Hjälp

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min G3 går inte och start. på skärmen syns bara en blinkande mapp med en grågetecken.

Macen fick jag från en kompis och jag saknar Os CD-n. jag har försökt att starta min G3 genom att hålla ner shift medan jag startar det gav inga resultat.

Finns någon som kan hjälpa till med tips eller låna mig program som kan ge liv till min dator

Shift hjälper inte, det är kommandot för att starta utan tillägg i OS 9.

Om det finns en startskiva med ett fungerande system på, så ska datorn hitta den själv. Funkar det ändå inte, kan du testa att nollställa PRAM (håll ner alt + kringla + p + r när datorn startar, du ska hålla nere tills datorn har startat om ytterligare två gånger), och om det är en nyare mac (senare än blåvit G3) kan du hålla ner alt när du startar, så får du välja startskiva själv.

Om inget funkar, så finns det antagligen ingen systemmapp. Då måste du installera en, och det med en system-CD. G3-an kräver minst 8.5.1, beroende på vilken modell det är. Har den Firewire krävs OS 9.0.2.

Försök låna av någon, eller köp begagnad system-skiva.

Skriv gärna vilken modell det är (beige/blåvit/imac/powerbook/ibook) och processorklockfrekvens, så blir det lättare att hjälpa dig.

Det en G3 blå/vit

Den kräver 8.5.1, men funkar fint med OS X, till och med Panther (10.3). Du behöver en systemskiva för att installera ett system på hårddisken.

Funkade inte PRAM-resetten?

1
Bevaka tråden