Extra minne

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 17:03

Vill köpa extra minne till min G5:a (PM 2x1.8 GHz).

Ser att det som nu sitter i är PC3200, 2x 128 MB
Tydligen måste man köpa ett par av samma storlek för att det ska fungera.

Men det finns ju PC3500, PC4000, PC2700...osv.
Kan man använda även dessa eller måste det vara just PC3200?

Sedan har vi något som heter CL3, CL2.5 osv. Vad är det?

Vilket fabrikat kan man lita på?
Kingston? Samsung? Infineon? VT? Corsair? Elixir?

En så'n djungel!

PC 3200 är kravgränsen. Långsammare minnen godkänns inte av datorn. Snabbare går däremot bra, det är bakåtkompatibelt. (Inte hur långt som helst kanske, men ett steg eller så.)

Jag brukar tipsa om Crucial, och du kan läsa om RAM på Howstuffworks.

Kingston brukar vara bra, men lita på crucial, de levererar åt Apple.

• Oregistrerad
  • 2004-10-07 22:30

Tack!

Ytterligare två frågor:

1. Läste någonstans att Samsungs minnen sitter i Macarna när de anländer. Stämmer det?

2. Kan man lugnt köpa minne från t.ex USA eller är de beroende av att maskinerna går på 110/230 Volt p ånågot sätt?

• Medlem
  • 2004-10-07 23:03
Ursprungligen av sirugo:

Tack!

Ytterligare två frågor:

1. Läste någonstans att Samsungs minnen sitter i Macarna när de anländer. Stämmer det?

2. Kan man lugnt köpa minne från t.ex USA eller är de beroende av att maskinerna går på 110/230 Volt p ånågot sätt?

Standardminnena i min G5 1,8 var Samsung. Om minnena ska sitta i en burk med 110 eller 230V nätanslutning har ingen inverkan på själva minnesmodulerna eftersom strömmen till moderkortet etc. är den samma oavsett nätspänning.

För övrigt så köpte jag ett paket av dessa och de fungerar alldeles utmärkt.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-31 16:47

Nåon som vet om standardminnen (olika företag på olika butiker, vissa har samsung tex) funkar bra i en powerMAC G5. Dom är ju någon hundralapp billigare oftast och brukar funka fint i PC. Så är G5or grinigare när det gäller minnen eller kan man köpa det man känner för?

• Oregistrerad
  • 2004-11-05 01:04

Det slutade med att jag beställde Corsair VS 2x512 MB från USA.
Priset blev nästan en tusenlapp billigare än i Sverige, inklusive frakten!
Har kört med dem ett tag och har inga problem alls, men det där med att de ska sitta "i par" blev lite underligt eftersom de minnen som redan fanns i maskinen ju inte satt intill varandra.

Jag flyttade dem först intill varandra till "ett par" och satte sedan in de nya "i par". Funkade inte.
Sedan insåg jag att det första paret skulle sitta som det satt och att det bara var att sätta in det nya paret "i mitten".

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-05 07:40

sirugo: Får man fråga vilken butik du köpte minnena ifrån. Kan vara bra att veta för dler framtida köp av minnen .

• Oregistrerad
  • 2005-01-27 01:42

Såg denna fråga först nu.

Köpte via eBay. Säljaren hette Julian Tan (eBay-id: juliantan-aol-com) med över 12.000 sålda produkter.

Hur smidigt som helst. Mindre än en veckas leveranstid.
Efter några månader konstaterar jag att minnena fungerat felfritt.

• Oregistrerad
  • 2005-01-27 10:31

Jag köpte nyligen ett par Twinmos minnen från komplett.se de funkar kalas. De säljs i s.k. Dual channel Kit, alltså att de "parade" redan....minnena fungerar tillsammans. billiga var de också! framförallt därför som jag köpte dem. Jag startade en tråd om just dessa minnen som du lär finna om du söker efter RAM.

rätta benämningen på minnena är enligt förpackningen jag har kvar:

TwinMos DDR PC 3200 1gb "Dual channel Kit"

• Oregistrerad
  • 2005-01-27 10:33

här var de vissst http://komplett.se/k/ki.asp?sku=118498&cks=PLS
minns inte om de var billigare när jag infrskaffade dem...men de fungerar iaf aldeles utmärkt till min G5 DP 1,8!

Kan jag köpa ovanstående till min G5 DP 2,0 Ghz som jag får levererad om en vecka? Ska det var CL 2.5 eller CL 3?

Vill ju bara vara bombsäker på att jag får rätt sorts minnen. Men tycker tex. att Macotekets minnen är för dyra

1
Bevaka tråden