Leveranstid av ny G5

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 11:18

Den andre september beställde vi en G5 BTO, som sades ta ca 3-4 veckor tills vi skulle få den levererad.

Redan efter 2 veckor skall MacForum ha fått ett besked ifrån Apple om att maskinen var skeppad ifrån Irland, vilket under normala omständigheter skulle innebära att MacForum skulle få den ca en vecka senare.

Nu till problemet. Enligt MacForum (och jag har ingen anledning till att tvivla på dem) så har Apple stora leveransproblem. Alltså efter att maskinen är färdigbyggd och skall skeppas till MacForum. Vi har nu väntat i 3 veckor (totalt 5 sedan beställningen gjordes) på att maskinen skall anlända till MacForum, och det känns jävligt surt.

MacForum har ju tydligen ett problem med detta, precis som vi, och jag kan ju inte lägga någon skuld på dem. Tydligen har MacForum framfört denna problemtyp till Apple, men jag tycker ju detta är viktigt att framföra detta även från oss som kund. Sen om Apple vill lyssna på oss eller ej, det e ju en annan sak...

Är det någon som kan tipsa mig om vem jag skall prata med? Eller tycker ni att jag skall ge upp?

//Mellberg

Dual 2,5 beställd

Jag beställde från Inwarehouse i Juli..har jag fått den!? NO!!

väntar o väntar...Inwarehouse får inga leveransbesked, dåligt APPLE!...dom får några stycken då o då.

men men, den som väntar på något gott....

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-08 00:45

Väntar sedan länge på två st 2x2,5 från InWarehouse......

Jag tror det är en medveten taktik från Apple....de vill få alla att handla via AppleStore.......

• Oregistrerad
  • 2004-10-08 07:11
Ursprungligen av ThomasC:

Väntar sedan länge på två st 2x2,5 från InWarehouse......

Jag tror det är en medveten taktik från Apple....de vill få alla att handla via AppleStore.......

Ursprungligen av GeeFourMan:

Jag beställde från Inwarehouse i Juli..har jag fått den!? NO!!

väntar o väntar...Inwarehouse får inga leveransbesked, dåligt APPLE!...dom får några stycken då o då.

men men, den som väntar på något gott....

Och ni har bara accepterat detta, eller har ni försökt att göra något åt det? Alltså något annat än att klaga hos InWarehouse, som antagligen inte kan göra så mycket.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-08 07:39
Ursprungligen av mellberg:

Och ni har bara accepterat detta, eller har ni försökt att göra något åt det? Alltså något annat än att klaga hos InWarehouse, som antagligen inte kan göra så mycket.

Om du menar att jag borde beställa från AppleStore istället, så är mina erfarenheter därifrån inte de allra bästa. Köpte en iBook därifrån som väl skapade en binge inlägg innan den behagade att dyka upp. Är för övrigt allmänt emot att som företagare betala i förskott.

Om du menar att switcha till Wintel-världen så har jag övervägt det.

InWarehouse har varit min huvudleverantör sedan tio år tillbaka, och det har tidigare fungerat utmärkt. Att nu Apple sätter käppar i hjulet genom att agera oprofessionellt ger knappast några pluspoäng.....till jobs och hans polare.

Vore intressant att få uppgifter på vilka leveranstider som föregått de nu levererade PM 2x2,5 ??

• Oregistrerad
  • 2004-10-08 08:43

Om du menar att jag borde beställa från AppleStore istället, så är mina erfarenheter därifrån inte de allra bästa. Köpte en iBook därifrån som väl skapade en binge inlägg innan den behagade att dyka upp. Är för övrigt allmänt emot att som företagare betala i förskott.

Om du menar att switcha till Wintel-världen så har jag övervägt det.

InWarehouse har varit min huvudleverantör sedan tio år tillbaka, och det har tidigare fungerat utmärkt. Att nu Apple sätter käppar i hjulet genom att agera oprofessionellt ger knappast några pluspoäng.....till jobs och hans polare.

Vore intressant att få uppgifter på vilka leveranstider som föregått de nu levererade PM 2x2,5 ??

Vad jag menade, och vad jag försökte få fram i mitt första inlägg var om det var någon som har försökt att få fram denna kritik till Apple. Alltså vi kunder, vi som betalar för produkten, vi som blir drabbade i slutänden.

Det kanske är lätt för Apple att låta underleverantörer få ta smällen när Apple inte kan leverera, eller när själva leveransen inte verkar fungera. Och när MacFourm, i detta fallet, inte kan ge mig mer info pga att Apple inte ger någon info till dem, så är det ju ingen ide att jag sparkar på MacForum. Då vill jag helt enkelt sparka högre upp i kedjan - på Apple.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-08 09:17

Vad jag menade, och vad jag försökte få fram i mitt första inlägg var om det var någon som har försökt att få fram denna kritik till Apple. Alltså vi kunder, vi som betalar för produkten, vi som blir drabbade i slutänden.

Det kanske är lätt för Apple att låta underleverantörer få ta smällen när Apple inte kan leverera, eller när själva leveransen inte verkar fungera. Och när MacFourm, i detta fallet, inte kan ge mig mer info pga att Apple inte ger någon info till dem, så är det ju ingen ide att jag sparkar på MacForum. Då vill jag helt enkelt sparka högre upp i kedjan - på Apple.

Att skälla på någon för att man inte får köpa deras varor verkar vara ett märkligt sätt att agera som kund. Om Apple vill sätta sig i stolen som krånglig producent kommer det att på sikt skada dem alvarligt. Om leveranser av nya produkter dröjer till strax innan nästa modell-lansering kommer många att surna och gå någon annanstans.....

• Oregistrerad
  • 2004-10-08 10:33

Att skälla på någon för att man inte får köpa deras varor verkar vara ett märkligt sätt att agera som kund. Om Apple vill sätta sig i stolen som krånglig producent kommer det att på sikt skada dem alvarligt. Om leveranser av nya produkter dröjer till strax innan nästa modell-lansering kommer många att surna och gå någon annanstans.....

Jag kan inte se det som konstigt att gnälla på Apple för att dom har lång leveranstid och dessutom problem med självaste leveransen. Särskilt inte när dom ger sken av en total väntetid på ca 3-4 veckor, och den tiden har passerats med bra marginal.

Och det är jag INTE ensam om. Nu vet jag inte direkt hur det är i mitt fall, men jag har hört att maskinerna faktureras underleverantören innan ens dom fått den, ja rent av flera veckor innan. Vilket innebär att leverantörerna får ligga ute med en massa pengar och på köpet få otåliga kunder.

Sedan måste jag nog få säga att jag har ingen annanstans att gå, då mac+OS X e den enda dator jag tycker e värd namnet.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-08 11:39

Jag kan inte se det som konstigt att gnälla på Apple för att dom har lång leveranstid och dessutom problem med självaste leveransen. Särskilt inte när dom ger sken av en total väntetid på ca 3-4 veckor, och den tiden har passerats med bra marginal.

Och det är jag INTE ensam om. Nu vet jag inte direkt hur det är i mitt fall, men jag har hört att maskinerna faktureras underleverantören innan ens dom fått den, ja rent av flera veckor innan. Vilket innebär att leverantörerna får ligga ute med en massa pengar och på köpet få otåliga kunder.

Sedan måste jag nog få säga att jag har ingen annanstans att gå, då mac+OS X e den enda dator jag tycker e värd namnet.

Men om världens bästa mac+OSX endast är ett ordergodkännande...men ingen levererad fysisk vara...då spelar det mindre roll hur bra dom är. Jag kan inte säga till mina kunder att dom får vänta kanske två tre månader på att få sina jobb gjorda, för då kan jag lämna in......inte ens om jag skyller problemet på Apple blir dom nöjda.

Jag och företaget har suttit på Mac sedan 1993 tror jag, och älskar systemet, men att vara beroende av en leverantör som omöjliggör planering av inköp och uppdateringar till perioder av mindre arbetsbelastning är inget önskvärt.

Det skall sägas att Apple är ensamma om problemet inom dagens elektronikvärld....men det kan knappast vara något försvar. Har man ambitionen att vara bäst, kan man inte behandla sina kunder på detta viset.

/tc

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-08 11:42

En sak som förbryllar i sammanhanget är att Apple redosvisar ökad datorförsäljning, men det har aldrig varit så tomt i svenska leverantörshyllor som i år. Var hamnar maskinerna nu ??

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-08 12:00

Pratade nyss med en god vän som jobbar med ÅF för Apple.......dom har 95 förbeställda maskiner...och har hittills fått en maskin at leverera!!!

• Oregistrerad
  • 2004-11-10 10:19

En sak som förbryllar i sammanhanget är att Apple redosvisar ökad datorförsäljning, men det har aldrig varit så tomt i svenska leverantörshyllor som i år. Var hamnar maskinerna nu ??

Jag var i New York för någon vecka sedan. Hyllorna var fulla av PowerMacs, Nya iMacs och i/powerbooks. Allt fanns i lager för omedelbar leverans. Uppenbarligen finns ingen brist på burkar i USA.

• Oregistrerad
  • 2004-10-08 12:32

Men om världens bästa mac+OSX endast är ett ordergodkännande...men ingen levererad fysisk vara...då spelar det mindre roll hur bra dom är. Jag kan inte säga till mina kunder att dom får vänta kanske två tre månader på att få sina jobb gjorda, för då kan jag lämna in......inte ens om jag skyller problemet på Apple blir dom nöjda.

Jag och företaget har suttit på Mac sedan 1993 tror jag, och älskar systemet, men att vara beroende av en leverantör som omöjliggör planering av inköp och uppdateringar till perioder av mindre arbetsbelastning är inget önskvärt.

Det skall sägas att Apple är ensamma om problemet inom dagens elektronikvärld....men det kan knappast vara något försvar. Har man ambitionen att vara bäst, kan man inte behandla sina kunder på detta viset.

/tc

Jag håller med dig, men istället för att gå någon annanstans vill jag ju förändra läget. Jag tror att om jag, och andra med samma problem och känsla, kan sparka på Apple, så kanske dom kan få upp ögonen för detta.

Men med tanke på antalet personer med inlägg i denna tråd, så verkar jag var ganska ensam om att vilja förändra läget - eller så e jag mer gnällig än andra... kanske rent av båda.

Jag håller med dig, men istället för att gå någon annanstans vill jag ju förändra läget. Jag tror att om jag, och andra med samma problem och känsla, kan sparka på Apple, så kanske dom kan få upp ögonen för detta.

Men med tanke på antalet personer med inlägg i denna tråd, så verkar jag var ganska ensam om att vilja förändra läget - eller så e jag mer gnällig än andra... kanske rent av båda.

Ja. är du väl som vanligt.
Du borde veta hur det fungerar i IT-branschen även med försenade leveranstider av mjukvaror.. för mig är det ingenting nytt och konstigt är nog att vara så naivt framför detta...
Mjukvaror världen beställas i USA eller UK har de en helt annat system med att lägga / ta beställningarna och inbetalningar.. fattar inte att du upptäckte det inte där du jobbar med..
Good luck!
/Nancy

Varför handlar du inte på Apple Store? Vill du ha faktura?

• Oregistrerad
  • 2004-10-08 07:10
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Jag tror att jag kan få en bättre support ifrån MacForum, än ifrån AppleStore, det är i alla fall min förhoppning.

Har läst om en del som haft problem med sina maskiner, och har fått skicka in dem till Apple, och ibland så har kanske inte deras problem blivit fixat till fullo, och då har det varit den lokala butiken som kanske har hjälpt kunden till att bli nöjd i slutändan.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-16 10:57
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Det är hopplöst irriterande att AppleStore inte säljer på faktura till företag. Men det kanske är räddningen för alla ÅF. Om man kunde få faktura och personlig service från AppleStore så skulle kanske ÅF få det svårt...

• Oregistrerad
  • 2004-11-10 08:37

FYI:

Efter två månader och en vecka så fick vi igår vår dator.

Enligt vad jag hört så är det MÅNGA G5 2.5Ghz som betsällts, men som inte kommer att levereras på denna sida nyår.

Äntligen hemma

FYI:

Efter två månader och en vecka så fick vi igår vår dator.

Enligt vad jag hört så är det MÅNGA G5 2.5Ghz som betsällts, men som inte kommer att levereras på denna sida nyår.

Bättre sent än aldrig som sagt.
Håller med andra - det verkar så tyvärr att på andra sidan av kontinenten levereras mjuk- eller hårdvaror till resten av Europa ganska sent.. De får väl beräkna räntorna på insatta belopp på deras bankkontor under den leveransperioden som gör att affärerna för dem blir lönsamma.
Man kan snaka om fel logistik systemet eller leverans/produktion.. Tyvärr handlar oftast om att pengarna "arbetar och ger vinst" på deras kontor samtidigt....

Lycka till för er som väntar efter nästa leverans!
/Nancy

Jag beställde i slutet av augusti. Fick höra att den skulle komma följande vecka. Sen blev det följande månad, och sen några veckor till... och nu senast fick jag höra att den kommer om 4 veckor.

Så är läget i ert östra grannland.

• Oregistrerad
  • 2004-10-08 10:35
Ursprungligen av takezo:

Jag beställde i slutet av augusti. Fick höra att den skulle komma följande vecka. Sen blev det följande månad, och sen några veckor till... och nu senast fick jag höra att den kommer om 4 veckor.

Så är läget i ert östra grannland.

Jag är lite nyfiken - vilken maskin har du beställt, och var det ifrån AppleStore eller en annan leverantör?

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-16 10:54

Jag är lite nyfiken - vilken maskin har du beställt, och var det ifrån AppleStore eller en annan leverantör?

Jag kan hjälpa honom att svara.

Det var en Dual 2,5 GHz beställd av en ÅF.

• Oregistrerad
  • 2004-12-16 23:26

Jag väntar i vrede på min 2x2.5Ghz sedan 14 sept. Har beställt genom en musikaffär i Göteborg. Första leveransbeskedet var 3-4 verckor, sen blev det 2-3 veckor till, sen "när som helst" och så har det hållit på tills nu då jag fick ytterligare ett prel besked för leverans i mitten/slutet av Januari!!! arghhh ALLVARLIGT TALAT!!!!

Ursprungligen av pherson:

Jag väntar i vrede på min 2x2.5Ghz sedan 14 sept. Har beställt genom en musikaffär i Göteborg. Första leveransbeskedet var 3-4 verckor, sen blev det 2-3 veckor till, sen "när som helst" och så har det hållit på tills nu då jag fick ytterligare ett prel besked för leverans i mitten/slutet av Januari!!! arghhh ALLVARLIGT TALAT!!!!

Frågan är om den musikaffären köper direkt av Apple eller genom en distributör?
Skulle du inte klara dig med en 2X2Ghz G5? Prestanda skillnaden dom emellan är ju inte gigantisk direkt. Blir snopet om du fär din 2.5Ghz veckan efter G5 3Ghz lanseras.....

• Oregistrerad
  • 2004-12-17 12:00
Ursprungligen av Errol Garner:

Frågan är om den musikaffären köper direkt av Apple eller genom en distributör?

De köper inte av Apple utan nån annan distributör.

Ursprungligen av Errol Garner:

Skulle du inte klara dig med en 2X2Ghz G5? Prestanda skillnaden dom emellan är ju inte gigantisk direkt. Blir snopet om du fär din 2.5Ghz veckan efter G5 3Ghz lanseras.....

Jag köper inte ny dator speciellt ofta därför vill jag ta i rejält när jag väl köper.

Jag väntade jättelänge innan jag beställde 2x2.5 just av anledningen att jag inte ville känna mig blåst när 2x3GHz kom men uppenbarligen så dröjer det och med de problem de fortfarande har med 2.5:orna så känns det inte troligt att de släpper en 3:a snart...

Avbeställ den o beställ en ny från www.inwarehouse.se eller www.macoteket.se

Båda väntar in 2.5:or inom en vecka eller så

• Oregistrerad
  • 2004-12-17 12:01

Avbeställ den o beställ en ny från www.inwarehouse.se eller www.macoteket.se

Båda väntar in 2.5:or inom en vecka eller så

Har tänkt tanken, problemet är att jag har pengar innestående där jag köper ifrån annars skulle jag utan tvekan köpa på Macoteket.

Har tänkt tanken, problemet är att jag har pengar innestående där jag köper ifrån annars skulle jag utan tvekan köpa på Macoteket.

Be om o få pengarna du har innestående i handen...

• Oregistrerad
  • 2004-12-17 15:07

Be om o få pengarna du har innestående i handen...

Får inte pengar tillbaks, har bara tillgodokvitto.

Får inte pengar tillbaks, har bara tillgodokvitto.

Kanske därför den dröjer , butiker som ger tillgodokvitton brukar ju vilja byta kvittona mot sånt de har i lager eller har bra marginaler på.
En 2.5 Ghz G5 har de så dåliga marginaler på att de lika gärna kunde ge dig pengar istället.

Bevaka tråden