Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-minne och dess filformat

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Har nyss införskaffat mitt livs första USB-minne, och skulle behöva hjälp att få klart för mig hur det ligger till med filformatet.

Minnet är ett JetFlash 128MB. Kollar jag informationen för minnet i OS X får jag fram att formatet är "Macintosh PC Exchange (MS-DOS)". Innebär detta att minnet har ett format som fungerar både på PC och Mac? Kan jag utan problem lagra/ta bort data hur som helst mellan Mac/PC? Om inte, måste jag formatera om minnet till något annat format, och hur/var gör jag detta?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-10-09 12:59

Ja, det ska fungera utan att du ska behöva göra något. Själv släpar jag filer mellan jobb (PC) och hem (Mac!). Har bara strulat en gång, och givetvis var det på PCn.

-- Patrik

Låter bra. Då är det bara att tuta och köra antar jag.

Citat:

Var försiktig med att formatera om på mac för vissa USB-minnen gillar inte att bli formaterade även om du väljer MS-DOS i Skivverktyg. Så är det med mitt minne iallafall, det var jag tvungen att formatera om i en PC för att det skulle fungera igen.

Ungefär vad butikspersonalen sa, men varför ska man formatera minnet? Är det inte bara att ta bort informationen "manuellt" i findern som man vill ha bort?

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-09 14:08

Var försiktig med att formatera om på mac för vissa USB-minnen gillar inte att bli formaterade även om du väljer MS-DOS i Skivverktyg. Så är det med mitt minne iallafall, det var jag tvungen att formatera om i en PC för att det skulle fungera igen.

1
Bevaka tråden