20-21" TFT 1600x1200

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-14 19:05

Hej!

Jag tänker skaffa en TFT-display i storleken runt 20-21 tum, med en upplösning på 1600x1200. Problemet är att marknaden för dessa skärmar är mycket stor, och jag har ingen aning om vilken som är bäst. Bör tilläggas att jag inte har lust att lägga ut mer än runt 12-13000 kr på skärmen.

Berätta gärna om era skärmar eller om ni har länkar till testsidor! (och nej, jag tänker inte köpa en apple-skärm, tycker dom är alldeles för dyra)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-14 19:13

Du får en Apple 20" Cinema Display Alu för ca 14 369 med moms. Den håller hög kvalitet.

• Oregistrerad
  • 2004-10-16 09:12

Jag har Samsung Syncmaster 213T, 21" TFT-skärm 1600*1200 i upplösning, på jobbet. Den verkar prisvärd, kostar drygt 11kkr på Macoteket.

Personligen tycker jag att skärmen känns plastig och den knarrar när man justerar den i höjdled. Jag jobbar inte med grafiskt arbete, så jag kan tyvärr inte uttala mig om skärmens prestanda i sådana sammanhang.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-12-12 19:50
Ursprungligen av Emil Rimsby:

Jag har Samsung Syncmaster 213T, 21" TFT-skärm 1600*1200 i upplösning, på jobbet. Den verkar prisvärd, kostar drygt 11kkr på Macoteket.

Personligen tycker jag att skärmen känns plastig och den knarrar när man justerar den i höjdled. Jag jobbar inte med grafiskt arbete, så jag kan tyvärr inte uttala mig om skärmens prestanda i sådana sammanhang.

JME Data
Samsung TFT 21" 213T silver TCO-03!
mer info

Pris:
9 995:-

Jag har följt utvecklingen av 1600x1200-skärmarna, de har verkligen sjunkit i pris. En koll på Dustin hittar några intressanta ur en budgetsynvinkel (alla priser inklusive moms):

ACER AL2021MS 8.743,75 kr
LG L2010B 8.743,75 kr
VIEWSONIC VP201S 9.118,75 kr
LG L2010P 9.368,75 kr
LACIE PHOTON20VISIONII 9.993,75 kr
PHILIPS 200P4SS 10.368,75 kr
SONY SDM-S204/B 10.618,75 kr
HP L2035 10.743,75 kr
FSC P20 11.618,75 kr
NEC MULTISYNC LCD2060NX 11.618,75 kr
EIZO FLEXSCAN L885 12.243,75 kr

Är det nån skärm/nåt märke här som man definitivt bör undvika? (Jo, jag vet att Sony-skärmen redan tagits upp, men jag tog med alla ändå.)

Jag använder LaCie's Photon20Vision, en skärm som håller mycket hög kvalitet och dessutom har det nyligen kommit ut en uppdaterad Version. Det enda man kan klaga på är färgen (mörkblå) som inte är världens snyggaste men som ger bra färgåtergivning. Den borde dessutom kosta ungefär det som du är beredd att betala. Så, om du jobbar med grafik och inte tänker ha den till spel eller film så är LaCien ett bra köp.

Jag har haft en Formac Gallery 20" i ett års tid och är mycket nöjd med den. Ljusstyrka, skärpa, vilsamhet för ögonen är bra, dessutom är den snygg tycker jag. Finns med ADC eller DVI anslutning. Priset ligger idag på drygt 11000 inkl. moms hos Macoteket.

Mer:

http://www.formac.com/p_bin/?cid=solutions_displays_gallery2010_01

En 20" Sony S204 kostar 7790:- plus moms på Inwarehouse just nu. Om den är bra eller inte har jag ingen aning om. Rätt billigt är det dock nog.

• Medlem
  • 2004-10-16 14:40
Ursprungligen av TouchCAD:

En 20" Sony S204 kostar 7790:- plus moms på Inwarehouse just nu. Om den är bra eller inte har jag ingen aning om. Rätt billigt är det dock nog.

Den har fått ganska dålig kritik, tyvärr. Fast med det nya priset är den säkert prisvärd ändå.

Ett bättre köp är nog ändå Dells skärmar, som har lågt pris just nu. Inte i absoluta toppklass de heller, men priset är lågt.

• Medlem
  • 2004-10-23 18:55

Just nu står det mellan en Apple 20" och en Sony 23" . Vad säger ni? Någon som har erfarenheter av Sonyn? Verkar vara rätt prisvärd, kostar cirka 13-14000 kr exkl. moms.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-10-24 15:30
Ursprungligen av zuluh:

Just nu står det mellan en Apple 20" och en Sony 23" . Vad säger ni? Någon som har erfarenheter av Sonyn? Verkar vara rätt prisvärd, kostar cirka 13-14000 kr exkl. moms.

Den har 40milisekunders svarstid medans Apples har 16 Dessutom kostar de nästa samma.

Vakna, tråden. Vakna! Jag funderar på ett liknande köp. Har också fastnat för Sony 23" (P232) och Apple 20".

Apple-skärmen är vackrare och billigare. Men den har lägre upplösning (iofs tillräckligt) och sämre garanti. Dessutom är det en massa prat om dålig kvalité på de nya cinema-skärmarna.

Sony-skärmen är snygg, men inte fullt så snygg som äpplet. Den har bättre garanti och är större, men dyrare.

Hjälp mig någon! Hur märker jag av t.ex. skillnaden i svarstid? Vad annat i spec är relevant?

Apple Cinema spec

Sony spec

Kan jag driva båda med en TiBook 867 med Radeon 9000-kort?

• Medlem
  • 2004-11-13 21:10

Jag tror ärligt talat att det bästa är att skita i alla specifikationer och försöka se skärmarna i verkligheten för att helt enkelt "känna efter" vilken som har bäst bild. Problemet är att jag inte har lyckats hitta någon affär i stockholmstrakten som säljer stora (20+ tum) skärmar av andra märken än Apple, än mindre ställer ut dom så att man kan titta.

Har jag dålig koll? Finns det affärer där man kan inspektera dessa större skärmar? Tipsa!

• Oregistrerad
  • 2004-11-13 21:17

Välj aldrig skärm efter specs gå och kolla på dom

Ursprungligen av adamsen87:

Välj aldrig skärm efter specs gå och kolla på dom

Det är sällan möjligt. Speciellt inte när utbudet är så stort. Men att köpa efter specifikationer är ju inte heller bra, det är därför man letar recensioner på nätet och läser trådar som denna

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-13 21:26

Av dom jag provat senaste tiden så tycker jag dessa ger mest för pengarna:

20" Viewsonic VP201
23" Philips 230W5 (har även ingångar för kompositvideo, s-video och komponentvideo. CF/SD/SM läsare i fronten)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-13 22:25

Enligt THG och Anandtech ska Dell 2001FP vara en av de bättre (om inte den bästa) om man vill ha en vettig kompromiss mellan bildkvalitet och snabbhet.

Anandtechs recension

På hörsägennivå så har jag en kompis som har en Dell 2001FP på arbetet och en Samsung hemma med samma specar på pappret. Dellen fungerar tydligen bra i alla lägen, inklusive spel. Samsungen däremot hänger inte med och ghostar ordentligt i spel.

Priset är, enligt Dells hemsida, 7693 inkl. moms och frakt.

Ursprungligen av mang0:

Enligt THG och Anandtech ska Dell 2001FP vara en av de bättre (om inte den bästa) om man vill ha en vettig kompromiss mellan bildkvalitet och snabbhet.

Anandtechs recension

På hörsägennivå så har jag en kompis som har en Dell 2001FP på arbetet och en Samsung hemma med samma specar på pappret. Dellen fungerar tydligen bra i alla lägen, inklusive spel. Samsungen däremot hänger inte med och ghostar ordentligt i spel.

Priset är, enligt Dells hemsida, 7693 inkl. moms och frakt.

Dessutom har Dell precis lanserat en 20" widescreen (2005FPW). Priset i USA är ca $720. Ska bli intressant att se vad priset hamnar på här i Sverige. Hur som helst kommer det skilja åtskilliga tusenlappar jämfört med Apples 20"...
Skärmarna har för övrigt liknande specar, men Dell har ingång för S-video och komposit, samt 3 års garanti.
LG-Philips panel på Dells modell. Jag har för mig att Apple använder samma. Ngn som säger emot?
Ska bli kul att ta del av recensioner när de dyker upp.

Ursprungligen av Incognito:

LG-Philips panel på Dells modell. Jag har för mig att Apple använder samma. Ngn som säger emot? Ska bli kul att ta del av recensioner när de dyker upp.

Stämmer bra, det är samma platta, även om Apples design är betydligt bättre, men är designen värd prisskillnaden. Om Dells 2005ftpw håller samma kvalitet som 2001fp ( Se test hos Anandtech) är den ett mycket prisvärt köp.

Dell 2005ftpw finns nu att beställa hos Dell Sverige till priset 8 524 kr inkl. moms och frakt.
Men finns det någon som kan tänka sig en dell skärm till sin applehårdvara?

Varför inte. Jag har haft en Dell TFT 15' av den allra första modellen sedan den kom på marknaden och ännu inte sett en bättre skärm. Vackrare är inte svårt att hitta, men det ska ju vara bra att arbeta med åxå. Just nu är den palettskärm tillsammans med en Samtron 17'

Exakt, varför inte? Är man ute efter en 20" widescreen är Dells skärm självklart värd att kolla upp. Nu tillhör väl jag dem som absolut kan tänka mig att betala lite mer för bra design (typ Apples skärm), men med nuvarande pris från Apple och 1 års garanti blir det bara löjligt...
Förresten - Dell 2005fpw 20" i USA, 639$ = 4500 kr. Prisvärt...?

Ursprungligen av molia:

20" Viewsonic VP201
23" Philips 230W5 (har även ingångar för kompositvideo, s-video och komponentvideo. CF/SD/SM läsare i fronten)

Jag är mycket förtjust i widescreen-formatet, så Philips-skärmen är helt klart intressant. har du testat den? Hur upplevde du den? I cnets test pratar de mest om de extra funktionerna. I första hand vill jag ha bra bild.

• Medlem
  • 2004-11-22 17:59

Nu har jag gjort ännu mera research och märkt att det inte verkar vara så stor marknad för denna sortens skärmar. Svårt att hitta affärer som har såna inne så man kan kolla på dom. Eller letar jag på fel ställe bara? (bor i sthlm)

Dessutom verkar det inte ha skett så mycket under 2004. Jag menar man vill ju inte köpa en skärm från 2003, känns som man får lite för pengarna då.. Eftersom utvecklingen rusar på rätt snabbt.

• Oregistrerad
  • 2004-11-25 23:42

Finns ett test i senaste CAP&Design 9/2004

har två VP201B's, nöjd med dom. Dock så har det varit ojämn byggkvalitet på dom jag har sett. Har en som är jätte ljus, och en annan som är "normalt" ljus. Samma inställningar på dom, samma kablage. Bra skärmar annars.

• Medlem
  • 2004-12-14 20:40

Det blev att jag slog till på en VP201b (viewsonic) till slut. Den är billig och alla jag har snackat med har sagt att den är mycket prisvärd. Kommer på posten snart, blir spännande

Är också nyfiken! Posta gärna dina upplevelser!

// Danne

Skaffade nyligen en Samsung 213T (21" 1200x1600) och är mycket nöjd med den. Bra bildkvalitet och försummbar "ghosting" (dvs bra pixelrespons/släckning) vid spel. Dessutom är den mycket snygg! Inte världens bästa möjligheter för kalibrering dock (men det känns inte som det behövs i dagsläget!) Kostade 7995 inklusive moms hos IT Paradiset då dom hade ett erbjudande. Jobbar med grafisk produktion och foto.

• Medlem
  • 2004-12-18 22:08

Angående min nyinköpta viewsonic vp201b så är den underbar. Mycket skarp och fin bild. Extremt bra respons för att vara TFT, funkade bra att köra Quake3 till och med! Men rekommenderar inte skärmen till gamers pga att dagens TFT-skärmar bara klarar en uppdateringsfrekvens på 60 Hz vilket är ganska tanigt... När man scrollar snabbt på websidor märker man ingen ghosting.

Nackdelar:

Av någon anledning verkar skärmen ha problem med gradienter. När man drar upp en bild med en stor jämn gradient kan man se brytningar i den, vilket inte är så vackert.

Jag hade en död pixel i min skärm. Inte bara död, utan lysande grön! Inte så kul direkt. Men garantin säger att man måste ha minst 7 felaktiga pixlar innan man får en ny skärm så jag får väl leva med den döda pixeln

Detta med döda pixlar kanske är ett återkommande problem hos alla tillverkare? Jag har ju en viss förståelse att det är svårt att skapa en 20 tums yta med typ 2 miljoner färgpunkter utan att någon är sönder..

1
Bevaka tråden