Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod Micro

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-12-08 16:34

Den va ju faktiskt väldigt häftig... Hoppas att det blir nåt i den stilen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-08 17:11
Ursprungligen av Legolas:

Den va ju faktiskt väldigt häftig... Hoppas att det blir nåt i den stilen...

Håller med! Snyggaste förslaget hitils!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-08 21:20

Tror faktiskt mer på en skärmlös iPod flash…

Ursprungligen av Pär:

Tror faktiskt mer på en skärmlös iPod flash…

Hmm, näe, det tror inte jag Apple skulle släppa...

Annars så rekommenderar jag Daring Fireball-artikeln som arru länkade, den är tänkvärd.

Jag har svårt att tänka mig att Apple skulle vilja lansera en spelare som har mindre än 4 GB utrymme, dvs ungefär 1000 låtar. Den perfekta musikspelare ska kunna ta 1000 låtar, det visste Apple tidigt (både iPoden med 5 GB och senare iPod mini med 4 GB (nu när man kan använda ACC får man samma kvalité med mindre filer) har marknadsförts av Apple som just en spelare för 1000 låter) och det skriver även BBC News.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-08 22:25
Ursprungligen av Adrian B:

Hmm, näe, det tror inte jag Apple skulle släppa...

Tror på en med 512MB alt. 1 GB minne och med uppläsning av menyval i lurarna…

Vi må se om en och en halv månad…

Ursprungligen av Pär:

Tror på en med 512MB alt. 1 GB minne och med uppläsning av menyval i lurarna…

Intressant teori... om man ska ha uppläsning i lurarna så kanske det är lika bra med mindre mängd utrymme, det skulle ju blöda i öronen om man ska scrolla genom 1000 låtar...

Ursprungligen av Pär:

Vi må se om en och en halv månad…

Jepp!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-08 22:44
Ursprungligen av Pär:

Tror faktiskt mer på en skärmlös iPod flash…

Du verkar inte vaa helt ute och cyklar Personligen tycker jag att det vore ett självmord för Apple.

Ursprungligen av MacWorld.se (2004-12-08 07:53) :

Nu är ryktena om iPod flash i full gång igen. Denna gång har The Mac Mind publicerat bilder på vad de menar blir nya iPod flash – utan skärm.

Som bekant väntas Apple lansera en ny iPodmodell i januari. Den nya musikspelaren ska skilja sig från nuvarande modeller genom att ha ett fast minne i stället för hårddisk, något som gör att spelaren kan byggas mycket kompaktare.

Nu hävdar webbplatsen The Mac Mind att en tipsare de tror på till 100 procent har avslöjat saftiga detaljer om den nya iPoden. Baserat på de uppgifterna har en bild tagits fram.

Det mest uppseendeväckande med ryktet är inte storleken på nya iPoden, utan det faktum att den helt saknar skärm. Även om det får plats långt färre låtar på ett minneskort än på en stor hårddisk, rör det sig fortfarande om alltför många låtar för att stegning med en knapp ska vara ett vettigt alternativ. Dessutom, om man tar bort skärmen och därmed Apples genialiska gränssnitt, vad har en iPod flash då för fördel gentemot andra musikspelare? Enbart formgivningen lär inte räcka. Detta sänker ryktets trovärdighet rejält.

Ursprungligen av Pär:

Tror på en med 512MB alt. 1 GB minne och med uppläsning av menyval i lurarna…
Vi må se om en och en halv månad…

Röstuppläsning? okej där tog du i för mycket :P, Uselt, noll orientering, Då måste an fotfarande hitta ett vettigt system att bläddra i låtarna ju, röstuppläsning av titlar är för krävande för en sån liten sak, dessutom irriterande, färdiginspelade menyval ja, men hur ska man då lösa resten?

Senast redigerat 2004-12-08 22:55

Jag var tidigare i tråden skeptisk mot en skärmlös iPod och nu kan jag glädja mig åt att John Gruber är inne på samma linje:

Paging Jennifer Beals

Grubers sågar TheMacMinds mockup och idén med en skärmlös iPod. Vidare så varnar han också för de som hävdar att en flash-baserad iPod kommer att vara väldigt billig. Precis som jag skrev innan så tror han Apple helst vill ha 4 GB, men även om Apple skulle släppa en iPod med 1 GB flashminne så kommer den inte att bli billig (t.ex. 99 dollar).

För de som inte hängde med i diskussionerna kring iPod mini så var det en utbredd missuppfattning innan iPod mini lanserades att den skulle bli en billig iPod (på grund av en del felaktiga antaganden och rykten). Det var många som därför var så besvikna på Apple när det visade sig att iPod mini kostade 250 dollar. Målet med iPod mini var aldrig en billig iPod utan en mindre iPod. Vad som hände sedan var givet för de som hade rätt inställning, iPod mini sålde som smör och priset var absolut inget hinder. Sen när konkurrenterna lanserade sina motsvarigheter visade det sig att de inte alls var billigare, snarare tvärtom.

Risken är att allt snack om iPod flash får folk att tro att vi får en liten superbillig iPod och det kommer inte att hända.

Ursprungligen av Adrian B:

Risken är att allt snack om iPod flash får folk att tro att vi får en liten superbillig iPod och det kommer inte att hända

Jo det kommer att hända, frågan är bara när.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-13 12:08
Ursprungligen av Adrian B:

Jag var tidigare i tråden skeptisk mot en skärmlös iPod och nu kan jag glädja mig åt att John Gruber är inne på samma linje:

Paging Jennifer Beals

Grubers sågar TheMacMinds mockup och idén med en skärmlös iPod. Vidare så varnar han också för de som hävdar att en flash-baserad iPod kommer att vara väldigt billig. Precis som jag skrev innan så tror han Apple helst vill ha 4 GB, men även om Apple skulle släppa en iPod med 1 GB flashminne så kommer den inte att bli billig (t.ex. 99 dollar).

För de som inte hängde med i diskussionerna kring iPod mini så var det en utbredd missuppfattning innan iPod mini lanserades att den skulle bli en billig iPod (på grund av en del felaktiga antaganden och rykten). Det var många som därför var så besvikna på Apple när det visade sig att iPod mini kostade 250 dollar. Målet med iPod mini var aldrig en billig iPod utan en mindre iPod. Vad som hände sedan var givet för de som hade rätt inställning, iPod mini sålde som smör och priset var absolut inget hinder. Sen när konkurrenterna lanserade sina motsvarigheter visade det sig att de inte alls var billigare, snarare tvärtom.

Risken är att allt snack om iPod flash får folk att tro att vi får en liten superbillig iPod och det kommer inte att hända.

Doesn't the Gruber also say "ye shalt not releaseth thy flash iPod unlest there be a reason for ye flash?"

Om den inte blir billig, och inte liten (skärm och skrollhjul tar plats hur lite de än kostar) - varför?

John Gruber är smart och skriver bra artiklar, men jag vidhåller - med hans stöd - att den rimliga orsaken till att stoppa flash i iPodar är att få ner storleken. Om man nu gör det så blir också gränssnitt och kapacitet mindre, priset blir lägre och ekvationen håller. Enda frågan är hur Apple har löst gränssnittsproblemet, för vi vet ju att de har det

Ursprungligen av arru:

Doesn't the Gruber also say "ye shalt not releaseth thy flash iPod unlest there be a reason for ye flash?"

Om den inte blir billig, och inte liten (skärm och skrollhjul tar plats hur lite de än kostar) - varför?

John Gruber är smart och skriver bra artiklar, men jag vidhåller - med hans stöd - att den rimliga orsaken till att stoppa flash i iPodar är att få ner storleken. Om man nu gör det så blir också gränssnitt och kapacitet mindre, priset blir lägre och ekvationen håller. Enda frågan är hur Apple har löst gränssnittsproblemet, för vi vet ju att de har det

Ja, även om jag fortfarande är tveksam till en iPod utan skärm så har du verkligen en poäng...

En tanke jag har är denna: hur skulle det vara om Apple hade en tryckkänslig skärm? Ungefär som den nedre skärmen på en Nintendo DS, dvs gränssnitt och skärm i ett? Jag har inte läst något sådant förslag, men det kanske finns andra som tänkt i samma banor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-13 22:23
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, även om jag fortfarande är tveksam till en iPod utan skärm så har du verkligen en poäng...

En tanke jag har är denna: hur skulle det vara om Apple hade en tryckkänslig skärm? Ungefär som den nedre skärmen på en Nintendo DS, dvs gränssnitt och skärm i ett? Jag har inte läst något sådant förslag, men det kanske finns andra som tänkt i samma banor.

Hmm...jag borde nog studera "Apple-design" eller nåt, för den här superviktiga frågan ägnas mycket mer tid än pluggandet som jag borde hålla på med

Håller med om att ett sätt att få ner storleken vore att låta skärm och skrollhjul/navigeringskontroll uppta samma yta, som i en tryckkänslig skärm. Jag, å andra sidan, tror ju på den skärmlösa modellen nu när det ändå har nämnts.

Betänk följande fördelar med flashminnen jämte hårddiskar:

  • Storlek (men den skillnaden börjar bli marginell när man tittar på pyttehåddiskar som i iPod mini)

  • Pris (för en enhet, pris/MB är dock högre)

  • Vikt

  • Strömförbrukning

Om vi antar att alla indikationer om flashminne stämmer, att Apple kommer lansera en musikspelare baserad på flashminnen. Vi antar vidare att Apple, sin vana trogen, inte tittar så mycket på priset.

Kvar är storlek, vikt och strömförbrukning. Det kan bli en iPod i samma storlek som, säg, mini, med mindre minne (<1 GB) men extremt lång batteritid. Dessutom aningen lättare.

Annars är det storleken som anpassats. Om man satsar på en moderat speltid på kanske 20 h, kan batteriet vara hälften så stort. En mini, fast tunnare.

Eller så lägger man speltiden på runt 10 h som nuvarande iPods och kan ha ett batteri så litet att det knappt märks. Då ter sig resten av spelaren överdimensionerad. Med kontroller som tar upp hälften av utrymmet för en iPod mini, eller mindre, kan spelaren bli riktigt liten. Och lätt. Den kan hänga i hörlurssladden runt halsen, eller sitta på kläderna med en klämma som fjärrkontroller brukar göra!

Den blir tillräckligt liten för att litenheten ska bli en feature som motiverar varför den bara rymmer 256-512 MB men ändå kostar en del.

Om man måste ta bort display och skrollhjul för detta så kan jag förstå varför Apple har gjort det. Men de har också högre krav på användbarhet än vad många konsumenter har, och skulle inte lansera en produkt som inte uppfyller dessa krav - särskilt inte med det goda rykte som iPodarna har för tillfället.

Jag är minst sagt misstänksam mot en spelare med 1 GB låtar där man inte kan få reda på låtnamnen osv. Men den kanske bara har 256 MB? Eller, så betyder ryktet att den inte har en skärm som iPod mini utan bara en liten display. Jag tror dock inte att den är lika "stor" (voluminös/avancerad) som iPod mini. Flashminnen är för dåliga för att dra minin i smutsen på det sättet

Ursprungligen av arru:

Hmm...jag borde nog studera "Apple-design" eller nåt, för den här superviktiga frågan ägnas mycket mer tid än pluggandet som jag borde hålla på med

...

Håller med om att ett sätt att få ner storleken vore att låta skärm och skrollhjul/navigeringskontroll uppta samma yta, som i en tryckkänslig skärm. Jag, å andra sidan, tror ju på den skärmlösa modellen nu när det ändå har nämnts.

Om man måste ta bort display och skrollhjul för detta så kan jag förstå varför Apple har gjort det. Men de har också högre krav på användbarhet än vad många konsumenter har, och skulle inte lansera en produkt som inte uppfyller dessa krav - särskilt inte med det goda rykte som iPodarna har för tillfället.

Det finns några fel i ditt förslag. faktum är att just något liknande fenomen behandlades på en föreläsning jag var på idag...

• Om man använder skärmen för att aktivera navigationen så får man ingen visuell återkoppling eftersom fingrarna då täcker skärmen.

• En skärmlös modell kräver ett ännu inte upptäckt gränssnitt för att ge användare återkoppling om vilken nästa, nuvarande och föregående låt/spellista/menyalternativ/what-have-you är. Här snackar vi en enorm revolution inom t.ex. ljudbaserade eller haptiska gränssnitt om Apple löser det på ett bra sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-14 09:58
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det finns några fel i ditt förslag. faktum är att just något liknande fenomen behandlades på en föreläsning jag var på idag....
• Om man använder skärmen för att aktivera navigationen så får man ingen visuell återkoppling eftersom fingrarna då täcker skärmen..

Det finns en ny spännande teknik som heter pekskärm. Du kanske har hört talas om den?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

• En skärmlös modell kräver ett ännu inte upptäckt gränssnitt för att ge användare återkoppling om vilken nästa, nuvarande och föregående låt/spellista/menyalternativ/what-have-you är. Här snackar vi en enorm revolution inom t.ex. ljudbaserade eller haptiska gränssnitt om Apple löser det på ett bra sätt.

Antingen revolution...eller så rymmer spelaren så få spår (< 50) så att man kan komma ihåg dem alla, i synnerhet om de är vettigt sorterade. Kom gärna ihåg ASONO EMP-Z som är ganska billig, och så liten och lätt att den inte är jämförbar med en iPod. Vad jag säger är i princip att Apple kommer släppa en förbättrad rip-off av den

Men OK, nu ska jag inte tjata mer om skärmlösa gränssnitt tills januari. Kommer dock att ta upp eventuella nya rykten

Ursprungligen av arru:

Det finns en ny spännande teknik som heter pekskärm. Du kanske har hört talas om den?

...

Men OK, nu ska jag inte tjata mer om skärmlösa gränssnitt tills januari. Kommer dock att ta upp eventuella nya rykten

Ok, inget om skärmlösa gränssnitt. Det är utdömt ändå.

Använder själv en pekskärm med min Palm Tungsten. Dock är den mycket stor och kräver ett spetsigt föremål för att ha någon form av precision. Visst, det går att använda fingrarna, men då ser man inte vad man gör. En Palm/pocketPC eller liknande är större än en iPod av normalmodell, vilket betyder att om en pekskärm ska vara användbar så måste den vara minst av samma storlek och då fattar jag inte varför man ska a en flash-iPod och inte bara köra på hårddisk istället. damn-it! Har ju blivit erbjuden ett projektjobb för företag som arbetar med pekskärmar.

Tänk dessutom på strömförbrukning på en sån stor skärm. Anledningen att Apple skulle göra en flash-iPod är ju att den ska vara liten...

Det känns lite som om Jobs har fått storhetsvansinne nu där iPoden har blivit storsäljaren och möjligtvis även Apples räddande ängel. Det var bara några månader sedan han stod på scenen under en keynote och förklarade hur urbota dumt det är att gå och köpa en flash-spelare som inte rymmer någon musik och där extra minne kostar skjortan. Strax därefter vill han ta över världen och ge sin in på den marknaden ändå.
Apple nischar sig och har trogna (mer eller mindre) kunder som stannar på grund av apples innovationer och själva "känslan av apple" (så är det för mig i alla fall) och jag hoppas de har det i åtanke när de går över till flash-leksaker också.

Ursprungligen av dani_gbg:

Det känns lite som om Jobs har fått storhetsvansinne nu där iPoden har blivit storsäljaren och möjligtvis även Apples räddande ängel.

Räddande ängel? Det låter som om Apple på något sätt behövdes räddas och ett sådant påstående är bara inte sant. Apple gick bra som företag redan innan iPod. Produkter som den ursprungliga iMacen och OS X har haft betydligt större påverkan på hur väl macen som datorplattform utvecklats.

Ursprungligen av dani_gbg:

Det var bara några månader sedan han stod på scenen under en keynote och förklarade hur urbota dumt det är att gå och köpa en flash-spelare som inte rymmer någon musik och där extra minne kostar skjortan. Strax därefter vill han ta över världen och ge sin in på den marknaden ändå.

Vilken keynote syftar du på? Jag hade för mig att den senaste keynoten var i Paris i somras och då var det inte snack om någon iPod, speciellt inte av Jobs eftersom han inte var där (och det är jag säker på för jag var där själv).

Hela snacket med storhetsvansinne och ta över världen för stå för dig. Om det är fel att släppa en produkt för att den ska sälja bra för att man då har storhetsvansinne och vill ta över världen så borde Apple aldrig ha släppt iPod överhuvudtaget.

Själv tycker jag det är bra om Apple kan anpassa sig efter omvärlden och ändra på sig, istället för att aldrig erkänna att de har fel (något Apple förut kritiserats för att vara dåliga på). Men i det här fallet så handlar det inte riktigt om detta för det Apple kritiserade var bärbara musikspelare som hade väldigt lite minne, vilket flashspelarna hade förut. Många flashspelare hade mellan 64 och 256 MB minne och det var det som Jobs kritiserade. Jag är rätt säker på att Apple inte kommer att släppa en iPod med något under 1 GB, ja egentligen inte under 4 GB för den delen.

Ursprungligen av dani_gbg:

Apple nischar sig och har trogna (mer eller mindre) kunder som stannar på grund av apples innovationer och själva "känslan av apple" (så är det för mig i alla fall) och jag hoppas de har det i åtanke när de går över till flash-leksaker också.

Vem har sagt att det blir leksaker bara för man byter lagringsmedium i en iPod? Så om Apple skulle byta ut hårddisken i en iPod mini mot ett flashminne på 4GB så skulle automatiskt iPod mini bli en leksak och tappa känslan av Apple? Konstig logik...

Ursprungligen av Adrian B:

Vilken keynote syftar du på? Jag hade för mig att den senaste keynoten var i Paris i somras och då var det inte snack om någon iPod, speciellt inte av Jobs eftersom han inte var där (och det är jag säker på för jag var där själv).

Storhetsvansinnet får stå för dani. Men jag minns klart och tydligt hur Jobs dissade Flash-spelare rätt fett när Minin lanserades. Och nu, ett halvår (ett år?) senare kommer Apple antagligen med en egen flash-spelare. Inte för att jag är förvånad, klart att han / dom hypar sina egna produkter och pratar illa om konkurrerande produkter, men när de själva lanserar en produkt med samma teknologi så är allt bra igen med, i detta fallet flashteknologi. Det är naturligt, du behöver inte försvara det.

Ursprungligen av Adrian B:

Vilken keynote syftar du på? Jag hade för mig att den senaste keynoten var i Paris i somras och då var det inte snack om någon iPod, speciellt inte av Jobs eftersom han inte var där (och det är jag säker på för jag var där själv).

På det här "eventet" som är i USA, så säger Steve något om flash spelare. Att det är något man får i födelsedags present men sedan aldrig använder. Om det sedan är en keynote eller inte, det är ju inte så viktigt.
Men han dissar flash spelarna iaf.....sj kör jag med iPod G4 så jag försöker inte precis försvara dem.
Men lite konstigt att apple säger att det är skit och sedan ska de göra sådana själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 09:14
Ursprungligen av pite_jakke:

På det här "eventet" som är i USA, så säger Steve något om flash spelare. Att det är något man får i födelsedags present men sedan aldrig använder. Om det sedan är en keynote eller inte, det är ju inte så viktigt.
Men han dissar flash spelarna iaf.....sj kör jag med iPod G4 så jag försöker inte precis försvara dem.
Men lite konstigt att apple säger att det är skit och sedan ska de göra sådana själv.

Ja antingen så tyckte Jobs att flashspelare var kalasfina och ljög rakt igenom eller så sa han bara sanningen...då. I vilket fall så menade han snarare de flashbaserade spelare som fanns då, än själva minnestekniken. :rolleyes:

Själv är jag en av några (se omröstningen i frågan) som tror att Apple ger sig in i flashspelarbranschen för att de har något nytt att erbjuda. Något som inte ens var påtänkt när Jobs höll den där keynoten. Inte bara på grund av hans uttalande, utan för att typiska flashspelare av idag inte är så smart designade. Det vore helt enkelt inte värdigt Apple att göra ännu en sådan, och det är vi kanske överens om?

Jag blev besviken på iPod Mini. Den var varken särskilt liten eller särskilt billig. Den kostar ju typ bara några hundra kronor mindre än den billigaste vanliga iPoden, men är mycket sämre.

Risken finns att de lanserar en ganska stor flash-spelare med typ 512 meg minne och tar typ 2000 spänn för den.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-12-12 11:35

iPod micro

iPod micro:
Utseende exakt som iPod mini (fast tunnare och ev lite kortare), dvs med samma skärm och scrollhjul.

Två versioner:
1Gb, $149
2Gb, $199

Två färgkombinationer:
Silver/vit
[hemlig] - matchande Powerbook G5

Lanserad i januari, levererad i mars.

Notera att den:
a) inte kommer att vara billig (Apple tar bra betalt för bra produkter).
b) kommer att ha de större iPoddarnas utseende (en reklamkampanj - tre produkter).
c) kommer att ha exakt samma UI (scrollhjulet och skärmen är vad som gör en iPod en iPod - och huvudanledningen att de, fortfarande, vinner "Bästa köp" i de flesta testerna).

Vildaste idén:
Kan ev. komma att ha PC-Card anslutning i botten (så man kan plugga in den direkt i den slotten på sin matchande Powerbook G5...).

Ursprungligen av Laseranders:

…men är mycket sämre.

För vem? För mig är liten = bra.

Sitter här och tittar på min iPod mini. Om man vill krympa den men behålla scrollhjul och skärm så finns det faktiskt lite utrymme att ta på. Tjockleken kan man ju naturligtvis minska, och utan att krympa skärm eller hjul så kan man kapa ungefär 1 cm på bredden och 2 - 2,5 cm på höjden. Om man sedan skulle minska hjulet och skärmen en aning (bara 0,5 cm?) så blir skillnaden märkbar.

En möjlighet vore ju att ungefär halvera skärmens höjd, och inte ta med lika mycket information i den.

Adrian B har säkert rätt i att det inte kommer någon jättebillig spelare. Man får hoppas att de inte går ner till mindre än 1 GB lagringsutrymme, och då kommer den ju att kosta lite. Men det kan nog bli en bra produkt, om de fixar ett bra gränssnitt, och lyckas öka speltiden på en batteriladdning.

Hej

Jag tycker inte att Apple ska släppa en "billig" iPod. Apple har aldrig konkurerat med billiga saker förut. Apples målgrupp letar inte efter de billigaste sakerna heller. Tror inte att Apple skulle gynnas av en plastig iPod för 495:- även om den var billigast.

Däremot så hoppas jag på en Ipod flash som har en massa nya funktioner och finesser som jag aldrig hade tänkt på, men när jag ser dem inser är helt nödvändiga för min fortsatta existens.

Nya coola saker som får en att säga wow = Apple
Gråa billiga saker utan fantasi = nån annan

imho

mvh
/Martin

Ursprungligen av Errol Garner:

Jo det kommer att hända, frågan är bara när.

Tror du det? När kom det en superbillig produkt från Apple sist? Det har aldrig hänt, så vitt jag vet. Apples produkter är prisvärda vilket många har svårt att inse, men de är aldrig superbilliga. Apples hela filisofi är att skapa produkter som ar det där lilla extra i form av användarupplevelse och design, mot ett något högre pris.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag blev besviken på iPod Mini. Den var varken särskilt liten eller särskilt billig. Den kostar ju typ bara några hundra kronor mindre än den billigaste vanliga iPoden, men är mycket sämre.

Ja, då är du väl typexemplet på de som missuppfattade varför iPod mini skapades och inte heller förstått varför folk gillar den. Jag har en vanlig iPod själv men i vintras skaffade jag en iPod mini till min flickvän via en kompis som var i New York och jag kan säga att den är klart mindre och inte alls mycket sämre. De enorma framgångarna för iPod mini talar sitt tydliga språk, det är fortfarande högre efterfrågan än tillgång på iPod mini trots att den funnits ute rätt länge nu och Apple tror själv att de inte kommer att kunna leverara till alla som vill köpa en innan jul.

Ursprungligen av Adrian B:

Tror du det? När kom det en superbillig produkt från Apple sist? Det har aldrig hänt, så vitt jag vet. Apples produkter är prisvärda vilket många har svårt att inse, men de är aldrig superbilliga. Apples hela filisofi är att skapa produkter som ar det där lilla extra i form av användarupplevelse och design, mot ett något högre pris.

Vad många glömmer är att Apple existerar på grund av att de en gång i tiden släppte på sitt sätt "superbilliga" produkter som de första Appledatorerna, Macintosh m. DTP system och laserskrivare som kostade småpotatis jämfört med de flesta konkurrenters. Nuförtiden så är det väl mest mjukvara som Apple är riktig billiga på.
Jobs har påpekat att de gärna skulle vilja ha billigare iPods för att kunna konkurrera även i lägre prissegment.
Så "superbilliga" iPods kommer komma kanske inte till Januari men antagligen inom ett år. Möjligtvis så licensierar Apple ut iPod tekniken även till andra mobiltillverkare än Motorola även om jag själv skulle föredra en iPhone.

arru: intressant utläggning, men jag tror inte Apple gör en musikspelare med mindre än 1 GB (jag har till och med svårt att tro på något mindre än 4 GB).

Errol Garner: De första macarna var billiga, men de kostade ändå typ 20.000 kr, så det var inte billiga av typen konsumentmassmarknadsbilliga. Det stämmer att det är programvaran Apple är billig på idag, t.ex. proffsvideoprodukterna är billiga på sin marknad och OS X Server är ett billigt server-OS. iBook har varit en billig bärbar i minst 4 år nu. Men därifrån till att göra superbilliga iPod... njae. Billigare, ja, men inte superbilliga (sen är det ju en definitionsfråga förstås, men jag tror inte vi får se en iPod för 500 kr inom ett år t.ex.).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-12-14 00:17

Jag tror inte att Apple gör en 4GB Flash eftersom man då skulle konkurrera med sina egna minispelare. En 1GB spelare tror jag på som en iPod-mini kopia som är hälften så tjock och med halva vikten osv. Bara priset är rätt - 1999 kr.

tycker det är en mycket god idé att göra en flash-pod...det är mååånga som bara vil ha en "träningsmaskin" och det kanske mini'n skulle kunna vara - men en 1GB iPod Micro för 149 USD är inte fel...

Bevaka tråden