Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjukvaru RAID på startdisk funkar visst i Powermac G5!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-02 20:43

Har för mig att jag läst både här och där att det ej går att köra mjukvaru RAID (Stripe i detta fall) på startdisken i Powermac G5

Jag har precis fått hem min nya "begagnade" Powermac G5 2*2 och installerade just osx 10.3 med mjukvaru stripe på två 160GB. Funkar hur bra som helst! inget RAID kort här inte.

Ursprungligen av hugg:

Har för mig att jag läst både här och där att det ej går att köra mjukvaru RAID (Stripe i detta fall) på startdisken i Powermac G5

Jag har precis fått hem min nya "begagnade" Powermac G5 2*2 och installerade just osx 10.3 med mjukvaru stripe på två 160GB. Funkar hur bra som helst! inget RAID kort här inte.

Du kan även partitionera dina speglade diskar i flera partitioner om du känner för det. Men inte i Skivverktyg utan i "diskutil" Se man "diskutil" i terminalen.

Men RAID:en som hugg har är ju inte speglad. Fungerar det med RAID 0 också?

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Men RAID:en som hugg har är ju inte speglad. Fungerar det med RAID 0 också?

Såg det nu. Jag läste RAID1 men han menade RAID0. Tror inte att det går med RAID0

  • Oregistrerad
  • 2004-10-03 10:24

RAID0 (stripe) är ju precis det han har använt. RAID1 är spegling och hade alltså gett samma volymstorlek som disken.
För er som har problem med att initiera en RAID till system, går det även att skapa denna via Target Mode. Du använder alltså en annan maskin att skapa RAID:en på maskinen du köra den på. När man sedan skall installera systemet ligger RAID-volymen snyggt och fint i Installeraren.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-03 10:29

Jag valde helt enkelt bara disk utility i menyn från installations cdn och skapade disken, funkade kanon!

1
Bevaka tråden