Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nån som har KOLL på minnet

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-01 03:30

Någon som har koll på vilket minensfabrikat som FUNGERAR 100%.
Eftersom även Apple nu börjar strula med dåliga minnen så letar jag och andra efter minnen som verkligen fungerar. Har haft problem på flera datorer med minnen som får OSX att bli instabilt. Har även fått hårddisken att fungera dåligt och till slut krävt ominstallation.

Så nu är jag ute efter minnen som fungerar.

Har någon erfarenhet av minnen som alltid fungerar?
RAMJET påstår några i USA är bra. Någon testat? Eller annat fabrikat?
¨

Ursprungligen av bod:

Någon som har koll på vilket minensfabrikat som FUNGERAR 100%.
Eftersom även Apple nu börjar strula med dåliga minnen så letar jag och andra efter minnen som verkligen fungerar. Har haft problem på flera datorer med minnen som får OSX att bli instabilt. Har även fått hårddisken att fungera dåligt och till slut krävt ominstallation.

Så nu är jag ute efter minnen som fungerar.

Har någon erfarenhet av minnen som alltid fungerar?
RAMJET påstår några i USA är bra. Någon testat? Eller annat fabrikat?
¨

Egentligen så finns det bara ett fåtal riktiga tillverkare av minnen , men det finns mängder av märken som påstår att deras minnen är bäst.
Det tråkiga är att samma "kompatibla" minne kan fungera olika bra/dåligt i olika datorer. Och att många av de billigaste minneskretsarna är 2:a och 3:e sorteringsminnen.
Det bästa är att köpa från någon återförsäljare som kan Mac och som ger livstids garanti/bytesrätt.

Vad är det för struntprat? 2:a och 3:e sortering? Sorterat efter vad då? Alla tillverkare tillverkar minnen efter de standarder som finns, antingen via branchvisa överenskommelser, eller företagsvisa specifikationer. Det finns ingen tillverkningsprocess i världen som samtidigt kan ge 100% tillförlitliga minnen och ett rimligt lågt pris. En del minnen kommer att vara OK, en liten del kommer att vara mycket bättre än spec. och en liten den kommer att vara sämre än spec.

I all tillverkning gäller normalfördelning vad avser kvalitet. Detta innebär att en liten andel av minnena kommer att ligga under de spec som satts upp. Det är dessa som kan kallas 2:a sortering. Nån enstaka gång kan de fungera i en maskin, men endast samvetslösa tillverkare kränger dessa vidare. I datorerans början fanns det en uppsjö av sådana tillverkare, lycksökare kan vi väl kalla dem, men de är borta idag. De sålde omärkta minnen som andra samvetslösa testade en gång till och försökte leta ut de som låg alldeles under spec för att kunna märka uppdessa och kränga dem till glada amatörer. De som inte nästan fungerade såldes vidare omärkta.

Denna skvätt omärkta minnen har alltid varit en mycket liten del av det totala utfallet och inte ett hav av minnen som ligger och väntar på oss användare. Det finns idag ingen tillverkare som vågar hålla på med detta. Det kostar på tok för mycket i badwill att bli ertappad.

Leta reda på minnen som har en ordentlig garanti. Köp dem av en säljare som har varit på marknaden ett tag och som har mer än ett garageföretag, så är risken för ett dåligt minne ganska liten. Trasiga minnen kan alla råka ut för, oavsett vilket minne vi köper, oavsett vem som sålt det och oavsett vad det har för spec. Risken kan vara något högre för de minnen som har de högsta prestandakraven, men ju längre tillverkningen pågår,desto bättre blir utfallet i tillverkningen av högprestandakretsar. Detta påverkar tillgången på kretsar på marknaden och med en inte alltför galopperande efterfrågan sjunker då priserna.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 09:50
Ursprungligen av leonardo:

Vad är det för struntprat? 2:a och 3:e sortering? Sorterat efter vad då?

Ett tips kan ju vara att kolla på JEDEC så är det ganska uppenbart sedan...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-01 11:31
Ursprungligen av Pär:

Ett tips kan ju vara att kolla på JEDEC så är det ganska uppenbart sedan...

Vad är JEDEC?
¨

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-01 11:29
Ursprungligen av leonardo:

Leta reda på minnen som har en ordentlig garanti. Köp dem av en säljare som har varit på marknaden ett tag och som har mer än ett garageföretag, så är risken för ett dåligt minne ganska liten.

Nja.. det är ju just detta som är problemet. Jag har ALDRIG köpt minnen av något garageföretag. Alltid från Mac-åf. Livstids garanti är bullshit. De minnen vi har haft problem med har samtliga livtids garanti.
Är inte intresserad av garanti, utan funktion. De problem vi har haft har tagit en förbannat massa tid. Också priset, spelar ingen större roll faktiskt. Kan betala minst dubbelt så mycket om jag vet att det fungerar bättre. Det är ju med största sannolikhet just denna prispress som gjort att minnenna blivit sämre. Se vara t.ex Yamaha och CD-brännare. Dom la av för att priserna blev för låga. Dom kunde inte längre hålla kvalitet. Ett bra beslut och tydlig markering.

Så.... vet någon om minnen som görna kan vara dyrare men som fungerar? Någon måste väl ha köpt från en tillverkare dom är nöjda med eller har alla problem med detta?
¨

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-01 09:39
Ursprungligen av bod:

Någon som har koll på vilket minensfabrikat som FUNGERAR 100%.
...

Så nu är jag ute efter minnen som fungerar.

Har någon erfarenhet av minnen som alltid fungerar?

Det låter på dig som att du letar efter en minnesfabrikant som aldrig någonsin har levererat ett defekt minne. Lycka till. :rolleyes:

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-01 11:24
Ursprungligen av tjogin:

Det låter på dig som att du letar efter en minnesfabrikant som aldrig någonsin har levererat ett defekt minne. Lycka till. :rolleyes:

Natruligtvis så vet jag att inga minnen kan fungera till 100%. Men det jag frågar efter är om någon har ERFARENHET av bra minnen. Verkar inte vara någon här som har de, eller? Självklart är det olika kvalitet från olika tillverkare.
Så igen... har någon KOLL på detta?
¨

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 11:44

Bod, är det G5:or som strulat för dig? Min erfarenhet säger att det inte spelar någon större roll vilket fabrikat du väljer. Problemen uppstår när man kombinerar olika fabrikat i samma maskin.

Jag hade världens problem med min G5, innan jag fick ordning på den. Från fabrik satt "Apples" minnen monterat och jag kompletterade med några extra moduler från Kingston. Funkade inte, så då bytte jag Kingston mot moduler från Elixir, vilket inte heller fungerade. Slutade med att samtliga moduler byttes ut mot Elixir och då fungerade allt perfekt.

Symptomen på mina ram-problem var misslyckade verifieringar vad bränning till CDR/DVDR, grönt brus vid DVD-uppspelning samt problem vid "checksum" tester som tex sfv. I övrigt fungerade det bra att jobba med maskinen, mycket skumt...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-01 23:13
Ursprungligen av jhansen:

Bod, är det G5:or som strulat för dig? Min erfarenhet säger att det inte spelar någon större roll vilket fabrikat du väljer. Problemen uppstår när man kombinerar olika fabrikat i samma maskin.

Jag hade världens problem med min G5, innan jag fick ordning på den. Från fabrik satt "Apples" minnen monterat och jag kompletterade med några extra moduler från Kingston. Funkade inte, så då bytte jag Kingston mot moduler från Elixir, vilket inte heller fungerade. Slutade med att samtliga moduler byttes ut mot Elixir och då fungerade allt perfekt.

Symptomen på mina ram-problem var misslyckade verifieringar vad bränning till CDR/DVDR, grönt brus vid DVD-uppspelning samt problem vid "checksum" tester som tex sfv. I övrigt fungerade det bra att jobba med maskinen, mycket skumt...

Tack för ett innehållsrikt svar. Har upplevt samma skumma fel innan jag slängde ut en 512MB modul. Nu fungerar den klockrent. Problemen vi haft är på G4:or.
Samma minnen kan vara en sak. Vi brukar köra samma sort parvis på de maskiner som jobbar så. Tro dock fortfarande att vissa minnen är bättre än andra. Har hört från flera återförsäljare att dom testat minne och kommit fram till att vissa fungerar bättre... alltås en del fungerar inte bra. Dessa namn vill jag få fram. När det gäller IDE-diskar var det inget problem att hitta detta. Men minnen verkar vara segt...
Lägg fram dåliga märken och låt oss slakta dessa. Dåliga minnen har inget berättigande så bort med dom bara.
¨

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-04 14:43

Ingen som har mer koll på vilka minnen som är bra?

Ingen som har mer koll på vilka minnen som är bra? Eller dåliga - skriv in dom så alla får veta!
¨

Senast redigerat 2004-10-04 14:58

Har bara goda erfarenheter från www.crucial.com

Ursprungligen av bod:

. . .Lägg fram dåliga märken och låt oss slakta dessa. Dåliga minnen har inget berättigande så bort med dom bara.
¨

Följande tillverkare tillverkar, enligt på webben tillgänglig information, dåliga minnen; Corsair, Crucial, Kingston, Ledtec, Samsung, TwinMOS samt några till vars namn jag inte kan komma på just nu. Problemet är bara att ALLA tillverkar dåliga minnen, men att de oftast stannar i "skrotet". Frågan är bara var "cutten" läggs vid testningen, vilket föreskrivs i standarden

Din strävan att brännmärka "dåliga minnen" känns lite Don Quilote för mig. Det förefaller vara minst lika viktigt att uppmärksamma datortillverkare som först säger sig stödja branchvisa överenskommelser om hur minneskretsar ska fungera elektriskt, för att sedan hitta på en förbättring (läs: Gimmick) som gör datorn extremt kinkig på vilka minnen den accepterar, trots att de tillverkas enligt den överenskomna standarden.

Vilket tror Du är vanligast?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-04 22:10
Ursprungligen av leonardo:

Följande tillverkare tillverkar, enligt på webben tillgänglig information, dåliga minnen; Corsair, Crucial, Kingston, Ledtec, Samsung, TwinMOS samt några till vars namn jag inte kan komma på just nu. Problemet är bara att ALLA tillverkar dåliga minnen, men att de oftast stannar i "skrotet". Frågan är bara var "cutten" läggs vid testningen, vilket föreskrivs i standarden

Din strävan att brännmärka "dåliga minnen" känns lite Don Quilote för mig. Det förefaller vara minst lika viktigt att uppmärksamma datortillverkare som först säger sig stödja branchvisa överenskommelser om hur minneskretsar ska fungera elektriskt, för att sedan hitta på en förbättring (läs: Gimmick) som gör datorn extremt kinkig på vilka minnen den accepterar, trots att de tillverkas enligt den överenskomna standarden.

Vilket tror Du är vanligast?

Bryr mig inte om vad någon säger, påstår eller om det är livstids garantier. Det jag/vi bryr oss om är om folk som har erfarenheter kring detta och vet minnen som fungerar bättre än andra. Och det finns så klart.

Problemet är exakt samma med hårddiskar. Men där är det tydligare vilka som ör dåliga och vilka som är bra.
¨

Ursprungligen av bod:

Bryr mig inte om vad någon säger, påstår . . .

Du väljer själv bod. Vill Du inte ta Dig någon annans sätt att betrakta probelematiken, så är det Ditt problem. Ställer Du frågor så riskerar Du att få svar som Du inte vill ha, alt. inte väntat Dig.

Vill Du ha de svar Du förväntar Dig, får Du starta en poll i stället, det är mer objektivt. :rolleyes:

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-04 23:57
Ursprungligen av leonardo:

Du väljer själv bod. Vill Du inte ta Dig någon annans sätt att betrakta probelematiken, så är det Ditt problem. Ställer Du frågor så riskerar Du att få svar som Du inte vill ha, alt. inte väntat Dig.

Vill Du ha de svar Du förväntar Dig, får Du starta en poll i stället, det är mer objektivt. :rolleyes:

Ursäkta min dåliga formulering. Du har missförstått (eller jag har förklarat mig dåligt). Det jag menar är att jag inte bryr mig om ifall folk påstår att minnen har samma kvalitet, att det inte finns dåliga minnen utan det är bara otur osv. Jag bryr mig inte om detta eftersom jag inte tror att det är på det sättet.

Och det som du säger elektrisitet och tillverkare... det jag menar är att det inte hjälper mig om vilka förklaringar dom har till problemet. Det jag är ute efter är minnen som fungerar. Det är det enda jag bryr mig om. Det andra är intressant, men inte viktigt.

Men jag bryr naturlgitvis om vad folk säger här, annars hade jag naturligtvis inte ställt frågan här - det vore ju rätt meningslöst. Jag ser det som en självklarhet som jag inte borde behöva förklara. Men nu har jag gjort det ändå.

Hoppas budskapet gick fram bättre nu.
¨

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 20:36

FMCC säljer Princeton och Southland som för oss har varit i princip felfria, förutom när G5:an var ny och man tog hem Samsung (Apple original) när alla fabrikat hade problem. Returer genom åren kan räknas på ena handens fingrar.
Finns hos en del ÅF (Mac och PC) inkl. undertecknad.

/Johan Gunverth
SOS Datakraft
Göteborg

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-04 21:56
Ursprungligen av Schuckert:

FMCC säljer Princeton och Southland som för oss har varit i princip felfria, förutom när G5:an var ny och man tog hem Samsung (Apple original) när alla fabrikat hade problem. Returer genom åren kan räknas på ena handens fingrar.
Finns hos en del ÅF (Mac och PC) inkl. undertecknad.

/Johan Gunverth
SOS Datakraft
Göteborg

Hmmm.... det är faktiskt ett minne köpt av er som krånglar. Kommer ringa er i morgon och byta det för ni har väl livslång garanti? Ledsen att jag behövde nämna det här, men tycker alla skall ha reda på problemen kring dåliga minnen. Jag accepterar inte de problem som finns. Jag är helt säker på att massa människor sitter med felaktiga minnen i sina datorer utan att veta om det. Det tog ett himla tag innan jag själv fattade att problemet var minnet. Och då har jag hållt på med datorer mycket länge...
Folk måste veta om problemen och återförsäljare måste anstänga sig hårdare för att få detta att funka. Jag vet att ni på SOS gör det, men det är inte tillräckligt helt enkelt. Jag/vi betalar med glädje ett mycket högre pris om ni kan garantera bättre funktion.
¨

  • Oregistrerad
  • 2004-10-04 23:25
Ursprungligen av bod:

Hmmm.... det är faktiskt ett minne köpt av er som krånglar. Kommer ringa er i morgon och byta det för ni har väl livslång garanti?
¨

Attans! Avslöjad! Jag har sex fingrar på ena handen
Hur som helst är det det livstids garanti från leverantören. Vi får en rapport från FM om vad felet berodde på. Vi räknar inte in handhavandefel i statistiken och dessa åtgärdas utan gnäll från leverantören.

Jag har "roat" mig med att gå igenom de raklamationer jag fått det senaste året vid installation av extraminne, resp. där jag rivit ut det som suttit i vid lev och ersatt med andra minnen.

Brand Tot Extra Ersatt
Samsung 1(12) 1(6) 0(6)
Kingston 1(8) 1(2) 0(6)
Corsair 0(3) 0(1) 0(2)
Crucial 0(1) 0(1) 0(0)
TwinMOS 1(21) 1(5) 0(8)

Sammanlagt 45 installationer av minne, varav tre gått snett. I samtliga fall i samband med installation av minne parallellt med det som redan sitter i, aldrig när jag ersatt med nya kretsar. Säger detta ett dugg om kvaliten?

Knappast. Det finns andra förklaringar än kvalitet som påverkar detta utfall. Personligen tycker jag att tre minnen är mycket, inte minst för sinnesfriden, när felen kan uppenbaras på de mest märkliga sätt. En gång var de ursprungliga symptomen bara att datorn vägrade starta med en USB-hub ansluten. Jag har aldrig stött på ett dött minne, varför jag hävdar att det i den absoluta majoriteten handlar om timing-konflikter, vilket kan drabba alla minnen, oavsett tillverkare.

OBS. Denna postning är bara mitt tyckande baserat på min högst personliga erfarenhet - inte resultatet av en vetenskaplig undersökning av den samlade marknaden för datorminnen. OBS

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-05 00:13
Ursprungligen av leonardo:

Sammanlagt 45 installationer av minne, varav tre gått snett. I samtliga fall i samband med installation av minne parallellt med det som redan sitter i, aldrig när jag ersatt med nya kretsar. Säger detta ett dugg om kvaliten?

Intressant. Det är helt klart en källa till problem. Dock om du lyssnar på åf, så säger dom inte att alla minnen är bra. Citat från en åf "...säljer vi Elixir´s minnen som vi efter många tester kommit fram till fungerar bäst". Detta betyder alltså att det finns minnen som fungerar mindre bra. Jag har även hört från annan åf att dom säljer "inte vilka minnen som helst för att dom haft för mycket problem med skräpminnen" (inte exakt citat...). Så nog är det skillnad. Personligen tror jag att denna prispress som är i dator/PC-branschen är en bidragande orsak till sämre kvalitet.
Därför igen... sälj dyra minnen som fungerar!
¨

Men snälla - lyssna på vad åf säger; "Efter tester". Vilka tester? Precis lika ovetenskapliga som mina. Åf har bara letat efter minnen som "inte uppenbart ställer till problem" - inte "minnen av hög kvalitet". Att åf haft problem med skräpminnen innebär inte att detta är ett grundproblem, utan att just den åf varit så snål att han försökt sig på att köpa in minnen som ligger väldigt nära specarna, sälja dem till fullpris och på så sätt skapat lite större marginaler i en hårt pressad branch. Dumsnål är kanske ett känt begrepp?

ALLA minnen riskerar att vara dåliga minnen beroende på i vad Du sätter dem. Ett skolexempel som nyligen vänt upp och ner på världen, ocg förorsakat en hel det skrikande, är PB Alu 15' som ursprungligen specades för SODIMM DDR 2100 av Apple, vilket visade sig vara en aning överoptimistiskt. Datorn låg för nära gränsen för specen på 2100 och lösningen blev att i stället installera 2700, varvid i princip ALLA minnen fungerade. Konsekvensen blev att priset på 2700 föll radikalt, till konsumenternas fromma. Ökade kvaliten på minnena? Alla fungerade ju i stället för nästran ingen. Knappast. Lösningen var att anpassa minnesvalet till omständigheterna - inte att byta kvalite på minnena.

Jag är helt övertygad om att det går att tillverka "idiotsäkra minnen", men också att de kommer att bli så dyra att ingen enskild konsument vill veta av dem. Vem som helst som sysslat ens ytligt med TQM (Total Quality Management) vet att överkvalitet är det dyraste Du kan syssla med i en marknadsekonomi. Det krävs monopolställning för att få lönsamhet i en sådan tillverkning och detta existerar inte på minnesmarknaden, inte ens på RamBus med sina löjliga royaltyavtal.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-05 02:19
Ursprungligen av leonardo:

Men snälla - lyssna...

Om man sammanfattar det hela så innebär det ändå att det är skillnad i kvalitet på minnen. Min sak är fortfarande, hur många gånger jag än måste säga detta, att få koll på de minnen man inte bör köpa.
Vet inte hur jag kan uttrycka detta tydligare. Rätt svårt faktiskt.
Det enda jag vill är att undvika problem så mycket som möjligt. Bra om det är billigt, men oväsentligt om det inte fungerar.

Helt riktigt kostar överkvalitet. Jag har aldrig nämnt att jag vill ha överkvalitet dock. Det jag pratat om är underkvalitet. Det är också ett känt faktum, att när priser pressas för mycket, så kan man till slut inte hålla en tillräckligt bra kvalitet. Om man ser t.ex konsumentprogram, så är ofta den billigaste produkten skräp, medans den näst billigaste mycket väl kan vara bäst. Ytterligare ett exempel som jag nämnt tidigare, är Yamaha som slutade sin tillverkning av CD-drives pga detta. Kan ta samma exempel inom PC-branchen. Mycket ofta är de allra billigaste sakerna skräp. Lägger man till några procent på priset, så får man bra grejor.
Det är vad jag eftersöker. Även om det innebär att det kostar dubbelt så mycket, så betalar jag gärna det. Mycket gärna.

Men om det innebär att återförsäljare väljer minnen med dålig kvalitet för att dom tjänar mer på dom och dom är mer lättsålda (vilket inte är ett speciellt okänt fenomen i en marknadsekonomi) så säger jag till dom: ta mer betalt och sälj riktiga minnen. Seriösa åf behöver naturligtvis inte bry sig då dom redan gör detta.

Men här har i alla fall framkommit några märken som man kan undvika.
¨

Härmed avslutar jag mitt fåfänga ropande i öknen. MEPDS!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-05 00:03
Ursprungligen av Schuckert:

Attans! Avslöjad! Jag har sex fingrar på ena handen
Hur som helst är det det livstids garanti från leverantören. Vi får en rapport från FM om vad felet berodde på. Vi räknar inte in handhavandefel i statistiken och dessa åtgärdas utan gnäll från leverantören.

Menar du att felen mest beror på handhavandefel? Eller vad är den procentuella andelen? Intressant...

I mitt fall kan det inte bero på detta pga att jag är maniskt noggrann när jag hanterar minnen samt att jag inte rört det minnet sedan långt innan det började krångla.
¨

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 10:04

Vi får ju hoppas att det fungerar nu när du har fått minnet utbytt.

En gammal kollega i PC-byggarbranschen harvade runt med diverse minnesleverantörer under ett antal år, men gick tillbaka till FMCC som leverantör av kvalitetsskäl. I förra veckan hade en kund med en 6 år gammal PC hört av sig, man konstaterade att minnet var trasigt och behövde bytas. FMCC skickade ut ett nytt utan något som helst tjafs.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-10-13 13:51

Kvalitet

Det är svårt att få fram vilka minnestillverkare som har bra kvalitet och inte. Nu verkar det ju som om FMCC är av bra kvalitet, men vilka är då dåliga? En del påstår att det inte är skillnad i kvalitet... men det är klart att det skiljer. Detta påstår också samtliga åf jag pratat med. Så... kan vi få upp dom på en lista så folk kan undvika dom tillverkarna? Jag anser att det är helt nödvändigt eftersom minnesproblem är ett större problem än folk känner till. Är helt övertygad om att det sitter en massa användare med dåliga minnen utan att känna till det. Så igen... kom igen nu, namnge dessa dåliga minnen så vi får bättre fungerande datorer.
Det är ju trots allt inte förbjudet att säga detta.
¨

Ursprungligen av bod:

Det är svårt att få fram vilka minnestillverkare som har bra kvalitet och inte. Nu verkar det ju som om FMCC är av bra kvalitet, men vilka är då dåliga? En del påstår att det inte är skillnad i kvalitet... men det är klart att det skiljer. Detta påstår också samtliga åf jag pratat med. Så... kan vi få upp dom på en lista så folk kan undvika dom tillverkarna? Jag anser att det är helt nödvändigt eftersom minnesproblem är ett större problem än folk känner till. Är helt övertygad om att det sitter en massa användare med dåliga minnen utan att känna till det. Så igen... kom igen nu, namnge dessa dåliga minnen så vi får bättre fungerande datorer.
Det är ju trots allt inte förbjudet att säga detta.
¨

Nej, men återigen det finns bara en handfull "riktiga" tillverkare av minnen. Samsung är väl den största. Sen så finns det hundratals av "märken" som köper från tillverkaren och klistar på en etikett. Det som skiljer är eventuellt vissa specar och viss kvalitetskontroll. Men även 100% perfekta minnen kan ställa till problem bl.a beroende på handhavandefel och överhettning.

Om man ska avråda från några minnen så är det noname minnena som "ingen" vill ta ansvar för men som ända kan fungera utmärkt om man har tur.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-13 14:03
Ursprungligen av bod:

Så igen... kom igen nu, namnge dessa dåliga minnen så vi får bättre fungerande datorer. Det är ju trots allt inte förbjudet att säga detta.

Du verkar gärna vilja tro att vissa specifika märken gör superbra minnen av uberkvalitet som aldrig sviker, och andra märken gör superdåliga minnen som aldrig fungerar. Men så enkelt är det inte, det kan bero på massor av olika faktorer som redan har räknats upp i denna tråd.

Vill du undvika dåliga minnen så bör du nog helt enkelt låta bli att köpa no-name minnen utan istället välja ett erkänt märke. Helt säker blir du dock inte, och skulle du få ett dåligt exemplar så är det bara att lämna tillbaka det så får du ett nytt.

tjenare,
vi gör alla våra minnesinköp från ett dansk företag som heter UDM (www.udm.dk). De har en svensk kille man kan ringa och beställa av som heter Guilio. De här killarna vet vad dom sysslar med och levererar kvalitetsgrejor. Priset är väll som övriga minneshandlare ungefär (ganska billigt). De säger själva att dom levererar minnet till 50% av alla macar som säljs i norden. Jag vet inte om dom säljer till privatpersoner, det tvivlar jag på, men jag gissar att du har ett företag

Som tidigare talare har nämt eller iaf försökt komma fram till är att dina problem förmodligen inte beror på att något minne va dåligt. alla kan ha följt specifikationen. problemet är att dom kan ha gjort det på olika sätt. Att minnena inte fungerar är troligast apples fel som inte levererar tillräkligt bra specar.(EDIT: eller snarare som inte håller sig till specarna) Jag rekomenderar att du när du köper minne köper allt minne du ska ha från en leverantör och tar ut minnena som var levererade från början. Du kan juh alltid skrammla ihop alla orginalminnen och stoppa i en maskin. Om det är samma modell på minnen.

Bevaka tråden