Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverkskablar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-10-07 21:16

Hur är det det här med nätverkskablar? Ska man använda skärmad eller oskärmad hemma? Till saken hör att jag har en fiberkonverter och alltså inget modem. Men det kanske inte har någon betydelse.

Kör oskärmat om det är under 10 meter

Skulle det på något sätt skada att köra med skärmad kabel under 10 meter? Eller är det bara onödigt?

Bara man inte drar sin nätvärkskabel parallellt med 240V kabeln så....

Aha

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-10-08 07:20

Tack för svaren. Oskärmat alltså.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-08 08:17

Är det en längre kabel bör man väl ha skärmat. Och är det bara en kortare kabel det gäller kan man väl lika gärna ha skärmad i och med att det inte blir någon större skillnad i pris. Enda nackdelen med skärmad kabel är ju att den är styvare och lite jobbigare att hantera?

Hej

Som installatör kan jag då hoppa mellan med en liten detalj. Det finns inget som säger att en FTP eller SFTP alltid är bättre och hellre att föredra än en UTP. Sug på den. Vill ni veta varför?

Jag väntar med svaret, kan ju bli en liten disskussion.

//Johan

  • Oregistrerad
  • 2004-10-09 10:54
Ursprungligen av Johan Lindqvist:

Hej

Vill ni veta varför?

//Johan

Gärna - första man tänker på är jordslingor…
(…utbredningshastighet och signalförlust skall väl inte skilja nämnvärt?)

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-09 10:50

Om man nu funderar på strålning och så, så är väl skärmad att föredra? På mitt jobb kör vi tom fiber på de lite längre sträckorna för att undvika störningar. Kan nämna att vi fick ganska stora bekymmer med störningar i början då en installatör installerade oskärmat hopklamrat med högspänningledningen.

1
Bevaka tråden