Macoteket ointresserade av att sälja?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-08 14:37

Glad i hågen knallade jag in i Macoteket store för att äntligen beställa den dual 2.0 som jag så länge trånat efter. Tyvärr verkade säljaren inte det minsta intresserad av att sälja en sådan till mig utan hänvisade mig till apple store(!) eftersom jag ville ha ett annat grafikkort än det FX5200 som är standard. När jag framhärdade och sa att jag hellre köper datorn av en lokal återförsäljare fick jag numret till macotekets postorder och sen var det tack och hej... Mycket märkligt? Jag hade bestämt mig för att köpa en dator värd ca 27.000 hos macoteket men försäljaren rekommenderar att jag köper den någon annan stans? Jag tror nog att jag följer hans råd och beställer från apple store.

Jag rekommenderar att du skickar vidare det du skrev här ovan till: support@macoteket.se. Jag har varit i kontakt med dem pga. en ganska tråkig miss i butiken, de skulle ge en reprimand till butikspersonalen. Vore kanske bra för dem att ha din erfarenhet med.

Jag har annars tyckt att butikspersonalen på Birger Jarlsgatan har verkat ganska ointresserade av mig som kund när jag varit där, kanske skulle de agera annorlunda om man hade haft en Armani kostym eller?

Mvh,
/HÖ

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-10-08 16:11

Da jeg var på Macoteket store, ble jeg ganske så besviket over butikken. Ingen av datorerna hadde hverken priser eller annen informasjon. Mange andre produkter var også uten priser.
Jeg hadde tenkt å titte på en skjerm, men de hadde noen gamle Apple skjermer, og en ny. Den nye var koblet til en Powermac G5, men dessverre så så det ut som at datorn hadde chrashet, da det var en svart skjerm og bare en hvit markør som syntes. Og ingen informasjon om hvilken storlek det var på skjermen heller... Dessuten var de fleste datorerne (Powermac) koblet til et keyboard og en mikrofon.

Det var også massor med folk som ville ha hjelp, men med bare 1 personal, så var det litt mye (hvor var alle andre som står avbildet på hjemmesiden for butikken?). Og mange kunne heller ikke oppfylle sine drømmer om nye pryler, da de ikke fantes hjemme.

Om Macoteket skal drive en butikk, så burde de i af se til at butikken og datorerne i butikken fungerer.

Håper de skjerper til seg til neste gang jeg skal til Stockholm.

T o m Siba var bedre på å merke sine Macintosh datorer med priser og tekninsk informasjon.

  • Medlem
  • 2004-10-08 18:56
Ursprungligen av smurf:

( ... )
T o m Siba var bedre på å merke sine Macintosh datorer med priser og tekninsk informasjon.

Det finns jämförelser som det måste vara extra smärtsamt att förlora.

Ursprungligen av smurf:

Da jeg var på Macoteket store, ble jeg ganske så besviket over butikken. Ingen av datorerna hadde hverken priser eller annen informasjon. Mange andre produkter var også uten priser.
Jeg hadde tenkt å titte på en skjerm, men de hadde noen gamle Apple skjermer, og en ny. Den nye var koblet til en Powermac G5, men dessverre så så det ut som at datorn hadde chrashet, da det var en svart skjerm og bare en hvit markør som syntes. Og ingen informasjon om hvilken storlek det var på skjermen heller... Dessuten var de fleste datorerne (Powermac) koblet til et keyboard og en mikrofon.

Det var også massor med folk som ville ha hjelp, men med bare 1 personal, så var det litt mye (hvor var alle andre som står avbildet på hjemmesiden for butikken?). Og mange kunne heller ikke oppfylle sine drømmer om nye pryler, da de ikke fantes hjemme.

Om Macoteket skal drive en butikk, så burde de i af se til at butikken og datorerne i butikken fungerer.

Håper de skjerper til seg til neste gang jeg skal til Stockholm.

T o m Siba var bedre på å merke sine Macintosh datorer med priser og tekninsk informasjon.

Priserna ändras då och då. Och det är sällan någon behöver just en prislapp (vet inga Apple ÅF som har prislappar alá ICA på sina datorer), då allt står antagligen i katalogen, säljare eller på macoteket.se. Sedan är det inte alltid lätt att se skillnad på en G5 1.6 single och en dual 2.5 om inte annat i "Om den här datorn". Det kan dock vara något som kan diskuteras om.

Den enda gammla Apple skärmen vi har är den som är på vårt kassasystem. Sedan finns det en Formac skärm som dock påminner om Apples. G5:an med den nya skärmen (23", 20" var inkopplad längre in i butiken) var säkerligen inklopplad till EyeTV digitaltv mottagare som hade tappat signalen. (Vi har lite sisådär mottagning ibland). Hur stor skärmen var är det lätt att fråga en säljare. Det går att förbättra dock med att märka ut det om man känner sig osäker.

Att dom var inkopplade till keyboard eller dylikt ser jag visserligen inte som någon nackdel? Eller är det jag som missförstår dig? Våra språk är så lika, men ibland kan man få det fel.

Våra maskiner fungerar alldeles utmärkt. Du är välkommen in att titta på ett demo av Motion (Som jag och Jürgen B är kära i).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-08 16:31

Jag måste nog försvara Macoteket Store lite här, eftersom jag praktiserat där och därför vet lite hur det är:

Specialkonfigurationer av datorer är något som Apple Store tillhandahåller. Inte Macoteket Store. Antagligen har inte MS ( :eek: jag ska alldrig förkorta det namnet igen!) möjlighet att anställa folk som specialkonfigurerar datorer, utan butiken är enbart ett försäljningsställe.
Macotekets postorder däremot har ju en verkstad där de reparerar datorer också, så där kan man kanske beställa specialkonfigurationer också.

Alla priser på allt i butiken står i katalogen, som man kan ta gratis inne i butiken.

G5an som hade svart skärm hade antagligen eyeTV på - alltså ett program som man tittar på TV i, via en USB-digitalbox. Och kanalen som var på sände nog inget just då.
Men den kan ha kraschat, för den är lite konstig.

Skärmen som står kopplad till G5an tror jag är 20".

Att de inte har många nya skärmar uppställda, är antagligen att de inte har råd. De måste själva köpa de saker som de ska ha som uppvisningsobjekt - de får inga från Apple.

Det finns egentlgien bara 2,5 anställda personer i butiken - Chefen, en säljare och sen till säljare på halvtid. Resten är bara extraarbetare (det brukar dock nästan alltid vara två extraarbetare där).
Att det inte fanns mer än en person i butiken när det var mycket folk är dock konstigt - det är anagligen bara en engångsföreteelse.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-08 16:43

Varför kunde jag inte få den förklaringen av säljaren på macoteket i stället för av dig? Han nämnde ingenting om orsakerna. Dessutom är jag av den uppfattningen att allting går att lösa. Vill kunden ha ett annat grafikkort så ta ut det gamla och stoppa in ett nytt eller ge lite rabatt på att köpa till ett bättre grafikkort. Det krävs inte så mycket.

Ointresse och nonchalans däremot är det värsta som finns. Det finns inget sätt att se på en persons klädsel eller utseende hur mycket pengar han har eller hur mycket han tänkt köpa.

Ursprungligen av Rajje:

Specialkonfigurationer av datorer är något som Apple Store tillhandahåller. Inte Macoteket Store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-08 16:48
Ursprungligen av rhesus:

Varför kunde jag inte få den förklaringen av säljaren på macoteket i stället för av dig? Han nämnde ingenting om orsakerna. Dessutom är jag av den uppfattningen att allting går att lösa. Vill kunden ha ett annat grafikkort så ta ut det gamla och stoppa in ett nytt eller ge lite rabatt på att köpa till ett bättre grafikkort. Det krävs inte så mycket.

Ointresse och nonchalans däremot är det värsta som finns. Det finns inget sätt att se på en persons klädsel eller utseende hur mycket pengar han har eller hur mycket han tänkt köpa.

Jag var ju inte där så jag vet inte exakt vad som hände, men om säljaren inte förklarade någonting alls, så kan jag hålla med om att det var dåligt.

Om butiken inte tillhandahåller servicen att byta grafikkort så gör de inte det - de som är anställda där är anställda främst som säljare. Man kan inte kräva att alla ska tillhandahålla allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-08 16:57

Han hade ju tex kunnat ringa upp kontoret i Spånga och fråga om det gick att göra något. Det hade tagit honom någon minut och han hade förmodligen sålt en dator. Försäljning av datorer är inte som att kränga mjölk på vivo, man måste vara lite flexibel.

Hursomhelst är det meningslöst att diskutera detta här, utan jag får ta upp det med macoteket om jag vill klaga, har inte bestämt mig än. Jag ville bara skriva av mig lite då jag tyckte att jag blev nonchalant behandlad.

Ursprungligen av Rajje:

Om butiken inte tillhandahåller servicen att byta grafikkort så gör de inte det - de som är anställda där är anställda främst som säljare. Man kan inte kräva att alla ska tillhandahålla allt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-08 18:02
Ursprungligen av Rajje:

Specialkonfigurationer av datorer är något som Apple Store tillhandahåller. Inte Macoteket Store.

ÅF kan logga in på AppleStore för ÅF och specialbeställa din dator på samma sätt som du själv kan anpassa din dator vid en beställning från AppleStore, frågan är bara finns det möjlighet att sitta ner och göra detta om butiken är full med kunder - troligen inte = ring deras telefonförsäljning.

Mikael

(arbetat 17 år hos Apple ÅF och de senaste 4 åren på kundsidan)

  • Medlem
  • 2004-10-08 18:16

Om det ej finns tid att göra beställningen på sekunden kan väl säljaren skriva ner den och beställa varan när det är lite lugnare i butiken?

Tycker det är tecken på ointresse som dålig service att inte kuna lösa en sådan sak.

Tycker att Macoteket ska ta ett möte med sin personal och diskutera kundbemötande.

Inte för att jag vill försvara dåligt bemötande i en butik, men det verkar ju finnas en förklaring till varför killen i butiken inte hade tid att ta hand om kunderna särskilt väl. Om han var ensam och det var många kunder så är det ju rätt naturligt.

Tråkigt dock om butiken ofta skulle vara underbemannad - det förlorar i så fall både Macoteket och kunderna på.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-08 18:41

Det var 2 försäljare och 3-4 kunder i butiken vid tillfället. Jag upplevde det inte som att det var speciellt stressat. Jag ringde iaf upp macoteket postorder där jag blev vänligt och professionellt bemött men de kunde tyvärr inte sälja en G5 med annan konfiguration än original. I så fall skulle jag behöva köpa till ett extra grafikkort och sälja det gamla själv. Prisskillnaden blev tyvärr för stor så jag beställde från applestore.

Jag måste dock tillågga att det är synd om ÅF om apple gör det så här svårt för dem att sälja kundkonfigurerade maskiner.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Inte för att jag vill försvara dåligt bemötande i en butik, men det verkar ju finnas en förklaring till varför killen i butiken inte hade tid att ta hand om kunderna särskilt väl. Om han var ensam och det var många kunder så är det ju rätt naturligt.

Tråkigt dock om butiken ofta skulle vara underbemannad - det förlorar i så fall både Macoteket och kunderna på.

Jag har varit inne i Macotekets butik och handlat några gånger. Ofta får man pocka på uppmärksamhet även om man står och hänger vid disken.
Dåligt tycker jag.

  • Medlem
  • 2004-10-08 17:52

Kan bara hålla med. Ibland är de väldigt arroganta på macoteket. Ibland är de däremot väldigt trevliga. Det är helt enkelt så att ungefär en tredjedel av de anställda är dryga, och de andra väldigt trevliga. Jag får ha en t-shirt som det står Über-AD på, så kanske jag får bra bemötande varje gång.

Man ska inte vara ball när man säljer datorer. Det känns lika konstigt som en hip moraklocksmakare. Datorer är nördiga, och ska behandlas med den nördrespekt de förtjänar.

Möjligen så har det med stress att göra också.

Intressant att flera har upplevt negativt bemötande hos Macoteket. De gånger jag har varit där har säljarna tagit kontakt med mig direkt, och varit mycket trevliga. Verkligen trevligt med sådant bemötande mot en sextonåring som inte har några stora ekonomiska resurser.

Detta hjälper givetvis inte dig med ditt problem, jag kan inget annat än beklaga att du inte fått samma service.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-08 19:13

Dom skulle verkligen behöva gå på en servicekurs på Macoteket. Maken till taskigt bemötande får man leta efter. Jättefin lokal, bra skyltat etc, men personalen verkar ha missat något... Synd, för det saknas verkligen en BRA mac-butik i Stockholm när man är lite köpsugen på väg hem från jobbet.

Intressant att höra att man ursäktar Macotekets beteende med att det var mycket folk, stressigt osv.

Vem är det som får betala för det - kunden.

Självklart är det en orsak, men det går inte att ursäkta bort.

Oavsett om det är mycket folk i en butik/ restaurang så räknar jag med att bli bemött med respekt.

Kunden har alltid rätt har ni väl hört talas om, kan måhända diskuteras ibland men till saken hör är att om jag som kund inte finns så förlorar man poängen med att ha en anställd där, alltså är den anställde där för mig och ej tvärtom.

Vem av er vill möta en läkare eller sjuksköterska som ignorerar, tar er inte på allvar, ser på er med blicken "Har du verkligen råd", nonchalerande av en fråga som kanske är korkad men ej för dig.

Jag säger bara skärpning Macoteket!

Och kritiken är riktad till butiken. - Fast det kanske är så att man inte ser storleken på plånboken genom telefonen....

Senast redigerat 2004-10-12 20:48
  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 10:20

klokt talat draags...:)

Utan att varken ha besökt ett enda Macotek och således inte heller träffat på någon ur deras personal så verkar macoteket aif ha något att tugga på en stund.

Har på min korta tid här fattat att detta forum har genomslagskraft....

Intressant att notera att "försvararna" är från vår norra huvudstad...:)...kanske bara en tillfällighet.....

Keep on med personalvård och noggranna urvalsprocesser vid anställning så blir
kunderna det centrala ...och då har man nått kärnan i verksamheten...

Inga kunder=läskigt många macar på lager....

Ursprungligen av SamuelJ:

Intressant att notera att "försvararna" är från vår norra huvudstad...:)...kanske bara en tillfällighet.....

Det är ju för sjutton vi som handlar där! Säger jag som bor 3+ mil ifrån staden men handlar där ändå...:-)

/HÖ

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 11:46
Ursprungligen av sacred-eagle:

Det är ju för sjutton vi som handlar där! Säger jag som bor 3+ mil ifrån staden men handlar där ändå...:-)

/HÖ

:).....mmm...det var absolut inte menat som ett påhopp....tror jag...:)
Kanske bara en reflektion över ett fenomen...skulle aldrig hålla att få sådana omdömen ute i landet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-08 19:20

Så hälften av kunderna som besökt Macoteket Store tycker att personalen är dryg och otrevlig, medan andra hälften tycker att de är jättetrevliga?

Isf kan man nog inte göra någon objektiv bedömning, utan kan bara konstatera att de som blivit otrevligt bemötta har råkat ha otur, precis som man kan ha i vilken annan affär som helst (speciellt på OnOff verkar det som).

Ursprungligen av Rajje:

Så hälften av kunderna som besökt Macoteket Store tycker att personalen är dryg och otrevlig, medan andra hälften tycker att de är jättetrevliga?

Det skulle ju kunna vara så att en av de två säljarna är trevlig (och den andra är det inte)

Alla som tycker att de fått ett dåligt bemötande skulle jag vilja uppmana att skicka ett kort mail till mig o berätta vad som hänt så att jag kan titta på det och föra det vidare inom bolaget så att vi kan bättra oss.
johan@macoteket.se

Tack

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-08 20:30
Ursprungligen av mannen:

Alla som tycker att de fått ett dåligt bemötande skulle jag vilja uppmana att skicka ett kort mail till mig o berätta vad som hänt så att jag kan titta på det och föra det vidare inom bolaget så att vi kan bättra oss.
johan@macoteket.se

Tack

Johan,

Gör om e-postadressen till t.ex. "johan snabel-a macoteket punkt äss e", för inom ett dygn kommer ett antal spambots att ha sugit upp adressen och sålt den viidare till femhundraelva spammare.... Och jag har hört att du inte behöver Viagra...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-09 12:30

Jag har inget att tillägga förutom det jag skrev i första inlägget i tråden, men det är bra att ni tar till er av kritik

Ursprungligen av mannen:

Alla som tycker att de fått ett dåligt bemötande skulle jag vilja uppmana att skicka ett kort mail till mig o berätta vad som hänt så att jag kan titta på det och föra det vidare inom bolaget så att vi kan bättra oss.
johan@macoteket.se

Tack

För det mesta hör jag om att kunderna har fått bra bemötande. Givetvis så finns det undantagsfall. Kan vara stressat, och kunden kan uppleva att säljaren inte tar sig tid. Eller så kan det finnas andra orsaker. När jag jobbar så har i vilket fall alla säljare (inklusive mig) direkt kommit fram till kund och frågat om dom vill ha hjälp. Om det är något vi inte kan hjälpa till med, så brukar kunden alltid få tips om var dom kan få hjälp.

Men givetvis som nordens största Mac ÅF, finns det tillfällen då servicen kanske har varit bristfällande p.g.a av mänskliga faktorer. Och det är då, även om det är få som har synpunkter på servicen, vi säljare måste bättra oss, och ta till kritiken.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-10-09 20:40

Om dere så har G5´en koblet til en EyeTV, og samtidig vet at dere har dårlig mottagning, kanskje det er en ide å IKKE ha den gående i fullskjermsmodus med bare en svart skjerm som møter kundene...

Om det var en Formac eller Apple skjerm som stod lengst inn i lokalen vet jeg ikke, litt mer informasjon kanskje kan være på sin plass.
Nå vet jo jeg hva som finnes på Macintosh markedet, men det kan kanskje være kunder som ikke vet hva som finnes av forskjellige modeller, og en evt. slik kunde ville ha fått store problemer om han bare kom og tittet inn hos Macoteket store, hvor står det hvilke ulike Powerbooks som finnes? Ok, i katalogen, men hvor vanskelig er det egentlig å skrive en liten informasjonsskilt å sette opp ved siden av Powerbookene? Samma med Powermac og iBook.

Ang. prisinformasjon så er vel Macoteket store, i likhet med andre butikker skyldig i å prise sine produkter.

Hvordan tenker dere at man skal kunne ta kontakt med en selger, når det finns én person som står i kassen, og det er 4 - 5 personer i kø der.... Underbemanning kaller jeg det.

Det er visst ingen "nackdel" at dere har keybord koblet inn på maskinene, men burde det ikke rekke å ha det bare på én? Og kanskje sette opp den andre til å vise noe annet? Eller er det så at alle som vil titte på en Powermac også vil titte på et keyboard?

  • Medlem
  • 2004-10-10 14:49

Otrevliga eller inte kan man uppenbarligen ha olika uppfattningar om. Mot mig har personalen varit trevlig. MEN de är dåliga säljare och det är väl för att sälja de är anställda.

Svårigheten i butiksförsäljning är att lägga sin tid på rätt besökare, att snabbt och på ett trevligt sätt känna av var det finns störst möjlighet till en försäljning, nu eller på lång sikt.

Hade personalen varit bättre säljtränad så hade de fått en större del av mina köp. Köpsignaler starkare än från en 3G mast passerar utan att de kan knyta ihop säcken.

För mig som kund gör det ju inte så mycket, det finns som regel andra ställen att lägga slantarna. Men det är bra om butikerna går med vinst så de kan finnas kvar !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-22 00:24
Ursprungligen av tby:

Otrevliga eller inte kan man uppenbarligen ha olika uppfattningar om. Mot mig har personalen varit trevlig. MEN de är dåliga säljare och det är väl för att sälja de är anställda.

Jag håller med om att de skulle behöva en säljkurs. Det spelar ingen roll för hur mycket en kund köper för, kunden ska alltid få bästa service. Och även om det var flera kunder i butik, skulle alla verkligen handla eller tittade de bara runt? Men de var trevliga men nonchalant (eller hur det nu stavas).

Har handlat i butiken två gånger. Första gången skulle jag ha minne till min Globe, det tog en stund för dem att komma fram till vilket minne jag skulle ha. Ett tag var jag orolig att jag skulle få med mig fel minne men efter att två säljare frågat en tredje fick jag iallafall rätt. Har de ingen förteckning i butiken över vilka minnen som har suttit/sitter i maskinerna.

Andra gången var jag helt själv i butiken men ingen kom fram och frågade om jag behövde hjälp. Bara för att jag verkligen ville ha produkterna på en gång så handlade jag i butiken, men skulle jag ha haft möjligheten att få tag i samma produkter någon annanstans fort skulle jag ha gått dit istället. Säljaren var som en död sill, ingen "säljkemi" fanns.

Säljaren kan förstöra ett köp fort, så säljkurs nu.

Däremot ska Macoteket ha plus för att de har seminarier. Har varit på några och de har faktiskt gjort att jag fortfarande kan tänka mig att handla där.

Bevaka tråden