Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ställa in processorhastighet

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 01:13

Försöker optimera inställningarna för strömspararen på min nya powerbook G4.

När laddaren sitter i vill jag såklart köra på högsta möjliga processorhastighet, men när jag kör på batteri prioriterar jag längre batteritid högre. Alltså vill jag välja reducerad processorhastighet när jag kör på batteri.

Strömsparare > Batteri > Alternativ > Processorhastighet > Reducerad.

Frid och fröjd. Men om jag sedan stänger och öppnar Strömspararen igen står processorhastighet ändå på "Högsta"! Varför då, och hur gör jag för att den ska spara min inställning?

  • Medlem
  • 2004-10-01 01:17

Det finns två inställningar, som fungerar oberoende av varandra. När du har sladden i använder datorn inställningarna som finns angivna under nätadapter. När du kör på batteri använder den det som står under batteri. Vilken som förefaller vara "aktiv" spelar ingen roll.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 14:30
Ursprungligen av stfm:

Det finns två inställningar, som fungerar oberoende av varandra. När du har sladden i använder datorn inställningarna som finns angivna under nätadapter. När du kör på batteri använder den det som står under batteri. Vilken som förefaller vara "aktiv" spelar ingen roll.

Jo, exakt. Och jag försöker ställa in så att den kör på reducerad hastighet när jag kör på batteri, men ändrar själv till högsta hastighet. Jag väljer "reducerad" under "inställningar för batteri", men den återgår automatiskt till "Högsta". Jättekonstigt tycker jag.

  • Medlem
  • 2004-10-01 14:57
Ursprungligen av jonasn:

Jo, exakt. Och jag försöker ställa in så att den kör på reducerad hastighet när jag kör på batteri, men ändrar själv till högsta hastighet. Jag väljer "reducerad" under "inställningar för batteri", men den återgår automatiskt till "Högsta". Jättekonstigt tycker jag.

Det låter konstigt. Den ändrar alltså till "högsta" under fliken för batteri? Jag har inga tips, tyvärr, förutom att reparera rättigheterna på skivan.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 17:23
Ursprungligen av stfm:

Det låter konstigt. Den ändrar alltså till "högsta" under fliken för batteri? Jag har inga tips, tyvärr, förutom att reparera rättigheterna på skivan.

Jag provar det. Det låter mer lockande än att installera om iaf..

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 06:52
Ursprungligen av jonasn:

Jag provar det. Det låter mer lockande än att installera om iaf..

Reparera rättigheterna = ingen förbättring. Ska söka mer i utrikiska forum osv, men tills vidare får de förinställda profilerna duga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-01 06:12

En fråga om reducerad processorhastighet, eftersom jag personligen inte märker någon skillnad utan batteri:

Hur mycket reducerad blir hastigheten? (Jag har en iBook 1.2GHz)

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-10-01 15:19

Det är en bugg som tyvärr många råkar ut för... vet inte vad det beror på men en ominstallation av OSX hjälper

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 17:23
Ursprungligen av Ricky:

Det är en bugg som tyvärr många råkar ut för... vet inte vad det beror på men en ominstallation av OSX hjälper

Hmm. Ok. Tack.

1
Bevaka tråden