Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny, intressant sökmotor lanserad!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-01 11:18

De senaste två åren har sökmotorbranschen blivit en smula sjuk, tycker jag. Man har köpt upp varandra kors och tvärs och resultatet är bl.a. att det numera kostar ordentligt med pengar om man ska t.ex. få en ny sajt indexerad lika snabbt som det gick förr.

Därför är det uppfriskande och nyttigt när en ny spelare dyker upp. "Clusty" bygger på en ny teknologi (bättre än Googles?) och har en del bra möjligheter, bl.a. att den redovisar resultat i "kluster".

Här är en "review" av den nya motorn: http://www.itnews.com.au/dlinkstorycontent.asp?ID=1&Art_ID=21879
och här är motorn själv: http://www.clusty.com

Sprid ordet! Dom etablerade maskinerna behöver konkurrens!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-10-01 14:03

Hmm. Plottrig och jobbig design. Jag tror anledningen till att så många använder Google är att den är så pass "ren".

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-01 15:59
Ursprungligen av nillon:

Hmm. Plottrig och jobbig design. Jag tror anledningen till att så många använder Google är att den är så pass "ren".

Allvarligt? Tycker du på fullaste allvar att designen var "plottrig"? Wow...

Njaee...jag tror nog att dom allra, allra flesta VANA "Googlare" använder Google för att man får mest relevanta resultat.
Men du har säkert rätt i att många som möter Google för första gången återvänder tack vare den "rena" designen (vilket är precis vad jag försökt förmedla i andra trådar: Den visuella utformningen är jädrigt betydelsefull)

Men de e kul med nya aktörer! Som det har blivit har ju konkurrensen nästan försvunnit....

  • Medlem
  • 2004-10-01 16:07

Jag fick sex distinkta träffar på mig själv. Det är ganska bra, även om den inte hittar alla sidor.

Ser schyst ut... inte snygg, men helt OK. Den söker med flera olika motorer, verkar det som.

Vad menas med tex. "Lycos, MSN" som står vid varje träff? (kan stå ännu mer på en del träffar)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-01 16:55
Ursprungligen av Kristofer G:

Vad menas med tex. "Lycos, MSN" som står vid varje träff? (kan stå ännu mer på en del träffar)

Jag TROR att den även drar resultat från andra motorer, ungefär som "mamma.com", och att den redovisat var den hittade länken. Som mamma.com gör.
Men "klustringen" e ju mysig. Så man kan bena upp resultaten i olika högar direkt.

  • Medlem
  • 2004-10-01 17:52
Ursprungligen av thevil:

Själv har jag börjat använda a9.com mer och mer.

Den gav ingen träff på mig. Dålig alltså.

En sökmotor som ryckte upp sig rejält för ett tag sedan var Yahoo. De dumpade sammarbetet med Google för en egen sökmotor och den är riktigt bra. För många är Google nu så inarbetat att de knappast tänker på att använda andra sökmotorer, men testa gärna Yahoo emellanåt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-01 21:12
Ursprungligen av Adrian B:

En sökmotor som ryckte upp sig rejält för ett tag sedan var Yahoo. De dumpade sammarbetet med Google för en egen sökmotor och den är riktigt bra. För många är Google nu så inarbetat att de knappast tänker på att använda andra sökmotorer, men testa gärna Yahoo emellanåt.

Jag kanske har missat nåt, men inte har väl Yahoo någonsin använt Google's sökmotor? Eller ens samarbetat på annat sätt heller? Eller?

Yahoo har - som jag alltid fatta det i alla fall - alltid varit sin egen motor och primärleverantör till Inktomi, AlstaVista, MSN och Alltheweb samt sekundärleverantör till Lycos (den enda gemensamma nämnaren med Google).

Google har på sin kant levererat till AskJeeves, AOL, HotBot, Teoma och Netscape (samt en liten snutt till Lycos).

Jag har aldrig sett nåt annat än förhållandena ovan nånstans, men jag kan ju inte ha sett allt...

I vart fall: Kul att det rör på sig!

EDIT: Hittade ett mycket bra diagram som visar just på förhållandet jag beskrev. Har dessutom pilar som visar hur man levererar fram och tillbaka: http://www.bruceclay.com/searchenginerelationshipchart.htm

EDIT igen: "...använt Google's sökmotor" ska givetvis vara "använt Google's databas och sökmotor" och där det står "sökmotor" på en del ställen borde man kanske skriva "resurser" istället eftersom det kan handla om motor, databas, eller annat.

Senast redigerat 2004-10-02 10:21
1
Bevaka tråden