Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer Linux döda OS X?

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-10-17 14:27

Jag tror att det är så enkelt som följande:

Så fort någon får samma idé som Apple, att det är möjligt att tjäna miljarder om man vågar satsa miljarder på Open Source (som t ex Linux), så kommer Linux att bli ett hot. Inte en dag innan.

Med tanke på att det finns väldigt få företag inom datorbranschen som sticker ut hakan med vågade projekt (jag kommer på två, Apple och Sony), så kommer det dröja tills det dyker upp någon som vågar.

Det krävs en hårdvaruplattform, som tillsammans med mjukvaran bildar en enhet som är attraktiv. Så har alla tidigare OS-lösningar fungerat, men hittills har inte Linux det helt enkelt pga att det inte finns någon som backar upp projektet seriöst.

Man kan aldrig sia om framtiden, men att säga att Linux *just nu* skulle vara ett "hot" mot något är bara effektsökeri. Datorvärlden lever i 18 månaders cykler, så läget kanske är annorlunda om två år.

Afrika (allmän term, jag vet) är en stor och relativt orörd marknad. Beroende på om MS får tummen ur, så kan Open Source bli stort där. Jag har en lite initierad föraning om att det kan bli så. Att Apple skulle pionjera en marknad tror jag inte, även om det skulle vara smart att pumpa in några miljoner eMac i Afrikas skolor.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-17 15:39

stfm: Det är ju mer eller mindre på gång.
Novell köpte ju upp SuSE och verkar pumpa in rätt mycket resurser i det för att bygga ett användbart desktop linux-os av det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-17 16:34

Inte en chans att Linux kommer att döda vare sig Windows eller Mac OS X. Däremot kan Linux bli ett bra alternativ i handdatorer, på skolor, i kassasystem, i industrin och kanske på kontor.

Linux har för många kockar och ingen standardisering, inte ens i fundamentala delar som programinstallation osv. Även om Novell, IBM, Sun, HP och Red Hat slog sina påsar ihop och utvecklade det gemensamt skulle det ta många år innan de fick ihop ett riktigt väl fungerande, standardiserat system.

Men man ska aldrig säga aldrig. Det kan hända att det arbetas intensivt på ett skrivbords-Linux, kanske på Stanford, MIT och företagen i närheten.

För att Linux skall bli nr 1 på skrivborden krävs det att en stor aktör (distro) härskar på Linux marknaden, och sätter defacto standarder i GUI/UI:et. M.m.

ALLT måste fungera likadant. Jag gillar Linux, och tycker det är lättare än Windows. (Mandrake då, som är "amatör" distro riktat mot desktopanvändare). Men jag stör mig på hela tiden att program ser och agerar olika hela tiden. Visst, det är bra med valfrihet..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-31 01:30

Men säg att i den mörkaste av tider att Apple skulle tappa ytterligare andelar (Jag tror iof motsatsen), så skulle dom kanske få det svårt att försvara sitt system,,, då kan man fråga sig om Apple skulle porta OSX till andra plattformar än Mac,, bara för att vinna mark, överlevnad..

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-02-17 15:59

Linux macos och windows

Personligen skulle jag helst se att Mac OS och Linux båda får en större marknadsandel.

Som utvecklare skulle jag väldigt gärna se ett standardiserat och API för att skriva program som anammas av Apple, Microsoft, Linux communityn och utvecklare. Idéerna har funnits länge och det är långt ifrån en omöjlighet att genomföra rent tekniskt. I dagsläget finns iofs Java, .NET m.m. som körs på virtuella maskiner men det skulle vara trevligt med något som körs native. Om allt som krävs är en omkompilering så är det inte någon större kostnad. Vissa arkitekturella problem med endians finns ju alltid men allt går att lösa. DET skulle vara en revolution om något. Det skulle gynna användare som fritt kan välja vilken plattform man kan köra på. Något off topic... Men men

Bevaka tråden