Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Macoteket menar att det går åt macar så fort Apple leverarar dem. Detta verkar vara ett konstant problem i hela norden. Jag har 8 bekanta som väntar på iBooks, iMacar, Powerbook, G5:or (alla switchers) . Distrubutörerna som scribona. mfl. har bara minus i sina lager på alla Apple produkter.

Det är synd att folk hamnar att vänta i 4-5 veckor för att få en Mac. Vems är felet! Distrubutörerna eller Apple.

Apple.

Distributörerna kan inte längre satsa på Apple eftersom produkterna så sällan finns i lager. Huvuddelen av alla affärer som görs är ju trots allt på lagervaror. För en återförsäljare som inte normalt säljer Mac är det knepigt att köpa lager av Macar. Marginalerna är inte jättehippa direkt.

Antagligen är kostnaderna för att hålla lager helt enorma för Apple, just-in-time via AppleStore är egentligen enda sättet att sälja datorer. Det har väl Dell visat? (egentligen en separat diskussion)

Ursprungligen av Björnström:

Antagligen är kostnaderna för att hålla lager helt enorma för Apple, just-in-time via AppleStore är egentligen enda sättet att sälja datorer. Det har väl Dell visat? (egentligen en separat diskussion)

Jodå, problemet är ju bara att Apple inte verkar klara det där med just-in-time. Deras variant är ju just-about-two-months-after-it-was-time :rolleyes: . Sedan har de ju inte gjort det lättare för sig genom att samtidigt satsa på JIT/AppleStore och butiker med lager...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 17:17

#2 Jo, fast kostnaden för att hålla lager ligger ju på lolala ÅF när Apple väl levererat. Apple har väl problemet att produktutbudet nu är enormt attraktivt, efterfrågan ökar och man har svårt att skala upp produktionen. Så går det när man outsourcar allt helt, baksidan alltså.

Kunderna tappar förtroendet och Apple förlorar i längden.

Synd. Hoppas att de klarar av julhandeln nu, även om det kan kosta lite extra. För förtroendets skull.

Min kusin beställde en 2x2Ghz från Estrad i slutet av juni (tror jag) för att kunna spela lite musik under sin semester. Den här veckan har den kommit. Han har inte varit så glad kan man lugnt säga.. Sedan om det är Estrad eller Apples fel vet jag inte.. Men bra är det inte..

Ska tilläggas att han är en Switcher..

/Thomas

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-09-28 23:40
Ursprungligen av J Thomas E:

Min kusin beställde en 2x2Ghz från Estrad i slutet av juni (tror jag) för att kunna spela lite musik under sin semester. Den här veckan har den kommit. Han har inte varit så glad kan man lugnt säga.. Sedan om det är Estrad eller Apples fel vet jag inte.. Men bra är det inte..

Att din kusin inte avbeställde från Estrad och la en ny beställning nån annanstans? Dual 2 Ghz har ju funnits på flertalet ställen för omedelbar leverens.

Själv fick beställde jag min på en onsdag. På torsdagen kom den till Gotland och samma eftermiddag levererade jag det första jobbet gjort på G5:an.

Estrad har jag nästan bara hört negativa saker om, i samband med Applebeställningar. Tyvärr.

Ursprungligen av Rasmus:

Att din kusin inte avbeställde från Estrad och la en ny beställning nån annanstans? Dual 2 Ghz har ju funnits på flertalet ställen för omedelbar leverens.

Själv fick beställde jag min på en onsdag. På torsdagen kom den till Gotland och samma eftermiddag levererade jag det första jobbet gjort på G5:an.

Estrad har jag nästan bara hört negativa saker om, i samband med Applebeställningar. Tyvärr.

Han skulle få hjälp med att installera program och diverse kort å dyl. Så han lät orden ligga, men han ringde även Macoteket och de hade vid den tidpunkten inga datorer att leverera..
Men det stämmer att AppleStore hela tiden kunnat leverera rätt omgående. Det är det som jag tycker är konstigt, att en återförsäljare inte kan få en dator snabbt om det bevisligen finns..

/Thomas

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-28 17:38

Hur är det med leveranstiderna på iPod? Jag hörde att Apple anlitade fler tillverkare för minin, men om det hjälpt vet jag inte.

Jag har fått information om att exempelvis Macoteket har 2000st beställda och har både 20GB och 40GB i lager pga detta (dom får skvättar då och då). MacForum har 20GB i lager men inte 40GB just nu. Ingen har iPodMini

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 18:38

Leveranstiden för min Ipod mini var tre veckor. Det var ok. Minst fyra sa dom när jag ringde Apple o beställde.

/Christian

Min syrra beställde en mini häromdagen, 2 veckors leveranstid menade Apple.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-28 19:14

Hörde nåt om att det har vart ont om hårddiskar till iPod minis också. Men även de kommer in skvättvis till ÅF verkar det som. Beställde min iPod mini i torsdags från Macoteket, väntade mig ett par veckors leveranstid åtminstone, men den dök upp redan idag

Ursprungligen av xevve:

Hörde nåt om att det har vart ont om hårddiskar till iPod minis också. Men även de kommer in skvättvis till ÅF verkar det som. Beställde min iPod mini i torsdags från Macoteket, väntade mig ett par veckors leveranstid åtminstone, men den dök upp redan idag

Mao har de inte 2000 st på order? Eller så fick du hoppa förbi hela kön, eller beställde en färg som ingen annan beställt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-28 19:37
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Mao har de inte 2000 st på order? Eller så fick du hoppa förbi hela kön, eller beställde en färg som ingen annan beställt?

Jag beställde en silver. Jag har ingen aning faktiskt, jag hade väl bara tur antar jag. Det stod att de inte hade några inne på deras sajt, men dagen efter beställningen fick jag leveransbesked.

Jag tycker att 2 veckors leveranstid är ok men fyra - där går gränsen. När man väl har bestämt sig vill man ha den helst samma sekund.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 21:14
Ursprungligen av draags:

Jag tycker att 2 veckors leveranstid är ok men fyra - där går gränsen. När man väl har bestämt sig vill man ha den helst samma sekund.

Visst vill man det. Man kan också det.
Om det är rosa som gäller får man den direkt hos oss, annan färg mindre än en vecka som det är just nu i skrivande stund.

Ursprungligen av Palle:

Visst vill man det. Man kan också det.
Om det är rosa som gäller får man den direkt hos oss, annan färg mindre än en vecka som det är just nu i skrivande stund.

Ja, folk envisas ju med den silvriga. Den rosa är ju sjukt cool. Sedan är det inte ett allt för högt prisglapp mellan 4 gb mini och 20 gb vit statuspryl #1. Vilket faktiskt många har märkt.

Nån tur handlar det nog inte om. De slumpar ju inte ut grejorna som kommer in. Om jag får gissa är nog silver och blå mest populära dessutom.

Alltså, Apple är ju egentligen inte hela boven i dramat - det finns komponenter i datorerna som inte alls har med Apple o göra, egentligen det mesta i datorn.. där uppstår brister mest hela tiden, skärmar har varit en fallet tidigare, nu är det diskarna till ipodmini's, likaså processorer är ju ett ständigt problem..

Sååå.. jag skulle vilja säga att felet ligger i att Apple går ut med en produkt innan dom har mängder o leverera, MEN samtidigt.. dom vill nog gärna se om efterfrågan ens finns innan dom sitter på ett sjukt stort lager av kompontenter till tillverkningen av den färdiga produkten..

Så det är ju lagerhållning i flera nivåer man får se det till..
Svårt för en ÅF att skeppa en dator som inte finns.. då det inte kommer några ALLS från Apple.
Men då kan man kanske fråga sig, varför har ni då dom till försäljning, beskeden från Apple är ju inte direkt glasklara om och när produkterna skall levereras o än mindre antalet som väl kommer.
Har du beställt 2000 minis som ovan, så kanske du får 4 en gång, 10 en annan osv...
Inte direkt hela beställningen på ett bräde.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-28 21:11

Att underleverantörer har problem bör också skyllas på Apple anser jag dock! Det är Apple som pressar priser och driver på underleverantörer att kostnadsskära, det kan ingen blinka för.

Apples marginaler och outsourcing drabbar i slutändan oss kunder, är man lika duktiga affärsmän som designers så inser man förhoppningsvis att vårt tålamod ej är oändligt. Det är upp till dem.

Jag tror inte valet att köpa mini har med priset att göra - det handlar om storleken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-28 22:27
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag tror inte valet att köpa mini har med priset att göra - det handlar om storleken.

Det, samt utseendet, åtminstone för min del. Visst är vanliga podden snygg också, men minin är strået vassare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-28 23:37

Jag har precis hjälpt en kompis att switcha idag. Den datorn var svår att få tag på. Jag har två vänner till och två jobb kollegor som ska switcha. Kan hålla med om att det är väldigt svårt att få tag på maccar just nu. Fast man får väl glädjas åt 5 nya macanvändare när de väl kommer.

Det är en separat tråd mina vänner, börja en tråd i "köptips" i så fall...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-09-29 12:15

Jag beställde en iPod 40 gig och en blå mini 17 augusti och fick dem förra veckan, 22-23 september.

Apple har ju där en ganska stor konkurrensfördel gentemot sina ÅFs

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-29 16:35

Jag skulle mycket hellre gå ner och köpa en iPod på stan hos MacForum än vänta 2-4 veckor från Apple Store - men skiljer det en 500kr på studentrabatten, vad gör man?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-04 12:53

Nu har jag väntat alldeles för länge på våra PM 2x2,5!!...och granskar man utbudet av tillgängliga macar överlag på nätet blir man ruskigt nedslagen.....och så har det varit sedan innan sommaren!

Det är dags för Apple att ta ett ordentligt tag om sina produkters tillgänglighet....och att ge en policyförklaring huruvida man skall kväva sina ÅF, för att tvinga oss till AppleStore!!!

...för så här kan det inte fortsätta....det finns faktiskt folk som förtjänar sitt leverbröd genom macanvändning....och som behöver kunna planera sina investeringar och uppdateringar till perioder då belastningen i produktionen är något mindre än normalt....

FY SKÄMS APPLE!!

1
Bevaka tråden