Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleStore inför prisgaranti i USA

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

AppleStore inför en ny prisgaranti i USA som slår undan benen för återförsäljare. Vi förklarar varför.

När AppleStore öppnade 1997 blev många återförsäljare chockade eftersom direktförsäljningen innebar att man plötsligt konkurrerade direkt med sina egna återförsäljare. Sett ur Apples synvinkel är fördelen uppenbar - man får direkt feedback ifrån sina kunder, får förskottsbetalt för produkterna innan dom byggs istället för 30-90 dagars krediter. Dessutom ökade marginalerna rejält eftersom man kapade ett eller två försäljningsled.

Introduktionen av AppleStore innebar att ett osynligt pristak skapats på marknaden - ingen ville sälja för ett högre pris än Apple vilket drog ner marginalerna en hel del. Alltfler har därefter anpassat sina priser till att exakt matcha Apples prissättning. Observera att EU-regler förbjuder att tillverkare sätter "rekommenderade priser" till sina återförsäljare.

Nu introducerar AppleStore i USA ett nytt koncept: lägsta-pris-garanti som garanterar att AppleStore alltid matchar återförsäljarpriser. Med andra ord även ett prisgolv som gör att återförsäljare inte längre kan konkurrera prismässigt med AppleStore.

Hur detta kommer påverka Amerikanska återförsäljare återstår att se och Apple i Paris har ännu inte informerat om programmet kommer till Sverige.

<a href=http://store.apple.com/>AppleStore USA</a>

<a href=http://99mac.se/forum/showthread.php?p=427223>Återförsäljare kan diskutera saken i vårt ÅF-forum</a>

Varför kan inte Apple bara inte fixa så att alla återförsäljare inte istället får sälja Macar, förutom dom själv?

Jag vet inte vad som är mer oschysst; att säga till återförsäljarna själva att man vill helst sälja sina produkter själv eller konkurrera bort dom i ett mer eller mindre monopol-liknande övertag där återförsäljarna är i klart underläge.

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Varför kan inte Apple bara inte fixa så att alla återförsäljare inte istället får sälja Macar, förutom dom själv?

Motfråga: Tror du att alla dessa steg man tar för att närma sig kunderna är förberedelser för att sluta med ÅF precis som Dell?

Ursprungligen av Björnström:

Motfråga: Tror du att alla dessa steg man tar för att närma sig kunderna är förberedelser för att sluta med ÅF precis som Dell?

Antagligen, men Apple saknar något som Dell har: ett gediget reklamunderlag. Man ser ju aldrig Apple om man inte söker aktivt efter äpplet. Dell å sin sida spenderar mycket pengar på att synas i press och TV.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 11:27
Ursprungligen av Björnström:

Motfråga: Tror du att alla dessa steg man tar för att närma sig kunderna är förberedelser för att sluta med ÅF precis som Dell?

Japp.

Ursprungligen av Björnström:

Motfråga: Tror du att alla dessa steg man tar för att närma sig kunderna är förberedelser för att sluta med ÅF precis som Dell?

Jag tror det, med AppleStore-butikerna som undantag (och konceptbutikerna i Sverige kanske).

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-10-06 12:06

Man får ju verkligen hoppas att detta inte är ett koncept som kommer till Europa/Sverige. Känns ju som om de nya Apple Center som startas runtom i landet nu är en frisk fläkt som verkligen bidrar/bidragit till Apples framgång.

Det är lika bra Apple kör hela linan ut och skippar åtförsäljningleden..
och kör som Dell..

Tendensen går ju dit iaf..

Mvh

Martin

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-10-06 12:18
Ursprungligen av djsomeone:

Det är lika bra Apple kör hela linan ut och skippar åtförsäljningleden..
och kör som Dell..

Tendensen går ju dit iaf..

Mvh

Martin

Inte utan en massiv ökning i marknadsföringen och ännu mer satsningar på nya Apple Center. Så länge de gör såna här i USA där man har gedigen marknadsföring och grymt lyckade AppleStores är det väl okej, gynnar Apple och konsumenten (generellt). I Sverige skulle det definitivt inte funka p g a bristande synlighet i reklamsammanhang, även om den mediala exponeringen blivit klart mycket bättre i och med iPodens frammarsch.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-10-06 12:20

Ett mycket intressant och, vad jag tror, smart drag av Apple.

Observera att Apple inte pratar om att via direktförsäljningen sälja billigare Macar än sin ÅF, utan lika billiga / dyra!

Det man gör är att, precis som Martin skriver, ta bort priset som konkurrensmedel på marknaden för försäljning av ny Apple-utrustning. Jag tror detta är helt i linje med Apples filosofi att egentligen inte konkurrera med prissättningen (som som jag uppfattar det). Det är också helt i linje med att säga sig vilja ha högkvalitativa butiker och ÅF. Sedan en tid tillbaka är det ju så att som ÅF får du rabatter av Apple beroende på en rad faktorer. Som jag förstått det så måste du ha kunnig personal, snygg butik etc. När ÅF inte längre kan konkurrera med pris måste man ta till andra vapen och då blir det i form av support och stödtjänster runt omkring. Eller helt enkelt ett trevligt bemötande i butiken. Detta kallas på marknadsspråk för att "ge kunden ett mervärde"

Jag tror att de Mac-butiker som finns i Sverige idag (och som är på gång) är såpass kvalitetsinriktade så de kommer inte slås ut om Apple inför lägsta-pris-garanti även i Sverige. Visst det kommer säkert öka börden ett litet snäpp till men det kommer gå bra tror jag. Dessutom kan man ju fråga sig varför har ÅF så små marginaler idag? Någonstans på vägen har man konkurrerat ut sig själv i sina försök att trumfa varandra och vanliga PC-butiker (den tesen får jag ära Martin för).

Jaha. Och just hur hade Apple tänkt att nå ut till gemene man? Man tycks ju vilja vara kvar på den där magiska gränsen där man är ett minimalt företag utan chans att utmana jättarna.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 12:22
Ursprungligen av Björnström:

Nu introducerar AppleStore i USA ett nytt koncept: lägsta-pris-garanti som garanterar att AppleStore alltid matchar återförsäljarpriser. Med andra ord även ett prisgolv som gör att återförsäljare inte längre kan konkurrera prismässigt med AppleStore.

Hehe...
En amerikansk ÅF offerar ett rejält förlustpris till sin kund låt säga 20% under inköpspris, AppleStore sänker ytterligare 10%, Kunden och ÅF:en delar på vinsten. Man drar alltså in samma pengar som tidigare, men slipper hanteringen av Apples produkter coh frånvaron av logistik.

I princip skulle man kunna starta ett bolag som har som enda uppgift att tvinga AppleStore att dumpa priserna för att sedan sälja vidare till ÅF:en (moderbolaget) som sedan säljer till slutkund med normalpris.

Nä...det blir snart dags att sluta med Apple-försäljning och satsa på något annat. tråkigt med alla personal som har hållit på sedan 1985 med Apple-support.
Precis som i ovanstående inlägg kan man ju undra varför inte Apple avskaffar alla ÅF bums. Man kanske vill pina oss lite extra innan dödskyssen?

Ursprungligen av Schuckert:

Nä...det blir snart dags att sluta med Apple-försäljning och satsa på något annat. tråkigt med alla personal som har hållit på sedan 1985 med Apple-support. Precis som i ovanstående inlägg kan man ju undra varför inte Apple avskaffar alla ÅF bums. Man kanske vill pina oss lite extra innan dödskyssen?

En liten motfråga..

Om Apple avskaffar alla Concept stores och återförsäljare, skulle du vara intresserad att jobba för Apple då i egenskap att vara chef på en Apple Retail Store t ex.?

Mvh

Martin

Ursprungligen av djsomeone:

En liten motfråga..

Om Apple avskaffar alla Concept stores och återförsäljare, skulle du vara intresserad att jobba för Apple då i egenskap att vara chef på en Apple Retail Store t ex.?

Mvh

Martin

Schuckert vore kul om du kunde svara på min motfråga?

Mvh

Martin

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-06 13:57
Ursprungligen av Schuckert:

I princip skulle man kunna starta ett bolag som har som enda uppgift att tvinga AppleStore att dumpa priserna för att sedan sälja vidare till ÅF:en (moderbolaget) som sedan säljer till slutkund med normalpris.

Jag skulle tippa att det kommer att finnas vissa krav på de företag som godkänns. Man kan ju jämföra med t ex Elgiganten som också har lägstaprisgaranti:

Ursprungligen av www.netonnet.se:

Idag har NetOnNet skickat en anmälan till Konsumentverket/KO mot El-Gigantens vilseledande marknadsföringsmetoder. NetOnNets affärsidé är att ha lägre priser än de stora kedjorna inom hemelektronikbranschen. El-Giganten svarar med att de har en PrisGaranti i de fall de inte är billigast. När kunderna vill utnyttja PrisGarantin så är det ofta svårt att få pengarna tillbaka. Ett exempel är att de inte godtar prisjämförelse med Internetbutiker. Om en vara är exemplevis 1000 kronor billigare hos NetOnNet så tycker inte El-Giganten att det ska räknas. "Vi tycker att det är ohederligt mot kunderna. Antingen är man billigast, eller så är man INTE billigast. Det är svårt för kunderna att se igenom deras spel och därmed lyckas de med sina metoder som innebär en fördyring för konsumenten, så vi ser ingen annan utväg än att göra en anmälan till KO", säger Anders Halvarsson, VD för NetOnNet.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 13:42

Det är jue härligt att se det fortf. finns företag som vet hur man gräver sin egen grav.. nu när dom ändå var på väg upp så e det dags att amputera sig själv med en rostig såg..
Jag skulle _aldrig_ komma på tanken att köpa ngt från Applestore.. helt enkelt för att jag inte har ngn att gå o skälla på när det går sönder.. för det gör dom.. (min powerbook har bytt skärm 3 ggr). Så ja nu blir det väl dags att sikta in sig på att köra PC med OpenBSD igen... Blir jue billigare ivf..

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-10-06 13:53

Varför inte göra som med AppleStore för Education? Vi väljer ett ombud i vår närhet. Om jag beställer från AppleStore så får det ombudet del av vinsten även om jag själv har klickat igenom beställningen på ASE. Det gör ju att den lokala ÅF kan tjäna pengar utan att lyfta ett finger. Gör samma sak på AS. Låt kunden välja vem som skall vara det lokala ombudet och ge dem en sudd pengar på varje grej man köper på AS. Då skulle ju gott bemötande och kunnig personal kunna generera pengar även om kunden väljer att handla på AS eftersom han då kommer välja det ombud han gillar.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 16:06
Ursprungligen av bollman:

Varför inte göra som med AppleStore för Education? Vi väljer ett ombud i vår närhet. Om jag beställer från AppleStore så får det ombudet del av vinsten även om jag själv har klickat igenom beställningen på ASE. Det gör ju att den lokala ÅF kan tjäna pengar utan att lyfta ett finger. Gör samma sak på AS. Låt kunden välja vem som skall vara det lokala ombudet och ge dem en sudd pengar på varje grej man köper på AS. Då skulle ju gott bemötande och kunnig personal kunna generera pengar även om kunden väljer att handla på AS eftersom han då kommer välja det ombud han gillar.

Det är bara i Sverige detta förekommer och tro mig; Oscar Bjers får försvara detta med näbbar och klor varje kvartalsmöte med Pascal i Paris. Andra länder inget liknande system utam där köper univeristeten direkt från Apple...utan att ÅF får en spänn för det.

Ursprungligen av NeoTech:

Jag skulle _aldrig_ komma på tanken att köpa ngt från Applestore.. helt enkelt för att jag inte har ngn att gå o skälla på när det går sönder.. för det gör dom.. (min powerbook har bytt skärm 3 ggr). Så ja nu blir det väl dags att sikta in sig på att köra PC med OpenBSD igen... Blir jue billigare ivf..

Du behöver bara slå en pling till en serviceverkstad, de fixar din trasiga dator. Döm inte ut Apple Store efter inläggen på 99mac, kom ihåg att det är nästan bara missnöjda kunder som görs sig hörda.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-08 19:41
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Du behöver bara slå en pling till en serviceverkstad, de fixar din trasiga dator. Döm inte ut Apple Store efter inläggen på 99mac, kom ihåg att det är nästan bara missnöjda kunder som görs sig hörda.

Problemet är ju att det knappast kommer finnas någon serviceverkstad som vill fixa en dator som är köpt där, om nu applestore skulle börja med prisgaranti.

Det måste ju ha varit den hemliga planen från dag 1 att ta över försäljningen helt likt Dell (dock med den skillnaden att Dell inte säljer via butiker). Att låta Apple-ÅF dö sotdöden är grymt av Apple tycker jag.

Om Apple vill ta över all försäljning är det i sig ok, men de borde genomföra det på ett ärligt och schysst sätt. Kompensera och tacka av alla ÅF som hjälpt Apple genom åren istället för detta.

Det är ju jättebra. Äntligen blir det lite tryck på alla slöa ÅF. Hoppas verkligen att detta kommer till Sverige också så återförsäljarna fattar att de måste börja konkurrera med kundvård istället för att fortsätta som nu och bara vara intresserade av att kränga-kränga-kränga.

Skönt att någon tänker på kunden.

Om någon åf har lite framsynthet så inför de detta innan Apple SE gör det. Men det kommer förstås inte att hända. Nä, det ska bara gnällas på Apple som vanligt.

Ursprungligen av thevil:

Hoppas verkligen att detta kommer till Sverige också så återförsäljarna fattar att de måste börja konkurrera med kundvård istället för att fortsätta som nu och bara vara intresserade av att kränga-kränga-kränga.

Vilka återförsäljare avser du med detta - själv vill jag INTE ha en centralisering där säljstället ligger 50-200 mil bort ( Irland & Kista ), jag vill fortsätta få den eminenta supporten som t.ex SOS-data har gett mig i MITT närområde. Jag vill kunna se och klämma på alla tänkbara prylar, det är ju inte bara datorer som ÅF säljer, det är ju allt annat som vi vill ha eller behöver. Försvinner ÅF så försvinner tillgången på intresanta prylar. Var finns protestlistan mot detta hyss!

Olle

  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 14:47
Ursprungligen av thevil:

Det är ju jättebra. Äntligen blir det lite tryck på alla slöa ÅF. Hoppas verkligen att detta kommer till Sverige också så återförsäljarna fattar att de måste börja konkurrera med kundvård istället för att fortsätta som nu och bara vara intresserade av att kränga-kränga-kränga.

Skönt att någon tänker på kunden.

Om någon åf har lite framsynthet så inför de detta innan Apple SE gör det. Men det kommer förstås inte att hända. Nä, det ska bara gnällas på Apple som vanligt.

Jag antar att du är på ditt bästa skojarhumör när du kommenterar så här.
Men för att förtydliga:
ÅF tjänar inga pengar på maskinerna, alltså är det ganska ointressant att kränga-kränga-kränga. Postorder däremot, är egentligen helt ointresserade av kundvård efter att fakturan är betald.
För oss servicepartners som lägger hundratusentals kronor på teknikers utbildning på Apples produkter blir plötsligt helt ointressant när man inte kan sälja desamma.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-10-06 15:59
Ursprungligen av Schuckert:

ÅF tjänar inga pengar på maskinerna, alltså är det ganska ointressant att kränga-kränga-kränga.

För att provocera lite: om nu ÅF bokstavligen redan idag inte har någon marginal på Apples datorer så kan det väl inte spela någon roll om AppleStore inför lägsta-pris-garanti?

Troliga utgången borde ju bli att alla ÅF justerar sina priser så att de är lika med AppleStores. Ett sätt att se det är att ÅF slipper konkurrera med varandra om priset.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 16:28
Ursprungligen av Khedron:

Troliga utgången borde ju bli att alla ÅF justerar sina priser så att de är lika med AppleStores. Ett sätt att se det är att ÅF slipper konkurrera med varandra om priset.

Det är precis så det är idag. Alla kör AppleStore-priser utom Macoteket som är 1 krona billigare. Nämnda scenario i USA är ju att AppleStore sänker priset ytterligare för att konkurrera ut ÅF:arna.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-10-06 16:37

Eh, vad är då problemet? Om alla ÅF har samma pris som AppleStore så kommer ju aldrig lägsta-pris-garantin träda i kraft så det blir ju i praktiken ingen förändring?

Ursprungligen av Schuckert:

Det är precis så det är idag. Alla kör AppleStore-priser utom Macoteket som är 1 krona billigare. Nämnda scenario i USA är ju att AppleStore sänker priset ytterligare för att konkurrera ut ÅF:arna.

Tveksamt om detta stämmer fullt ut - ta en titt på denna skärmdump från Macbarometern - min erfarenhet ( vad nu den är värd ) har alltid varit att det är billigare att handla direkt hos ÅF. Jag har inget emot att det blir lägre priser från AppleStore och hoppas självfallet på att ÅF får ett motsvarande lägre inköpspris - det är den enda rätta och moraliska vägen att gå vidare på. Värt att titta närmre på är den stora skillnaden mellan USA och Europa. I övrigt lämnar jag detta utan kommentar - vet iof inte hur Macbarometern gått tillväga med sina uppgifter om prisbilden så man kan ta detta med en nypa salt.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-06 18:05

Lägsta prisgarantin var förbjuden eller åtminstone omgärdad med diverse olika regler tidigare i Sverige. Är det någon som har koll på exakt vilka regler som gäller nu? Jag minns att bl a IKEA och flera andra företag har fått rejäl kritik för sina varianter av lägsta prisgaranti.

Intressant debatt

Det låter på många av er som om Apples produkter verkligen säljer sig själva via en hemsida och lite TV-relam och annonsering. I andra trådar låter det verkligen som om många av er får strida med alla runtomkring er för att få köra eller att påverka andra att köra Mac. Jobbar själv med att sälja och konsulta kring Mac-plattformen och det är i princip en strid varje dag för att bevisa och visa Mac:ens fördelar för människor. Om alla dessa hundratals människor som idag jobbar i Sverige på olika företag med dessa dagliga bataljer blir ersatta av reklam och en web-sida, tror då nån av er att Apple skulle sälja en skruv mer än till dom redan frälsta? Vidare, tror nån av er att Apples strategi är att förbli i den storlek dom är. Slutligen, tror då nån av er att deras prisstrategi i USA är ett exempel på att Apple vill bli själv kvar på banan?

Ganska självklart vill dom styra bort focus från prisdiskussioner så att alla som idag lägger ned krut på deras plattform skall kunna tjäna pengar på det jobb dom gör. Redan idag bygger stora delar av deras rabattstrukturer på att belöna dom som för Apple gör mest och det är verkligen ett genidrag

Detta gallrar ytterligare bara bort dom som bara vill tjäna några kvicka kronor på en burkförsändelse

Bevaka tråden