Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boota X via usb

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Är det någon som har erfarenhet av att boota en X-maskin via en extern usb disk?

Jag håller på och klonar Panther till iMacar. Då jag koplar en disk via firewire till de iMacar som har firewire så är det inga problem att boota up maskinen via externa HD:n och sedan köra copycloner och få systemet kopierat till iMacen. Problemet är att då jag skall klona till iMacar som saknar firewire, alltså då med usb, så vill inte maskinen boota från externa HD:n då jag kopplar den... Om jag tar ut disken från iMacen och klonar den med en annan dator och sedan sätter in den igen så snurrar systemet felfritt. Men som ni vet så är det inte så snabbt och behändigt att öppna och stänga iMacarna för att plocka ut disken. Skulle det röra sig om några enstaka maskiner skulle det inte vara så stort problem, men det rör sig om några tiotal macar....

Tacksam för svar
Thomas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 17:53

Det finns ett enklare sätt:

• Gör en skivavbild av den hårddisk du vill klona över.
• Lägg skivavbilden i mappen användare : Webbsidor på en Mac på nätverket.
• Starta webbservern (Systeminställningar > Fildelning > Personlig webbdelning).
• Starta den Mac du vill klona till från Panther-CDn.
• Öppna Skivverktyg och välj Återställ.
• I Källa skriver du länken till skivavbilden på webbservern.
• Dra datorns hårddisk till fältet Mål och klicka på Återställ.

Tack

Det fungerar bra. Jag gjorde ett test att föra över filerna enligt samma mönster från usb-skivan och det var ganska tröstlöst långsamt... Men över nätet är det ju acceptabel hastighet. Så jag tackar igen!

Hej Thomas, nu då du fått hjälp med att installera alla gamla iMacs utan FW så har du säkert fått tid över.
Jag föreslår ett litet projekt att peka 195.255.83.67 till husis så att man inte behöver få upp detta fula nummer då man vill kolla vad som händer i H:fors.

Inte blir det tyvärr så mycket extra tid över... men nu är i alla fall ip:n borta från namnet, inte för att adressen ännu ser helt vacker ut. Om ca en månad byter www.hbl.fi helt skepnad!

Visste du var jag jobbar då du frågade det där, eller tänkte du bara fråga på skämt då jag en gång jobbar i H:fors?

Nej, jag visste var du jobbar...
Toppen, jag har stört mig på adressen lääänge. Kul att kunna påverka.

1
Bevaka tråden