Nackdelar att köpa Powerbook G4 i USA ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 22:59

Finns det fler nackdelar med att köpa en powerbook G4 i USA än att tangentbordet saknar åäö ?
Är det worldwide garanti även om jag köper den där ?

MVH

Magnus

Det är världsgaranti på alla Powerbook. Tangentbordet kostar typ 800 spänn och kräver att en serviceverkstad byter ut det (plus 1000kr). Alla priser exkl moms.

Förr var det mycket billigare och enklare.

Det är inte direkt något problem att ha amerikanskt tangentbord heller. Det går fortfarande att skriva svenska tecken.

"Nackdel" är väl att du inte betalar skatt till staten i sverige. Om det är viktigt för dig.

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-12 10:27
Ursprungligen av Ciryon:

Det är inte direkt något problem att ha amerikanskt tangentbord heller. Det går fortfarande att skriva svenska tecken.

Dock ska det noteras att även om man kan ställa in så att tecknen mappas som på ett svenskt tangentbord skiljer sig de fysiska tangenterna åt. Exempelvis är "<"-tangenten flyttad upp under "esc"-tangenten till förmån för en extra stor shift-tangent och enter-tangenten har en annorlunda form (liknande shifttangentens).
Fast det går säkert att vänja sig vid. Själv sitter jag ibland med en kompis amerikanska powerbook och ser det som ett irritationsmoment.

Ytterligare en liten nackdel är väl att strömadaptern måste förses med en ny kontaktenhet, alternativt en apparatsladd (35:- på Clas Ohlson) samt att manualen är på engelska. Kan man leva med dessa småsaker så är det bara att importera på.

/M

Det stämmer - vissa tangenter sitter annorlunda, exempelvis enter-tangenten har annan form för att få plats med en extra knapp har jag för mig. Ska försöka hitta bilder.

1
Bevaka tråden