Vågar jag reparera en G5 på MacForum?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-19 18:44

Jag har problem med en Mac. Problemen är:
Skärmen blir liknade myrornas krig ibland när man går ur deep sleep
Skärmen startar ibland inte när jag startar upp datorn.
USB portarna på skärmen fungerar inte alltid efter att jag har startat upp datorn. Om man byter port så kan det fungera.

Jag har testat att köra tech tool pro men får inte meddelande om något hårdvarufel.

Problemen uppstår alltså endast ibland. Jag misstänker att det är fel på grafikkortet.

Dessutom så misstänker jag att strömaggregatet läcker ut störningar på elnätet.

Det naturliga för mig borde vara att lämna in datorn hos MacForum i Göteborg som ligger ganska nära mig. Jag har dock haft några bekanta som haft en del problem med reparationer hos MacForum. Detta gällde speciellt utbyte av nätaggregat och inställning av fläktar.

Vet någon om MacForum numera har tillräcklig kunskap om G5 (och fläktarna) så man vågar lämna in sin burk där? Eller är det så att man skall lämna in den till SOS data i GBG istället? Eller är det så att man bör skicka den till Lan Master i Stockholm för att få allt löst så proffsigt som möjligt?

Jag har lämnat in iBook, PowerBook och tangentbord på MacForum och de har alltid reparerat eller bytt ut utan några som helst problem. Jag har dock ingen personlig erfarenhet av just PowerMac G5, men jag tycker att servicesidan på MacForum verkar mycket kompetent.

• Medlem
  • 2004-09-19 21:41

Servicen på MacForum är en av landets bästa !!!!

Inga problem!

Åker inte prylarna till Holland (är det väl?) hur som helst, till Apples centrala verkstad? Där är de är jättebra på att missförstå vad som är fel och skicka tillbaka utan åtgärd, men det ska knappast de svenska återförsäljarna ha "äran" för.

Ring Apple. Dom skickar dig ett nytt grafikkort. Samt skall du köra nya fw uppdateringen om du har en singel G5 (inte 1.6 ghz dock). Det är ett känt problem. Övriga. Tror inte att det skall vara några problem med MacForum. Alla kan ha dåliga och bra erfarenheter. Titta på t.e.x LanMasters uttalanden här på 99mac, just ang profssighet gentemot kunder. Använd sök till det.

• Medlem
  • 2004-09-20 18:36

Tack för era kommentarer. Jag får testa MacForum och hoppas att dom har lärt sig att kalibrera fläktarna.

• Oregistrerad
  • 2004-10-30 08:46
Ursprungligen av MP:

Tack för era kommentarer. Jag får testa MacForum och hoppas att dom har lärt sig att kalibrera fläktarna.

berätta hur gick det?

• Medlem
  • 2004-10-30 19:20

Ja, hur gick det egentligen?

Jag lämnade in Macen och hade en hel del diskussioner om huruvida det var applecare på maskinen eller inte. Även om jag hade hävdat att det fanns applecare på maskinen så hanterade det som att det var ett rent garantiärende. "kunden hävdar garanti" var skrivet på inlämmningskvittot. Jag frågade om det var någon skillnad mellan hur de hanterade applecarekunder och garantikunder och det var det inte. Att de på servicen inte förstod att det var applecare på maskinen var iofs mitt fel eftersom serienumret på kartongen inte motsvarade det på maskinen.

Det konstaterades att det var fel på grafikkortet. Enligt Macforum så hade apple inga grafikkort i lager och Macforum kunde inte få reda på när grafikkort skulle komma till dom. Jag frågade då om jag kunde ta hem Macen tills att de hade fått kortet. De sa att de hade plockat isär Macen och att det inte ingick i garantin att de skulle plocka ihop Macen en extra gång. Det skulle jag alltså få betala extra för. Jag avböjde det erbjudandet. Efter ca två veckor så var maskinen klar.

När serviceteknikern på Macforum ringde mej och sa att maskinen var klar så sa han att min lilla hårddisk inte fungerade längre och att den hade börjat låta illa när den stod hos dom. Han hade försökt hitta disken med skivverktyg men kunde inte få upp den. Han sa att disken helt enkelt hade dött pga att mekaniken hade gett upp. När jag fick hem disken så försökte jag ordna till disken med Tech Tool Pro. Det var tydligen volymfel. Detta kunde inte TTP ordna. Jag provade att formatera disken och efter det verkar den fungera utmärkt. Jag hör inget onormalt från disken. Men nu är all information borta:(.

Så jag kan sammanfatta det som att det var en lång och händelserik reparation.

• Oregistrerad
  • 2004-10-30 19:29

tråkigt
trotts detta uttrycker du dig snällt :rolleyes:

MacForum kvaddade min hårddisk också när den var inne för garantireparation, byte av moderkort.
Får skylla mig själv att jag missat att ta en ny backup på Dokumentmappen där jag hade mycket skrivet arbete.
Allt annat går ju att installera om, utom eget arbete.

Fick dock tillbaka en AGP-dator mot att ha varit en PCI
Hade Yikes innan och det blev en Sawtooth efteråt, så jag fick "ta den smällen"

1
Bevaka tråden