan man annonserar ut produkter.

Sen blir det ju inte bättre av att Apple hela tiden sinkar leveranser till omvärlden bara för att VirginiaTech aldrig blir nöjda. Om ryktet stämmer så har de gjort två byten under tiden vi väntade på vår första. Det minsta Apple kunde ha gjort är att leverera en 2x2,3 GHz även till oss. (om det nu är sant att det är såna VT har fått)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-16 01:45

Hehe, Apples slogan kanske var riktigt bra i alla fall:

"Where did the computer go?"

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 01:52

Anything you say can be used against you, kära Apple

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 01:59

Jo absolut. Men den jag skulle vilja ha i fall kostar... multum!!!

Förresten: Vad är det i mina kommentarer du inte håller med om, handen på hjärtat? Tyckte inte kommentarerna kändes extravagant udda nu när jag läste igenom vad jag skrev. Om du väger in prisparametern osv?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 03:16

Tänk att de som jobbar inom service alltid ska få ta smällen för allt..
Tråkigt men verkligheten. :/

  • Oregistrerad
  • 2004-10-16 03:59

oh no... de vanliga argumenten... ok... :/

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-20 21:32

Finns det någon som vet något om huruvida det levereras någon/några G5 2x2,5 från ÅF i dessa dagar??

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-20 21:57
Ursprungligen av ThomasC:

Finns det någon som vet något om huruvida det levereras någon/några G5 2x2,5 från ÅF i dessa dagar??

Ska man lita på apple's hemsida så är det 3-5 veckors leveranstid (på just den modellen, inom 24 timmar på de andra dual-modellerna)... vet dock inte hur det stämmer... Har de haft dessa leveranstidsangivelser tidigare?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-20 22:32
Ursprungligen av Timber:

Ska man lita på apple's hemsida så är det 3-5 veckors leveranstid (på just den modellen, inom 24 timmar på de andra dual-modellerna)... vet dock inte hur det stämmer... Har de haft dessa leveranstidsangivelser tidigare?

Min ÅF hade för en vecka sedan 96 i kö för G5 2x2,5, och hade sedan introduktionen fått EN maskin att leverera!!...Jag har väntat på mina två långt mer än 3-5 veckor.

Bevaka tråden