Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerMac och Bang & Olufsen

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-30 22:51

Hej!

Är nyfrälst när det gäller Mac, har förra veckan beställt min Power Mac G5-dator med en 20"-cinema display och väntar på 30" skärmen som kommer att bli nästa MAc-pryl i mitt hem.

Har sedan tidigare varit lite frälst när det gäller Bang & Olufsen apparater dels för deras design och dels för att den tillåter integrering av alla apparater. har dock sedan ett tag ledsnat på deras sätt att lösa denna integrering dvs mha en massa kablar och diverse kopplingsboxar och har nu bestämt mig för att går över till Mac och låta den helt ta över min AV-utrustning hemma. B&O högtalarna tänker jag dock fortsättningsvis behålla och använda tillsammanas med MAC då de är aktiva och har även linje ingågn

Jag skulle helt enkelt använda min 20" cinema display som display mot databank med MP3 filer och liknande samt manövrering av allt och senare när systemet är kompleterade med 30" cinema display använda denna som TV. Jag förstår att jag behöver ett TV-kort samt någon slags ljudkort (för 5-1 surround), det jag skulle vilja veta är vilka kort som skulle vara bäst för detta jobb. Jag håller på och säljer min B&O anläggning så pengarna är inte något beskymmer, det jag skulle vilja veta med andra ord är vilka TV- resp. ljud kort ni Mac-användare skulle välja om priset inte spelade någon roll men det bör även påpekas att min användning kommer att begärnsas till en AV-anläggning och inte professionell produktion, dock har jag inget emot professionell kvalite. ett plus vore ifall båda korten kunde fjärrstyras och kanske kunde till och med dela på samma fjärr.

Det vore även bra ifall de förslagna korten kunde vara interna men om kvaliten kräver så har jag inget emot externa boxar heller.

Hälsningar
Sia

Senast redigerat 2004-09-30 23:13

För TV till macen skulle jag köra på en Elgato EYEtv 410. Extern, men ganska snygg låda för digitaltv och har en kortplats för kodade kanaler och för fjärrstyrning kan du köpa en ATI Remotewonder. Med den fjärren kan du styra iTunes och TV-boxen.

Finns ett flertal ljudkort, t.ex. M-audio. Då får du vanliga linjeutgångar för 5.1 http://209.132.209.147/products/en_us/Revolution51-focus.html

  • Medlem
  • 2004-10-01 17:20

Tack Leftrustle för dina förslag, har hört talas om Elgato sedan tidigare och ska kollaupp det på nätet och även ATI-fjärren
Sia

Har några ggr skickat ut trevare när det gäller riktigt bra ljud men inte lyckats få ngt svar vare sig i hi-fi kretsar eller dator kretsar. Jag menar då om man har de högtalare som Sia har så har ju ljudförmedlaren en del att leva upp till.
Vad jag vet så finns inget rent "lyssnar" ljudkort i den klassen? Eller finns det?

  • Medlem
  • 2004-10-01 18:32

Det vore ju väldigt märkligt om det inte fanns bra ljudprocessorer för Mac, det är ju med hjälp av det märket man producerar musik eller har jag missförståt det hela
Sia

När man producerar musik med datorn används oftast diverse kort med en massa inbyggda effekter osv. som inte behövs vid rent lyssnande. Kolla t.ex. digidesigns Protools HD. Men det är nog overkill.

Kolla dock in detta, som jag hittade: http://www.xitel.com/product_phfl.htm

Det är som Leftrustle säger och det är lite skillnad på göra musik och lyssna vad ljudet beträffar.
Ingen skulle nog komma på iden och släpa in dina högtalare i en ljudstudio (tror jag). det är liksom andra premisser som gäller där. Har läst mkt hi-fi press och lyssnat en del men alldrig sett kopplingen lyssnande och verktyg som man framställer ljudet med. verkar som om datavärlden inriktat sig på enbart skapandet när det gäller musik. iallafall på hög nivå.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 03:49

(Premissen som gäller vid musikproduktion är att man vill använda neutrala högtalare / monitorer som man kan mixa i för att få ett allerstädes gångbart ljud på sin musik. Dessa låter med hifimått ofta torrt och tråkigt. Men om man mixar med hifiutrustning så blir mixen i stället blaskig och konstig. Därmed inte sagt att det ena utesluter det andra, det är bra med flera högtalarpar i musikproduktionssitsen, så man kan a/b-lyssna och prova sig fram.)

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 04:51

(Fotnot: PF var möjligen något blaskig och konstig när han skrev ovanstående, men i grova drag ska det stämma!)

Kolla också in http://www.odlund.se/bmlink/. BeoLink för Mac:ar!

  • Medlem
  • 2004-10-02 09:51

Tack PF för förklaringen och Joacim för länken, hae redan laddat ner mjukvaran för PC2 och har haft e-mail kontakt med Anders som har utvecklat den
Sia

jag också. sajten ligger på min server.

1
Bevaka tråden