Pajad partition - vad göra?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en LaCie D2 180 MB med tre partitioner på vardera ca 60 GB. Det är glapp i en av FW-kontakterna och disken har stått och klickat av och på.
Nu har jag flyttat disken till ett annat chassi och kört DiskWarrior på den, men DW kan inte skriva över det gamla "directoryt" på en av partitionerna. De båda andra funkar som de ska.
Vad kan jag göra mera?
Och om när jag väl får fart på den är det bäst att backa upp rubbet och formatera hela disken, eller räcker det med att jag backar upp och raderar just den pajade partitionen?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-23 12:18

1. Ta backup på hela disken först.
2. Testa sedan att formatera enbart den ena partitionen.
3. Om inte det fungerar, formatera hela hårddisken.

Jo, men hur ska jag först plocka data från den pajade partitionen?
Den "mountar" men om jag klickar på den eller försöker öppna en fil på den så dyker Finder.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 12:48

Kolla om du kan göra en skivavbild på partitionen.

Ursprungligen av Mondo:

Kolla om du kan göra en skivavbild på partitionen.

Bra tips, ska testa.
Risken är väl att de knasiga directory-filerna följer med till skivavbilden och då är det väl inte så mycket nytta med det?

Det hör väl till god ton att berätta om man löst ett problem?
Därför kan jag berätta vad jag gjorde. Mondos tips funkade inte, men tack ändå.
Jag lyckades "mounta" den trasiga partitionen med Skivverktyg, sen plockade jag de filer jag ville ha kvar till en annan disk med hjälp av DataRescue. Sedan raderade jag partitionen med Skivverktyg och nu verkar den fungera. Men jag ska steka hela disken i morgon, när jag har en ny att backa upp rubbet på, som förhoppningsvis kommer med posten.
Så var det med det.
Frid och fröjd.

1
Bevaka tråden