Varning för Saturn store i Hamburg

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-26 19:32

Jag vill utfärda en liten varning för elektronikvaruhuset Saturn i Hamburg (Saturn kan jämföras med typ Siba , eller Elgiganten men är på 4000 m2 stort och i 6-7 våningar). Efter jag har tittat runt i varuhuset och hittat ett par godbitar som Corel Draw för 99€ , samt minneskort till kameran samt ett tio tal dvd filmer , står man vid kassan. Det blev typ 220 € , efter en snabb koll i plånboken insåg jag att det blir daxs att kasta fram visa kortet. Men efter som damen i kassan började muttra något på tyska, började en kund i kön förklara för mig. NO CREDITCARD , Just German EC card, only cash. Vilken blev ett stort problem, efter som man inte kunde lägga undan varorna i kassan. Så ner på staden , leta reda på en ATM , och in i butiken och hitta varorna igen. DET är inget fel på själva butiken , eller dess priser. Jag tycker bara att dom kunde sätta upp en stor JÄV*A SKYLT I ENTREN " WE ARE THE ONLY STORE I HAMBURG THAT DOSENT TAKE ANY TYPE OF CREDITCARDS !!"

Som sagt Hamburg är en trevlig stad. Men man måste ha kontanter när man skall handla på saturn, annars går det bra att betala buss biljetten 1.50€ med visa eller mastercard utan att någon knorrar.

Ruhe, Ruhe! Men visst är det irriterande att vissa näringsidkare inte vill ha ens pengar...

Ajdå. Jag gillar varuhuset dock - ruskigt fett, finns ett likadant i Berlin. Tänk om dom kunde smälla upp en sådan där istället för Åhléns mitt i centrala Stockholm.

Ursprungligen av Björnström:

Ajdå. Jag gillar varuhuset dock - ruskigt fett, finns ett likadant i Berlin. Tänk om dom kunde smälla upp en sådan där istället för Åhléns mitt i centrala Stockholm.

Dags att åka till Berlin igen. Vilket av Saturn-varuhusen är det superfeta?

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-09-29 16:11
Ursprungligen av GlowBox:

Just German EC card, only cash.

Tyskland är ett u-land när det gäller kreditkort. EC-card är motsvarigheten till bankkort, d v s ett bankomatkort med VISA/MasterCard-logga på. Inget kreditkort utan pengarna dras direkt från ditt bankkonto. Många konsumenter förstår inte skillnaden.

Handlarna får betydligt lägre avgifter med bankkorten och dess tyska motsvarighet. I Tyskland väljer de ofta att ignorera dem som inte har lokalt bankkort ('EC Card').

Piss. Men det är hela landets banksystem som är undermåligt. Inte Saturn. Våra svenska banker är bra och effektiva. Något som varje utlandssvensk vet.

PS Jag är inte sponsrad av svenska banker utan åsikten som uttrycks är min egen.

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-31 09:24
Ursprungligen av William Naversten:

Tyskland är ett u-land när det gäller kreditkort. EC-card är motsvarigheten till bankkort, d v s ett bankomatkort med VISA/MasterCard-logga på. Inget kreditkort utan pengarna dras direkt från ditt bankkonto. Många konsumenter förstår inte skillnaden.

Handlarna får betydligt lägre avgifter med bankkorten och dess tyska motsvarighet. I Tyskland väljer de ofta att ignorera dem som inte har lokalt bankkort ('EC Card').

Piss. Men det är hela landets banksystem som är undermåligt. Inte Saturn. Våra svenska banker är bra och effektiva. Något som varje utlandssvensk vet.

PS Jag är inte sponsrad av svenska banker utan åsikten som uttrycks är min egen.

Dock sämre än finska banker;)

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-31 11:07

OT: Norge är ett föregångsland vad gäller kort. AMEX, VISA, etc. funkar på minsta lilla buss eller tåg!

Var ligger Saturn (adress tack)?

• Medlem
  • Solna
  • 2005-03-31 13:16
Ursprungligen av ecscsjo:

OT: Norge är ett föregångsland vad gäller kort. AMEX, VISA, etc. funkar på minsta lilla buss eller tåg!

Saturn ligger på Mönckebergsstraße (1? Verkar vara det numret när jag på stadtplan.hamburg-tourism.de), alldeles utanför den sydvästra utgången på Hauptbahnhof. Här i Hamburg i alla fall, Berlin får sheriffen berätta om...

• Oregistrerad
  • 2005-03-31 15:09

Info från www.saturn.de

Saturn Hamburg: Weltrekord!

In der schönsten Stadt der Welt befindet sich der größte Elektro- fachmarkt der Welt: Saturn Hamburg!
Mit einer Verkaufsfläche von ca. 18.000 m^2 ein Einkaufserlebnis der Superlative.

Wir freuen uns auf Ihren Besuch.

SATURN-Markt Hamburg

Mönckebergstraße 1
20095 Hamburg
Tel: 040 / 30958 - 0
Fax: 040/30958-101

Öffnungszeiten:
Mo-Sa: 9:30-20:00 Uhr

/Joakim

• Medlem
  • Västerås
  • 2005-03-31 18:19
Ursprungligen av ecscsjo:

Håller inte riktigt med där. Skulle handla på en amerikansk snabbmatskedja med ett gult M som symbol i OS-staden Lillehammer. Svenska Master Card eller Visa fick totalnobben. Shellkort gick bra däremot.

niklas

• Medlem
  • Älmhult
  • 2004-09-29 16:15

Om Tyskland är ett U-land på kreditkort så vänta tills du varit i Danmark. Bortsett från de dyra butikerna på Strøget så tar nästan hela övriga landet enbart danska Dankort...

Idiotiskt att inte ta kort när man säljer så dyra prylar som som t ex Saturn gör. Undra hur det är på AppleStore i Köpenhamn?

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-09-29 16:26
Ursprungligen av iggy:

Om Tyskland är ett U-land på kreditkort så vänta tills du varit i Danmark.

Jag funderade faktiskt på att nämna Danmark i sammanhanget...

Ursprungligen av iggy:

Om Tyskland är ett U-land på kreditkort så vänta tills du varit i Danmark. Bortsett från de dyra butikerna på Strøget så tar nästan hela övriga landet enbart danska Dankort...

Idiotiskt att inte ta kort när man säljer så dyra prylar som som t ex Saturn gör. Undra hur det är på AppleStore i Köpenhamn?

Sen har vi varianten vi råkade ut för på Statoil i Köpenhamn. När vi lägger fram visakortet för att betala säger mannen bakom disken "Vi tar enbart danskt visakort". Är inte hela meningen med visa att det ska fungera hos alla som visaloggan på sin dörr? Nåja, efter lite övertalning fick vi betala vår bensin med vårt svenska visakort, funkade utmärkt

Ursprungligen av Kristofer G:

Sen har vi varianten vi råkade ut för på Statoil i Köpenhamn. När vi lägger fram visakortet för att betala säger mannen bakom disken "Vi tar enbart danskt visakort". Är inte hela meningen med visa att det ska fungera hos alla som visaloggan på sin dörr? Nåja, efter lite övertalning fick vi betala vår bensin med vårt svenska visakort, funkade utmärkt

Haha, råkade ut för det hela tiden när jag var i Köpenhamn förra året. Helt sjukt. Men det gick faktiskt att ÖVERTALA vissa affärsinnehavare om att det faktiskt skulle funka med svenskt Visa-kort eftersom systemet är globalt. Med en misströstande min gick de med på att åtminstone försöka och voilá! Minen de fick när de såg att det gick igenom är prislös!!

Förstår inte vad danskarna hållt på med innan? Har de kört på nåt superspecialar danskt Visa? Typ att de ansträngt sig för att utlänningar inte ska få nöjet att handla med Visa i Danmark?

• Medlem
  • Överallt
  • 2007-12-01 22:48
Ursprungligen av Fredrik_s:

Förstår inte vad danskarna hållt på med innan? Har de kört på nåt superspecialar danskt Visa? Typ att de ansträngt sig för att utlänningar inte ska få nöjet att handla med Visa i Danmark?

Danskarna har ett kort som heter Dankort, många små butiker tar bara dessa och har skyltar "Kun Dankort". Riktigt stora ställen som Illum har ju alltid tagit VISA men nu börjar även småbutiker göra det och av gammal vana tror dom att det bara är danska kort som fungerar.

• Oregistrerad
  • 2005-03-31 08:39
Ursprungligen av iggy:

Som tur är stämmer inte det längre. Sedan något år eller två kan man använda sitt utländska Visa-kort på de flesta ställen - med några undantag. Mataffärer kan man än så länge glömma, likaså Bilka-kedjan (bra att veta för alla som vill åka över sundet och handla på Fields). Stenålder.

Kreditkort

Det är inte många som har kreditkort i Tyskland, Holland, etc. Folk tycker att det är osäkert. Det är en stor anledning till att Apple har varit tvungna att även kunna ta betalt på andra sätt en med kort.

En Svensk Tiger

Ursprungligen av En svensk tiger:

Det är inte många som har kreditkort i Tyskland, Holland, etc. Folk tycker att det är osäkert. Det är en stor anledning till att Apple har varit tvungna att även kunna ta betalt på andra sätt en med kort.

En Svensk Tiger

Vad är skillnaden? Jag har ett bankkort med Visa, men ingen kredit (student). Men det funkar ju som kreditkort när jag handlar via internet osv...

• Medlem
  • Gnesta
  • 2005-03-31 12:36
Ursprungligen av Leftrustle:

Vad är skillnaden? Jag har ett bankkort med Visa, men ingen kredit (student). Men det funkar ju som kreditkort när jag handlar via internet osv...

skillnaden är att du inte får någon kredit.

Ursprungligen av Xmel:

skillnaden är att du inte får någon kredit.

Jo, tack, men vad är då skillnaden mellan mitt och de tyska kort som Saturn accepterade?

• Medlem
  • Gnesta
  • 2005-03-31 18:30
Ursprungligen av Leftrustle:

Jo, tack, men vad är då skillnaden mellan mitt och de tyska kort som Saturn accepterade?

Ska inte vara någon skillnad. Dock kan det ju vara så att Tyska bankkort har någon special-visa?

Var på Saturn Hamburg igår, kan meddela att de inte nu heller tar betalkort (förvånad? )

Som tidigare nämts är varuhuset sjuuukt stort. Fotoavdelningen var nog det roligaste; nästan ett halvt våningsplan med enbart fotoprodukter. Här snackar vi inte heller några kompaktkameror som på siba utan även proffsprodukter. De flesta vanliga DSLR-kamerorna såldes ståendes på pallar i butiken.
Även mellanformatare såldes ute i butiken; Hasselblad på pall ser man inte varje dag
Fick för första gången se en 1d i verkligheten, ruskigt häftig.

Är ni i Hamburg måste ni bara besöka Saturn. Efter ett besök där kommer onoff, siba mm framstå som skolådor.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-03-31 19:13

Jag som hobbytysk får väl ställa upp och förklara. EC-korten funkar precis som våra svenska bankkort. Med den stora skillnaden att de inte är knutna till varken VISA/MasterCard eller nåt annat internationellt system. Tänk ungefär som Föreningssparbankens uttagskort (de man kan få även om man inte är gammal nog för ett riktigt kontokort), fast man kan handla med dem i affärerna också.

I övrigt finns det ingen skillnad vad jag vet tekniskt sett, utan det är alltså organisatoriska frågor som begränsar.

Den som vill kan få VISA/MasterCard också här nere, men det brukar inte vara med i "standardpaketet", till exempel har jag bara fått ett EC-kort med mitt "studentpaket". Det funkar alltså bara i Tyskland. Anledningen till att det inte är standard är kanske bland annat att det inte är så vanligt att de accepteras i affärerna...

• Medlem
  • 2005-04-01 13:09

Det ser ut som om EC-korten håller på att byta namn till Maestro, som ju är känt i Sverige. I den tyska sinnesvärlden verkar det som att VISA endast är kreditkort och bara Maestro/EC är betalkort direkt kopplade till ett konto, se till exempel http://de.wikipedia.org/wiki/EC-Karte . Det vore intressant att veta om de skulle acceptera ett svenskt Maestro-kort.

UPPDATERING: Fick just svar från kassachefen vid Saturn Hamburg: De tar faktiskt svenska Maestro-kort (de där som svenska banker brukar marknadsföra som "ungdomskort") med PIN-kod!

Om Saturn i Hamburg vill jag bara tillägga att de har mycket vänlig personal (i alla fall om man talar tyska) som kan sin avdelning. Stor skillnad mot Sverige.

Senast redigerat 2005-04-01 21:20
  • Medlem
  • 2005-06-21 21:28

Kan nu efter ett nytt besök i Hamburg bekräfta att Saturn tog mitt svenska ICA-Maestro utan att blinka. Maestro verkar faktiskt vara mer gångbart än VISA i Tyskland. Kan vara ett tips för den som reser mycket där.

EU-Kommissionen sysslar bara med SKIT! Om det är någonting de skulle syssla med är det att göra det enkelt att handla inom EU. En bra sak har man emellertid genomfört, om man skickar pengar mellan EU-lände får baknena inte sno åt sig mer än 50 SEK. Dags för Kommissionen att ta sig an krediktorten och skita i gurkans böj!

Atomkraft nej tak
Bevar Christiania
Kun dansk Visa

1
Bevaka tråden