Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkten är värst

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har, efter att ha förkovrat mig i allsköns fläktdiskussioner både här och på G4noise, bestämt mig för att försöka göra något åt min oväsnandes MDD 1,25 DP. Inspirerad gav jag mig iväg för att köpa chassi- och PCI-fläkt. Tanken var att jag skulle ha en Papst att byta ut 120-fläkten med. Dock var denna slut och jag blev påprackad en Everflow istället, som skulle vara "lika tyst och bra". När jag kom hem och fick ur originalfläkten visade sig den vara en Papst (4412NH?) och efter att ha provat med den nya tyckte jag mig inte höra någon skillnad i ljudnivå plus att den inte verkade skyffla alls lika mycket luft som Papst-fläkten (högre temperatur än innan).

Hursomhelst, let's cut to the chase. Några frågor jag vill ha svar på:

1) Hur får jag PCI-fläkten att gå på 5V istället för 12? PC-nissen hävdade att det bara var att dra ur en av de två sladdarna. Jag gissar på att den röda är högvoltaren och den jag ska kapa, men är inte alls säker. Kan någon upplysa mig?

2) Är min original-Papst något att hänga i granen eller ska jag satsa på en nyare chassifläkt ändå?

3) Angående nätdelen, som viner som ett flygalarm — hur stor är chansen att överleva ett ingrepp i en sådan? Jag vill ogärna ha en kondensatorkyss. Alltså, skulle en lagom teknisk person som undertecknad klara av att byta ut fläktparet i PSU:n utan att behöva skriva testamente först?

Jag har inget att tillföra i fläktdiskussionen, men måste ge beröm för rolig rubrik på tråden.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har inget att tillföra i fläktdiskussionen, men måste ge beröm för rolig rubrik på tråden.

Vi har alla en göteborgsfyndig copywriter i oss. Tack

Ursprungligen av Böckert:

Zalman Fan Mate är en bra och billig lösning på fläktar som väsnas.[/url]

Faktum är att jag också skaffade en Fan Mate och kopplade till chassifläkten, men tyckte mig inte lyckas reglera någonting alls med den, oavsett hur jag rattade. Intalade mig själv att det berodde på att temperaturstyrningen gick före ratten och således gjorde potentiometern överflödig.

För visst borde man märka en skillnad på fläktintensitet om man drar från min till max på den lilla dosan?

Underbar googlefranskengelska! Min dosa hade precis rätt kontakter, tyckte jag i alla fall. 3-pins precis som det ska vara. Men det verkar vara kopplingen som måste modifieras för att allt ska funka. Är jag rätt ute?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-04 14:15

Instämmer med Adrian: Har inget att säga mer än att ge en eloge till en osedvanligt fyndig rubrik.

Ursprungligen av hedelina:

1) Hur får jag PCI-fläkten att gå på 5V istället för 12? PC-nissen hävdade att det bara var att dra ur en av de två sladdarna. Jag gissar på att den röda är högvoltaren och den jag ska kapa, men är inte alls säker. Kan någon upplysa mig?

[...]

3) Angående nätdelen, som viner som ett flygalarm — hur stor är chansen att överleva ett ingrepp i en sådan? Jag vill ogärna ha en kondensatorkyss. Alltså, skulle en lagom teknisk person som undertecknad klara av att byta ut fläktparet i PSU:n utan att behöva skriva testamente först?

Ingen som kan bistå mig med dessa frågor?

Ursprungligen av hedelina:

3) Angående nätdelen, som viner som ett flygalarm — hur stor är chansen att överleva ett ingrepp i en sådan? Jag vill ogärna ha en kondensatorkyss. Alltså, skulle en lagom teknisk person som undertecknad klara av att byta ut fläktparet i PSU:n utan att behöva skriva testamente först?

skruva på du, tänk bara på att (som vanligt) greppa i elementet eller vattenkranen först, samt att trycka på startknappen efter du har dragit ur sladden för att få bort det eventuella lilla extra som sitter kvar i kondensatorerna (vet iofs inte om macen öht registrera det när nätsladden är urdragen, skadar ju inte, en av mina gamla pc's hinner nästa boota upp när jag startar den utan nätkabel).

Det är dock ganska trångt i nätdelen så lite pillande kan behövas för att undvika att sladdar kläms när du sätter ihop det hela igen. På min 2x867MDD fick jag plocka ut det mesta för att få nätdelen helt fri (tror 1.42 har samma chassi?), så se till att allt är rätt innan du slänger tillbaka allt, besparar onödig frustration

  • Medlem
  • 2004-10-06 02:03

Ja det är väl i nätagget man får byta fläkt.. den lilla jäkeln som blåser på processorflänsarna hörs väl knappt ändå (quicksiver dual 1ghz)

Hur tusan byter man nätfläkten och vilken fläkt skall man ha (storlek, skruvhål och så)

  • Medlem
  • 2004-10-06 02:07

Ungefär såhär ser det ut i min maskin.. en stor fläkt i en plåtlåda (nätfläkt?) och en liten som blåser på kylflänsarna (längst ner till höger i bild)

Senast redigerat 2004-10-10 02:09

Nu ser MDD:n inte precis ut som QS invärtes, men min nätdel sitter högst upp till vänster ur fälla-ner-och-titta-in-perspektivet och syns således inte på fotot ovan (logiskt eftersom min nätdel inte sitter i din dator). Det är en avlång låda, och fläktarna är förrädiskt gömda inuti.

angående 5V på molex

http://www.heatsink-guide.com/psplug.htm

Deras 7V koppling har ett aber. Blir det ett jordningsfel så kommer det att ledas 12V där det bara skall vara 5V :eek:

För en femtiolapp kan du reglera steglöst och säkert
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1329&session=2c595c3512544de3bfdf44c8fda46ed9

Om länken inte funkar så är det Kylning/fläkttillbehör/fläktstyrning/ "Vridbar potentiometer, 4-pin" som menas

1
Bevaka tråden