Garanti på importerade maccar i Sverige?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur fungerar det med garanti på importerade maccar från t.ex Kanada? Kan man få dom ordnade i Sverige om de pajar eller måste man skicka iväg?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-14 22:50

Garantin gäller bara bärbara Macar tror jag. Men står inte det i garantivillkoren som följde med Macen?

Jag har inte köpt den ännu men jag funderar på det. Det är en Powerbook, kan man lämna in den på service i Sverige med den medföljande garantin då och inte med en stationär? Jag vet att det är 1 års garanti på den, men är osäker om man får lämna in den i Sverige.

Riing Apple och fråga, det borde väl rimligen vara så att man kan lämna in den. Man kan ju ha flyttat.

garantin på powerbooks är worldwide - inte på powermac

/Johanw - aase

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-15 10:34

En fråga: vad kostar Kraftboken i Kanada? Hur får man tag i ett svenskt tangentbord? Å, ä och ö är ju bra att ha ibland.

Jag ringde och kollade med Apple om hur det var med garantin och de har World Wide garanti på alla bärbara Macar.

Jag funderar vara lite smart (?) och låta en kompis köpa en iBook åt mig i USA, så tar han med den på planet när han åker till Sverige i början av juni.

Lite orolig över tullen bara (amerikanskt tangentbord bryr jag mig inte om). På tullverket.se står det att man måste betala tull samt skatt på alla varor som förs in som har ett värde på över 1700 kr. Måste min kompis packa upp iBooken för att slippa tullen?

Ciryon

Jag tror man kan komma runt tullen på något vis. När man skickar saker kan man märka upp den med "gift" och liknande. Men jag har ingen aning.

Det är samma qwerty-standard som i Sverige på de engelska tangentborden och jag tror att det är lika många tangenter bara det att inte åäö är utmärkta. Det går ju att programmera om. Man får väl ersätta några andra tangenter annars. Tittar man mycket på tangentbordet när man skriver kan man ju klistra på några lappar.

Förresten är väl tangentbordet löstagbart som på iBooken. Det borde väl gå att byta ut, dock kostar ett nytt sånt rätt mycket.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Lite orolig över tullen bara (amerikanskt tangentbord bryr jag mig inte om). På tullverket.se står det att man måste betala tull samt skatt på alla varor som förs in som har ett värde på över 1700 kr. Måste min kompis packa upp iBooken för att slippa tullen?

Antagligen så måste han packa upp den för att den inte skall beskattas. Men jag råder dig ändå att betala moms/skatt på din införda dator, priset blir ändå lägre än om du köper den här.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Nummela:
Förresten är väl tangentbordet löstagbart som på iBooken. Det borde väl gå att byta ut, dock kostar ett nytt sånt rätt mycket.

Någon tusing, finns att köpa hos alla Apple-återförsäljare. Att ta med sin bärbara från USA till Sverige och slippa moms/skatt är inget problem. Stoppa ned den i en väska bara... och fäll ihop kartongen och lägg den i resväskan tillsammans med övriga tillbehör. Har man ju gjort några ggr. Inte ett pip från någon.

[ 16 Maj 2002, 09:21: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

1
Bevaka tråden