Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Debatt: Papperstidning

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av maco:

En omröstning kanske ? För kolla hur stort intresset är för en dylik tidning och om den bör utges varannan vecka eller månadsvis.

Det var nog flera år sedan jag slutade tro på resultaten i omröstningarna

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-17 21:26

Jag satt med i ett litet möte med MUG medlemmar på MacWorld Expo i New York då amerikanska MacWolds chefredaktör berättade att det lönade sig att använda ett dyrare papper (högre kvalitet och tunnare) då de fick lägre porto.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-10-18 18:02
Ursprungligen av MikaelF:

Jag satt med i ett litet möte med MUG medlemmar på MacWorld Expo i New York då amerikanska MacWolds chefredaktör berättade att det lönade sig att använda ett dyrare papper (högre kvalitet och tunnare) då de fick lägre porto.

Det det får du nog ta och utveckla! Skulle ett dyrare papper ha billigare porto?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-18 19:26
Ursprungligen av Danielo:

Det det får du nog ta och utveckla! Skulle ett dyrare papper ha billigare porto?

Rätt enkelt: MW USA bytte till högre pappers kvalitet OCH fick då möjlighet att använda ett tunnare papper (lägre vikt) så sänkte MW USA sitt porto.

Skulle vara kul med en till papperstidning om Mac. Finns ju helt klart utrymme för en till om man säger så

Jag har väldigt svårt att förstå varför tyngdpunkten väger över så stort på den tryckta papperstidningen bland annonsörer. Jag får MacWorld varje månad och tar då med den ut i fikarummet. Efter en snabb genombläddring märker jag att alla nyheter redan är lästa sedan tidigare på webben. Jag spar tidningen för att kunna läsa några tips "senare". Innan "senare" inträffat har en ny tidning dykt upp och processen upprepas.

Visst kan jag i min genombläddring lockas av annonser men annonsen har chans att lyckas just då när jag läser. På webben kan man ha en annan utnötningseffekt. Om man kör "Dags för ny hårddisk?" i en tryckt annons så ska man fånga in dom som behöver ny disk när tidningen är ny. Kör man samma sak som en banner på webben kan man fånga in en här å en där över tiden. Detta förutsatt att man har en läsarskara som återvänder med täta mellanrum och inte en gång per månad som med en tidning men det är väl det vi har här?

Möjligen är det så att de som sitter med inköpsbeslut lever i en annan värld än mig. De kanske lever lite längre bort från ett geekigt forum som detta. Å andra sidan köper jag in våra datorprylar på jobbet. Hursomhelst så skulle inte en ev 99mac-tidningen betyda vare sig nu bu eller bä för mig.

har du 50% annonser i tidningen bore det täcka stor del av kostnaden.
gör den som reklam tidning och du får ha än mer annonser.
men glöm inte att tidningen ska fyllas med intressant material = kostar.
någon ska desktoppa den = kostar. (även om jag gör en 36 sidig tabloid på en vecka. 40 timmar inkl skanning och annonssättning.)

detta ska göras varje gång. det blir slitigt... tryckkostnaden är billig i jämförelse.

Det blir nog ett jäkla jobb utan tvekan. Bara att sälja in så mycket annonser är ett heltidsjobb troligen.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-18 21:21

Ett bättre papper har lägre bulk och högre densitet, dvs kompaktare och inte så genomskinligt. Ett sämre papper är mer poröst och mer genomskinligt. Man vill ju inte att baksidans tryck på papperet ska lysa igenom, så om man använder ett sämre papper med högre bulk får man använda ett tjockare och därmed tyngre papper. Använder man ett bättre papper så kan man ta ett tunnare papper, men eftersom det har bättre densitet (tunnare/lättare) så lyser det inte igenom.
En lättare tidning väger mindre (!) och kostar inte så mycket att skicka eftersom man betalar porto efter vikt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-18 22:15

Kan man inte bara dela ut tidningarna i sveriges macaffärer?

Det finns en massa argument man kan vrida och vända på.

- Ska man ta betalt för tidningen, och i såfall hur mycket?
- Ska man försöka göra en annonsfinanseriad tidning?
- Hur ofta ska man ge ut tidningen?

Om man ger bort tidningarna krävs det ju att produktionskostnaden täcks av annonser. Vill MacForum dela ut tidningar som har Macoteket annonser? Och tvärtom?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-18 22:36
Ursprungligen av Björnström:

Det finns en massa argument man kan vrida och vända på.

- Ska man ta betalt för tidningen, och i såfall hur mycket?
- Ska man försöka göra en annonsfinanseriad tidning?
- Hur ofta ska man ge ut tidningen?

Om man ger bort tidningarna krävs det ju att produktionskostnaden täcks av annonser. Vill MacForum dela ut tidningar som har Macoteket annonser? Och tvärtom?

Självklart ska det vara en betaltidning med annonser.
Det är väl det bästa sättet? En gratistidning är nog väldigt svår att få att gå runt.

MacWorld tappar läsare hela tiden, frågan är om man ska vara så nischad om "mac only" eller om man ska blanda in lite ipod, lite musikprod, lite foto, lite mobiltelefoner osv. En slags samlingstidning för kreativa och trevliga människor som hänger på 99mac, ipod.se, 99musik, 99mobil och 99web?

Tidningen heter då 99!

MacWorld har en upplaga på ca 12.000 exemplar varav cirka 8.000 är prenumeranter såvitt jag minns. 2.000 ex säljs i butikerna. Tidningen kostar 416kr exkl moms för tio nummer vilket ger cirka 332.000kr i prenumerationsintäkter per nummer. Med så få sålda exemplar i tidningsställen ger det typ inga intäkter såvitt jag har förstått, kanske lite grann.

Om vi gissar och säger att man får in ca ytterligare 35% på annonser blir det närapå 450.000kr i månaden. Med tanke på dom tryckpriser som framkommit tidigare i denna tråd gissar jag att man kan gissa att IDG får in ungefär 200.000kr per nummer som går till redaktionen, administration och vinst.

Eller är det ännu mer, ni som är i tryckbranschen kan säkert uppskatta detta bättre.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-18 22:46

Eftersom här finns så mycket folk kanske man skulle börja som en tidning med abonnenter. Att sälja i affärer och kiosker genom Interpress går nog inte med de regler som de har.
Kanske kunde man planera ett provnummer som bara såldes här, bara för att testa!

Jag tror tyvärr att vi får det tufft att nå över 1.500 exemplar till en början, att bombardera AppleStores och ett utskick till 5.000 företag är nog ett måste.

Företagsprenumerationer måste överhuvudtaget vara väldigt bra kunder som inte är priskänsliga.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-10-19 06:56

För att få reda på hur stor annonsintäkten är på t ex. Macworld får man helt enkelt ta och sätta sig ner och "räkna" ut hur mycket varje annons kostar i tidningen. Summera alla annonskostnaderna. Detta får man upprepa fyra - fem gånger och ta ut ett genomsnitt på 1/1, 1/2, 1/4, 1/8- dels annons.
Ett annan sätt för en tidning att få en "billig" utgivning är att kanske gå som bilaga till t ex. Macworld/AGI/CapNdesign m fl.

En tabloid med mycket text och tätast möjliga utgivning!
Är det inte det vi vill ha - behöver man blanka sidor och fajjiga bilder så finns heminredningsmagasinen.
Content is king!

Anders

  • Medlem
  • 2004-10-19 11:01
Ursprungligen av Anders Ingelstam:

En tabloid med mycket text och tätast möjliga utgivning!
Är det inte det vi vill ha - behöver man blanka sidor och fajjiga bilder så finns heminredningsmagasinen.
Content is king!

Anders

jag håller med. Satsa på svartvitt, dagstidningspapper, tabloid eller sånt där mindre formt GP ochUNT har i sina helgbilagor. Men behöver en datortidning i färg? Om jag hade samma tidning att köpa i färg eller svartvitt skulle priset få avgöra direkt.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-19 11:59
Ursprungligen av Baron:

jag håller med. Satsa på svartvitt, dagstidningspapper, tabloid eller sånt där mindre formt GP ochUNT har i sina helgbilagor. Men behöver en datortidning i färg? Om jag hade samma tidning att köpa i färg eller svartvitt skulle priset få avgöra direkt.

Förstår inte

Vilken målgrupp har du tänkt dig? De som vill läsa snabba nyheter går hit, ingen svartvit dagstidning i världen skulle kunna konkurrera eller löna sig.
En tidning skulle väl vara ett komplement till 99mac? Nått man ville spara och plocka fram ibland. Jag har hela tiden trott att vi diskuterade en möjlighet att utöka 99mac och skaffa inkomster för 99mac!

Det finns ett par förlag som kan sånt här - ett alternativ är ju att stå för content och en färdig läsarskara och låta proffsen sköta annonsförsäljningen.

Modern Kommunikation ger ut tidningar som påminner hyggligt om det vi håller på med:
http://www.mkf.nu/

  • Medlem
  • 2004-10-19 10:44
Ursprungligen av Björnström:

Det finns ett par förlag som kan sånt här - ett alternativ är ju att stå för content och en färdig läsarskara och låta proffsen sköta annonsförsäljningen.

Modern Kommunikation ger ut tidningar som påminner hyggligt om det vi håller på med:
http://www.mkf.nu/

"Vi tror på fokusering. Våra tidningar och webbsidor är dedikerade till sina respektive områden."

  • Medlem
  • 2004-10-19 10:43
Ursprungligen av danielo:

För att få reda på hur stor annonsintäkten är på t ex. Macworld får man helt enkelt ta och sätta sig ner och "räkna" ut hur mycket varje annons kostar i tidningen. Summera alla annonskostnaderna. Detta får man upprepa fyra - fem gånger och ta ut ett genomsnitt på 1/1, 1/2, 1/4, 1/8- dels annons.
Ett annan sätt för en tidning att få en "billig" utgivning är att kanske gå som bilaga till t ex. Macworld/AGI/CapNdesign m fl.

Annonser kostar olika (i en dagstidning iaf) beroende på hur långt fram i tidningen de hamnar, om de är i färg eller svartvitt, på en höger- eller vänstersida, om de ligger på ett populärt uppslag eller inte.
Något dagstidningar länge stretade emot var annonser på ettan. Det ser man aldrig på ett magasin typ MW. Där skulle man kunna ta fett betalt.

Senast redigerat 2004-10-19 10:58
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-10-19 17:38
Ursprungligen av Baron:

Något dagstidningar länge stretade emot var annonser på ettan. Det ser man aldrig på ett magasin typ MW. Där skulle man kunna ta fett betalt.

Vad menar du?

  • Medlem
  • 2004-10-19 19:17

Annonser på förstasidan. Eller finns det? Inte på tidskrifter jag läser.

  • Medlem
  • 2004-10-19 20:11
Ursprungligen av Baron:

Annonser på förstasidan. Eller finns det? Inte på tidskrifter jag läser.

Jag säger bara Värnamo Nyheter, förvisso ingen tidsskrift, men de har hela framsidan med annonser!

  • Medlem
  • 2004-10-19 20:29

Det är det jag säger. Dagstidningar har insett att man kan kränga annonser på ettan. Tidskrifterna har inte anammat det.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-19 21:58
Ursprungligen av Baron:

Det är det jag säger. Dagstidningar har insett att man kan kränga annonser på ettan. Tidskrifterna har inte anammat det.

Värnamo Nyheter har haft annonsförstasida sen urminnes tider, var ganska vanligt förr i tiden, är det någon mer än Värnamo Tidning som fortfarande kör annonsförsta?

Det verkar som många inte inser att det är en ganska stor grej att dra igång. Det verkar också som det är två linjer, en glassig sak kontra en dagstidningsgrej typ Dagens industri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-19 22:16
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Värnamo Nyheter har haft annonsförstasida sen urminnes tider, var ganska vanligt förr i tiden, är det någon mer än Värnamo Tidning som fortfarande kör annonsförsta?

Vimmerby Tidning. Och dessutom titt som tätt Metro!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-19 22:17
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Det verkar som många inte inser att det är en ganska stor grej att dra igång. Det verkar också som det är två linjer, en glassig sak kontra en dagstidningsgrej typ Dagens industri.

Papperskvalitet och format är till syvende och sist en sak som avgörs av annonsörer. Eftersom flera potentiella annonsörer redan annonserar i magasin i A4 storlek tror jag det är ett väldigt stort hinder att inte ha samma format och tryckkvalitet. Kostnaden och besväret att ta fram material i nytt format och dessutom se att det blev mycket kassare tryckt än hos t ex MW kan få den mest entusiastiske annonsör att inte återkomma.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-20 13:11
Ursprungligen av István:

Papperskvalitet och format är till syvende och sist en sak som avgörs av annonsörer. Eftersom flera potentiella annonsörer redan annonserar i magasin i A4 storlek tror jag det är ett väldigt stort hinder att inte ha samma format och tryckkvalitet. Kostnaden och besväret att ta fram material i nytt format och dessutom se att det blev mycket kassare tryckt än hos t ex MW kan få den mest entusiastiske annonsör att inte återkomma.

Precis min åsikt också, blev lite orolig en stund då så många förordade dagstidningskvalité. Tala om självmord!

Bevaka tråden