Powerbook 17" värt sitt pris?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte köpa en Powerbook 17" med bästa konfigurationen (förutom 1x1GB RAM) genom en kontakt i USA. Datorn kommer kosta runt 25500 exkl fraktkostnad vilket är ganska mycket billigare än i Sverige men det svider ändå lite i plånboken. Är 17" värt sitt pris eller är det bättre att köpa nån annan konfiguration alt begagnad 1.25 GHz? Första gången jag köper en mac, har endast haft dem i skolan förut och det var ett bra tag sen. Ska använda datorn till skola osv. kanske lite overkill men jag åker runt mycket och det känns som man vill ha en dator som är likvärdig en stationär.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 13:09

Varför inte 15" 1,5ghz i så fall? Enda egentliga skillnaden mellan powerbook 15" och 17" är skärmen. I pixlar mätt 160 pixar på bredden och 66 pixlar på höjden. Vet inte om jag tycker det är värt 3000:-. Bär du dessutom med dig datorn mycket kommer du nog inte att ångra att du köpte en nättare modell...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-22 17:26

Behöver du inte 17" skärmen så finns det ingen anledning att köpa den....bättre med 15"

• Medlem
  • 2004-09-22 17:38

Jag tycker att du ska köpa en 12" om du inte behöver 17". 17"-skärmen är suverän att jobba med som enda skärm, om man köper en 15" vill man nog gärna koppla den till en extern... Det bygger lite på hur du vill använda datorn.

Jag vet att många gillar 15", men jag håller helt enkelt inte med. Den känns lite svensk. Dvs lagom.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-22 17:41

Lite off-topic, men ändå kanske motiverad fråga:
Hur gör man med tangentbordet om man köper en amerikanskt Mac? Målar man nya tecken på en del knappar?

Ursprungligen av Danne V:

Hur gör man med tangentbordet om man köper en amerikanskt Mac? Målar man nya tecken på en del knappar?

Nä, man byter givetvis tangentbord. Svenska tangentbord finns att köpa hos Apples Service-partners för några hundralappar. Alternativet är att man lär sig skriva utan att titta. Då spelar det ju ingen roll vad det står tryckt på tangenterna.

/M

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-22 22:33
Ursprungligen av Martin Belak:

Nä, man byter givetvis tangentbord. Svenska tangentbord finns att köpa hos Apples Service-partners för några hundralappar.

Åh fasen. Jag trodde det var en avsevärt mer kostsam historia.

• Medlem
  • 2004-10-06 23:55
Ursprungligen av Danne V:

Ja, tänk vad fint det skulle vara! Då kan man kanske hitta på egna fantasi-tecken och sen bli arg för att det som står på skärmen inte stämmer med det man skriver.
//ella

17" för sjutton!

Jag har gått från 15" titan till 17" alu och det vill jag bara säga: det är helt enkelt rätt! Ja, det blir tyngre. Jobbar du med datorn i knät blir det vanskligare, men svalare. Men om den ursprungliga macismo-bärbarheten är din grej, det vill säga att jobba med datorn på olika arbetsplatser - och då syftar jag inte på bil, tåg och flyg - så är en 17" modellen. TYST, snabb och med YTA. Apples pixeltäthet är väl avvägd tycker jag. Jag har jobbat på PC med tätare pixlar och det blir till att ta fram förstoringsglas för att se detaljerna. Och jag har 20/20-vision ... Men det finns de som ser bättre? Den maskin jag nu arbetar på är en 1,33 köpt till kampanjpris. Är Powerbook 17" värt sitt pris? Jag har beställt en till med den snabbare processorn. Den jag har var helt enkelt ett fynd, hade jag hunnit före den som beställde den sista på Inwarehouse hade jag slagit till, även om jag tappat lite hastighet. Prisvärd? Ja. Kan du få den billigare, gratulerar!

Jag beställede just sista exet av 17-tummare på inwarehouse, för 19.900 ex moms , visserligen "bara" med 1,33 MHz och 64mb grafikkort, men det kan jag leva med till det priset

• Medlem
  • 2004-09-22 18:36
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag beställede just sista exet av 17-tummare på inwarehouse, för 19.900 ex moms , visserligen "bara" med 1,33 MHz och 64mb grafikkort, men det kan jag leva med till det priset

Härligt. Då kan din definition av att Indesign "rullar utmärkt" på en gammal iBook sättas i perspektiv.

Du kommer att älska att ha mer än 150x150 pixlar ledigt mellan paletterna.

Ursprungligen av stfm:

Härligt. Då kan din definition av att Indesign "rullar utmärkt" på en gammal iBook sättas i perspektiv.

Du kommer att älska att ha mer än 150x150 pixlar ledigt mellan paletterna.

Det ska faktiskt bli jäkligt skönt. Enda faran är att jag kommer att slänga en massa droppskuggor på allt, eftersom burken nu kommer jobba snabbare än jag hinner tänka

• Medlem
  • 2004-09-22 18:46

Det ska faktiskt bli jäkligt skönt. Enda faran är att jag kommer att slänga en massa droppskuggor på allt, eftersom burken nu kommer jobba snabbare än jag hinner tänka

Man måste stirra tillbaka, inte titta undan, när man möter faran. Det är enda sättet att leva.

Ursprungligen av stfm:

Man måste stirra tillbaka, inte titta undan, när man möter faran. Det är enda sättet att leva.

Såhär menar du?

• Medlem
  • 2004-09-22 19:34

Såhär menar du?

EXAKT så!

Precis sådär ser jag alltid ut.

Jag har haft både 17" och 15" och mitt tips är helt klart, satsa på en 15"

17" är vansinigt snygg men lite väl klumpig och enligt min mening långsammare än motsvarande 15"
Vill man däremot glänsa på cafét så är det ju helt klart en 17" som gäller. Underförstått att bordet är tillräckligt stort

• Medlem
  • 2004-09-22 18:38
Ursprungligen av macaholic:

17" är vansinigt snygg men lite väl klumpig och enligt min mening långsammare än motsvarande 15"

Hur menar du? Med samma konfiguration, borde de väl vara lika.

Ursprungligen av stfm:

Hur menar du? Med samma konfiguration, borde de väl vara lika.

Min personliga uppfattning är att det tar längre tid att uppdatera skärmen på 17" än på 15".
Det kan vara ren inbillning men jag tycker att fönstren känns lite långsammare.

• Medlem
  • 2004-09-22 22:26
Ursprungligen av macaholic:

Min personliga uppfattning är att det tar längre tid att uppdatera skärmen på 17" än på 15".
Det kan vara ren inbillning men jag tycker att fönstren känns lite långsammare.

Har du verkligen jämfört samma versioner?

Visst, upplösningen är ju högre, så självklart måste den räkna lite mer. Med dagens grafikkort tror jag däremot inte att det ens är mätbart. Förmodligen var det något annat som spökade, för jag tror att de är identiska.

• Medlem
  • 2004-09-22 22:37

Jag tror att ett tangentbord kostar runt 10-15 hundralappar... om det inte ändrats... eller jag minns fel.

Ursprungligen av stfm:

Jag tror att ett tangentbord kostar runt 10-15 hundralappar... om det inte ändrats... eller jag minns fel.

Japp, jag använde tyvärr fel formulering - priset ligger nog närmare tusenlappen än bara några hundralappar.

/M

Självklart ska du ha så stor skärm som möjligt, allt det andra är ju ganska ointressant.

För mig är det många pixlar som gäller, ju fler desto bättre. Om dom ändå kunde höja upplösningen till 1920x1200...

Jag var inne i InLife idag och kolla på 17", blev helt såld igen. 15" va inte heller dum men 12" e alldeles för liten. Känns galet ironiskt att det finns tiotals PC-tillverkare som har svårt att göra en bra dator (Sony VAIO & möjligvis DELL är OK) och sen får man se macen, en enda tillverkare som uppfyller drömmarna om en fulländad dator. Mycket cred till vikten, jmf med HP's monster på 8 kg.

Tills jag skaffat en Mac ska jag kolla lite mer på Darwin, funkar det på alla PC-datorer?

• Oregistrerad
  • 2004-10-07 01:34

Kärlek har inget pris!

Det jag hört om PB 17" är att från början upplevs den som stor och klumpig. Men efter ett tag så vill man inte leva utan den, ungefär...

De jag känner som har eller har haft en PB17 tycker den är/var för stor och klumpig. Själv har jag PB12.

Jag arbetar på en PB 17" 1 ghz. Arbetar mycket med palett verktyg vilekt skärmen är bra för. Skulle vara en omöjlighet för mig att arbeta påen 15" nu kan jag säga

• Medlem
  • 2004-10-07 14:33

Har man ofta med sig datorn ska man inte ha en 17". Om man tar den mellan jobbet och hemmet t ex, så funkar det bra. Det sköna är att kunna ha en hel arbetsstation, som är portabel... En 12" är inte en arbetsstation utan extern skärm, enligt mig.

• Oregistrerad
  • 2004-10-07 19:00

Jag jobbade med en 17-tummare i våras...jag håller med om att den inte är bästa valet om man ska ta den med sig mycket. Bara om man ska ha mycket tool-fönster öppna i Photoshop eller håller på med videoredigering (vem gör det på en bärbar - allvarligt? jag hör folk prata om det hela tiden men jag fattar inte vitsen med att köpa en bärbar om man ska göra film, man får ju göra avkall på saker lik förbaskat om man köper en bärbar, så varför inte då köpa en stationär?...) ska man ha en sån...det är i alla fall min åsikt. Jag hade aldrig nytta av den stora skärmytan själv så jag hade hellre valt en 15-tums skärm om jag skulle köpt en KraftBok. Men men...olika behov...

Ursprungligen av stfm:

Har man ofta med sig datorn ska man inte ha en 17". Om man tar den mellan jobbet och hemmet t ex, så funkar det bra. Det sköna är att kunna ha en hel arbetsstation, som är portabel... En 12" är inte en arbetsstation utan extern skärm, enligt mig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-07 19:31

Jag har en 17" PB och jag bär den med mig varje dag, känns inte ett dugg jobbigare än när jag tidigare bar runt på en 15" PB. Dom 2" extra är lungt värt sina pengar om man jobbar mycket med Bild/Form/Film..

Bevaka tråden