Qucksilver 733 eller Upgrad. Sawtooth 800?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-14 17:14

Hej,

Tänkte köpa en beg. dator idag, men kan inte bestämma mig. Quicksilver 733 med liten HD och minne eller Sawtooth apg mycket minne och uppgraderad till 800mhz, typ samma pris. Vilken väljer jag. Hörde att quicksilvern inte har L2 cache. Vilken är snabbast osv.

Tack på förhand.

• Medlem
  • 2004-10-14 17:28

Jag skulle faktiskt tro att Sawtoothen är ett bättre köp rent krasst. Den har en långsammare buss, men jag vet inte riktigt hur stor skillnad det gör. Uppgraderingkort har oftast antingen 1 eller 2MB L3 cache, som Quicksilvern helt saknar, men kolla vilket kort som sitter i. Om det är mer minne, och större hårddisk så är valet lätt tycker jag.

Du kan bli "tvungen" att köpa ett nytt grafikkort, men det kostar inte mer än drygt en tusenlapp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-14 18:00

Tack för svar,
den gamla bör ha 2 mb L3. Samma hd (lååångsamma 40gb) 512mb mer i gamla burken.

Men tror du/ni att Os 10.4 eller senare stöder Sawtoothen. Så om det är bättre att kanske köpa quicksilvern och uppgradera den om ett år eller så när man kanske kan hitta ett beggat 1,4 ghz kort.

(Är inte alltid så här sniken... )

Är det någon som vet om det funkar med PhotoShop CS och sitta o jobba med typ 80-100 mb filer i quicksilver 733 om man lägger i några snabbare HD:ar och sätter i mer minne.

Någon som vet några benchmarks på 733:an?

Mvh

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-14 19:20

quicksilvern har förutom 133MHz buss även AGP 4X mot sawtooth 2X, men sawtooth kan ha 2GB minne mot 1.5GB i Quicksilver.
Tror Quicksilvern låter mer också.

Orginal grafikkort i Sawtooth: ATI Rage 128 16MB Stodjer INTE Quartz Extreme
Orginal grafikkort i Quicksilver: GeForce MX2 32MB Stödjer Quartz Extreme

Båda funkar med OSX 10.4 (Tiger).

Här har du lite benchmarks:
http://www.barefeats.com/pm01.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-14 20:09

Det här är ett fantastiskt forum (ganska ny här), tack än en gång för hjälpen.

Men om man ser till rå prestanda.... 733 mhz utan cache, med 133 mhz bus och 4x agp2 eller uppgraderad g4 400->800mhz 2 mb cache agp2 100mhz bus.?

Sen som maccare så kommer ju utseendet in AARGH! *Tänk bara prestanda nu, fy*

Man måste ju egentligen ha stöd för quartz, så man får räkna in att det blir ett nytt kort till sawtoothen.

Tittade på benchmarks, omöjligt att lista ut vilken som är snabbast. Men man ser ju att 733 suger ganska bra i jämförelse med många långsammare g4:or i vissa test andra verkar det funka....

Mvh

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-14 20:50

Rå prestanda på processor krävande uppgifter så är ju naturligtvis Sawtoothen snabbast, men det är nog så marginellt så att det är inget som märks i praktiken.

100 eller 133MHz system buss har nog inte heller någon större sexuell betydelse.

Finns flera processor uppgraderingskort till sawtoothen.

Men som du säger: quartz extreme måste man ha, så väljer du sawtoothen blir det nytt grafikkort.

Vet inte om man märker någon skillnad mellan AGP 2 och 4X, jag kör med ett Radeon 9800 Pro 128MB 4X i en Powermac G5a. Jag får lika höga testresultat i diverse bench-apps + lika hög fps i ex. Halo mot ett Radeon 9800 Special Edition 8X AGP. Så 8X AGP ger i nuläget ingen förbättring mot 4X i alla fall (mellan dessa Grafikkort).

Just ja.
Sawtoothen har heller inte stöd för ADC bildskärmar om du skaffar ett sådant grafikkort.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-14 20:55

Här är några andra skillnader jag kan hitta:

The G4 (Digital Audio) was so-named because of a new Built-in Amplifier, designed to drive USB speakers, along with the conventional minijack line output. The G4 (DA) included a number of architectural improvements, including a 133 Mhz bus, 4 PCI slots, and a 1 GB/s main-memory bus. PCI throughput was enhanced by the removal of the PCI bridge (the main memory controller now communicated directly with the PCI bus.).

Digital Audio var modellen före Quicksilver, men enda skillnaden mellan dem är att quicksilver har en ny design på chassit.

Quicksilver (& säkert då även Digital Audio) saknar line-in, dvs det går ej att koppla in mic, elgittar osv. utan tredjeparts lösning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-15 00:36

Jättetack!

Jag har nu efter mycket ångest varit och inhandlat en *Trumpetfanfar*
Sawtooth, 800 mhz, fick med ett GeForce 2mx också. Håller på och lägger i MoH nu för att testa det, kortet hade tydligen strulat lite innan.
Verkar hyggligt snabb ändå, men vet inte riktigt förrän Photoshop kommit i om det duger till vad jag hade tänkt använda den till. Blir i morgon.

Den var ganska tyst i vartfall, mycket positivt överaskad. Tyvärr ful i jämförelse med quicksilvern.

• Medlem
  • 2004-10-15 01:02
Ursprungligen av Zoega:

Jättetack!

Jag har nu efter mycket ångest varit och inhandlat en *Trumpetfanfar*
Sawtooth, 800 mhz, fick med ett GeForce 2mx också. Håller på och lägger i MoH nu för att testa det, kortet hade tydligen strulat lite innan.
Verkar hyggligt snabb ändå, men vet inte riktigt förrän Photoshop kommit i om det duger till vad jag hade tänkt använda den till. Blir i morgon.

Den var ganska tyst i vartfall, mycket positivt överaskad. Tyvärr ful i jämförelse med quicksilvern.

Du gjorde rätt, men har fel. Sawtooth är objektivt snyggare än Quicksilver. I hemlighet var det enda anledningen till att jag rekommenderade den.

1
Bevaka tråden