dotNET på linux/osx ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 11:28

Har en lite fråga. Kan man köra en .NET applikation som är kompilerad för Windows på Linux/Osx? Hittade följande webbplatser:

http://dotgnu.org/
http://www.mono-project.com

Har bara skummat igenom dess och det verkar vara så att man kan utveckla och köra .NET under Linux och Osx. Men måste man kompilera om koden för varje plattform?

Ursprungligen av loobiac:

Har en lite fråga. Kan man köra en .NET applikation som är kompilerad för Windows på Linux/Osx? Hittade följande webbplatser:

http://dotgnu.org/
http://www.mono-project.com

Har bara skummat igenom dess och det verkar vara så att man kan utveckla och köra .NET under Linux och Osx. Men måste man kompilera om koden för varje plattform?

Med Mono kan du ta koden från en plattform och köra den på en annan. Mono fungerar ungefär som Java där man har en underliggande motor som exekverar koden mot operativsystemet, om jag förstått saken rätt. När jag var på Brainshare i Barcelona så skrev Miguel de Icaza i en demo kod på Linux, kompilerade med Mono, flyttade filen till en maskin med Windows XP och startade programmet utan omkompilering.

/Edit: Saknades en hakparantes i quotefönstret.

Senast redigerat 2004-10-12 13:00
  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 11:45

Låter trevligt, men mitt behov är omvänt. Jag har en applikation som idag ligger på en windowsserver, den vill jag köra på en linux eller osx burk istället. Helst utan kompliera om skiten, eftersom jag inte har källkoden. Min kund vill inte lägga mer pengar på denna applikation i dags läget. Däremot kommer ett serverbyte krävas inom kort.

Så länge applikationen inte förlitar sig på Windows.Forms så borde det inte vara något större problem, vill minnas att Mono-API:et är ganska komplett i övrigt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-12 17:04

Vad innebär i praktiken då? Är dålig på .NET, men bygger inte i princip alla program med GUI på just Windows.Forms?

Ursprungligen av memark:

Vad innebär i praktiken då? Är dålig på .NET, men bygger inte i princip alla program med GUI på just Windows.Forms?

Jo, de flesta GUI-program som utvecklats under wintendo använder sig av System.Windows.Forms, men det är också möjligt att använda sig av t.ex. GTK#. Mono-utvecklarna verkar jobba ganska hårt med Windows.Forms-biten och löser problemet på ett elegant sätt genom att använda bindningar mot GUI-biblioteken i Wine.

Det finns bara ett problem med det hela, och det är att det är lite oklart med patentsituationen kring Windows.Forms, ASP.NET och ADO.NET. Det kringgår mono-folket genom att skapa implementationer med sådan underliggande funktionalitet att de inte gör intrång på patenten, men man vet ju aldrig om/när Microsoft bestämmer sig för att sätta käppar i hjulen genom att dra igång en dyr och utdragen rättsprocess. Fast det gäller som sagt bara de tre komponenterna, allt övrigt är öppna standarder.

Jag har gjort lite C# programmering i OS X med mono. Det fungerar bra även om vissa delar av Frameworket innehåller buggar. Det coolaste jag märkt med mono är att man får enormt bra stack traces, så om något krånglar så är det lätt att se vart problemet uppstår. Till stor hjälp när man exempelvis jobbar mot databaser.

I övrigt är det ganska mycket meck att skriva program med hela mono även om det är rätt skoj.

Nu var det ett tag sen jag kollade på mono, men så vitt jag vet så håller de på att implementera System.Windows.Forms så förhoppningsvis ska man ganska snart kunna köra windowsprogram i OS X om man har X-servern installerad. Hur som helst så är det ett jäkligt intressant projekt och jag hoppas att jag i förlägningen kan byta ut min windowsdator mot en fin mac

1
Bevaka tråden