Köpa delar till Blådåre?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-30 22:38

Vad kan man stoppa i en blåvit G3 - eller nån annan mac före den delen - i fråga om billiga brännare, minnen, hårddiskar etc? Kan man köpa vilket pryl som helst från nån pc-butik på nätet? Är såna komponenter standardiserade?

• Medlem
  • 2004-09-30 22:58

Blå dåre....

Ursprungligen av Baron:

Vad kan man stoppa i en blåvit G3 - eller nån annan mac före den delen - i fråga om billiga brännare, minnen, hårddiskar etc? Kan man köpa vilket pryl som helst från nån pc-butik på nätet? Är såna komponenter standardiserade?

Tut och kör. Standard IDE. Tror inte det finns några begränsningar. Har provat mängder av OEM CD-RW och DVD-RW(+/-) tillsammans med Toast och kört dessa också i PC-burkar, båda självbyggen och t.ex HP. PC orkar inte allt, Mac´en gör. (tre år med div ansvar för norsk PC marknad med HP, Compaq och Dell). Minnen borde funka hela vägen, Dock har jag inte nyaste varianterna, men har en skruttmaskin i hörnan som ingen ville köpa: B/W med Sonnet G4 / 500 Mhz, tre HD på 15, 45 och 80 GB, 4 x 256 MB PC 133 minnen; totalt 1,024 GB och OEM DVD-RW -/+ samt SCSI-kort. Inga problem.

Dock kan det ju finnas ett tak för maskinens firmware, kan väl inte bli någon G5, men annars: snygg burk med många möjligheter och numera billigare än en ful PEZE som du ska köpa allt till

Mina PC-trogna kollegor argumenterar inte med mig längre.....

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-30 23:00

Minnen, diskar, brännare osv. ska det inte vara några problem med.
Minnet ska vara av typen SDRAM PC100 (PC133 ska också funka). När det gäller diskar tror jag att diskar över 137 GB eller vad det är kan vara lite kinkigt, men allt upp till 120 GB funkar säkert iallafall.
Brännare funkar nog i princip vilken som helst, men det kan hända att man inte kan boota med den.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-30 23:15

Jag beställde en Lite-On CD-brännare hos Dustin som ska vara helt kompatibel med Mac. Men Dustin skickade mig en nyare drive som inte stöddes av Apple.

När jag påtalade det för Dustin så lovade de att skicka den brännaren som jag hade beställt från början. Jag behövde dessutom inte skicka tillbaks den som var fellevererad. Snyggt!

Lite komiskt var det när de skickade fel en gång till. Men som tur är så gick den att patcha med Patchburner II. http://www.xlr8yourmac.com/feedback/patchburn2_feedback.html#storytop
Du hittar exakt samma brännare hos Elgiganten just nu för 199 kr inkl moms.

Hårddiskar köper jag bra Seagate Barracuda. Minnen kan vara lite lurigare. Om jag har fattat saken rätt så går det bra med PC133-minnen. De är billigare än PC100-minnen. Men det skall helst vara de med 8 st minneskapslar på varje DIMM. Dustin hade två olika Kingston Valueram PC133 128 MB-minnen. Jag beställde det som inte var single-sided. Det borde passa perfekt i både iMac, B/W och Sawtooth.

Om du saknar någon liten chassidetalj, typ front eller ben, så finns de att beställa från www.welovemacs.com. Jag köpte en front till zip-driven därifrån. De levererar snabbt och är inte så dyra på vissa detaljer.

ATA-kort och Radeon-kort köpte jag från Macoteket. USB 2.0-kort har jag fått från Recycler. Det skall helst vara NEC-chips på kortet för att det skall fungera. Mycket smidigare med 4 extra USB-portar än en extern hubb, anser jag.

www.macsales.com har ju också lite av varje.

Senast redigerat 2004-09-30 23:27

Jag skulle vilja tillägga en varning angående RAM minnen till B/Wn; långtifrån alla PC133 minnen fungerar i den, om du tänker skaffa minnen kontrollera då noga om de fungerar i en B/W. Det finns mycket om B/W och RAM på nätet så Googla på.
Såhär står det i manualen:
The DIMM modules used in any previous Power Macintosh or Power Macintosh G3 computer model are not compatible with the Power Macintosh G3/Macintosh Server G3 (Blue and White) computers described in this manual. The SDRAM DIMM modules for these computers must be PC-100 compliant,168-pin, 3.3-volt, unbuffered, and rated at 125 MHz (8 ns) or faster.

Vad gäller hårddiskar kan jag varmt rekommendera *Seagate Barracuda 7 120GB IDE 8MB* som Macoteket har. Jag har två sådana i min blådåre.

Jag har också uppgraderat min G3a till Sonnet G4a på 1GB och det fungerar fint som snus...:-)

/HÖ

Senast redigerat 2004-10-13 11:26

Mina 256 MB minnen beställde jag för resten också från Macoteket på webben och de fungerar mycket bra.

/HÖ

• Medlem
  • 2004-10-13 14:17

Nån som har tips på var man kan köpa ett billigt WiFi-PCI-kort som passar? Passar vad som helst?

1
Bevaka tråden