Lägre moms, köp från annat EU-land

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på varför man egentligen betalar onödigt hög moms när man ska köpa prylar. Inom EU gäller fri handel, vilket betyder att jag inte behöver tulla eller betala någon form av extra skatt när jag köper varor från annat EU-land. Vi har 25 % moms på de flesta varor, medans den i Spanien är 16 %. Lägre än 15 % kan momsen tyvärr inte bli, eftersom alla EU-länder har kommit överrens om detta.

För att du ska kunna handla från annat EU-land och bara betala den lägre momssatsen krävs att företaget du köper från inte har högre försäljning till Sverige än 320 000 kr per år. Företaget är skyldigt att redovisa vilken momssats du ska betala, så det är ingenting som konsumenten själv måste hålla reda på.

Man tjänar t.ex. ca 3000 kr att köpa en PowerBook 17" i Spanien istället för i Sverige.

Mer information finns på konsumentverkets "Konsument Europa".

Ciryon

PS. Man ska ju enligt samma princip kunna köpa alkohol från EU, men där envisas Sverige (tvärtemot vad EU's lagar säger) att man personligen måste bära med sig flaskorna.

Vad har alkohol med detta att göra?

Vad det gäller alkohol så finns det restriktioner även i andra länder, där Sverige är rätt flata, MEN det är en HELT annan sak och hör inte hemma här!

Vad det gäller annat så är det ju fritt fram att köpa. Köpte t.ex en dykväst från Spanien till ett betydligt facilare pris än vad man hittar i en dykbutik här hemma. (Typ 30% lägre)

Ursprungligen av Svante S:

Köpte t.ex en dykväst från Spanien till ett betydligt facilare pris än vad man hittar i en dykbutik här hemma. (Typ 30% lägre)

MEN det är en HELT annan sak och hör inte hemma här!

Ursprungligen av Saffran:

MEN det är en HELT annan sak och hör inte hemma här!

Hö Hö, det är ju sant..... Syftar du på djupberusning kanske

Hmm.. EU land, va sjutton i USA kostar värsting iMacen 13900kr. Får inte jag köpa där eller...

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Hmm.. EU land, va sjutton i USA kostar värsting iMacen 13900kr. Får inte jag köpa där eller...

Alla priser på amerikanska applestore är utan moms (som dessutom varierar mellan olika delstater).

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-21 13:59

Köper du utanför EU via postorder så åker du på svensk moms och speditörens hanteringsavgift för moms och ev tull...

Köper själv DV band från Tyskland ca 15-20:- billigare styck med frakt!
Firewire hd lådor Tyskland ca 250-500:- lägre
DVD-R och DVD fodral från England senaste inköpet 300 st inkjet skrivbara DVD-R 4x med fodral 5.15:-/st med frakt till dörren... (3 st som delade på en order)

... men alla saker är faktiskt inte billigare utomlands, kolla svenska priser innan du köper...

Jo, om man vill betala tull och svensk moms (även på tullen) Då är det ju import, vilket det per definition inte är inom EU.

Hörde förresten nyligen om att bilar är undantagna frihandelsavtalen vad gäller moms. Köper man en bil i tex. Tyskland får man ändå betala svensk moms.

EDIT: Ja ja, det är kanske är "en helt annan sak" detta med

• Oregistrerad
  • 2004-09-21 15:46

En sak som kan vara värd att tänka på vid inköp inom Europa är att vissa affärer, t.ex. den tyska musikaffären Thomann, inte har lust att ta administrationen att hålla reda på om de har kommit upp i 320K utan istället kör med svensk moms rakt av...

1
Bevaka tråden