Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Airport Express vägrar fungera nu

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
nu har mitt Airport Express lagt av att fungera. Och jag hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig.

Lite bakgrundsfakta: För 2 dagar sedan installerade jag Airport Express hemma - (en PB med AP Extreme och Ibook med Airport) Allt har fungerat kanon, jag satta lite säkerhet och liknande.

Idag så kopplar jag via LAN porten mot en annan dator (PC), skapar en ny nätverksinställning för detta. Stänger av detta och fortsätter köra på mitt Trådlösa nätverk via AP Express - Allt är frid och fröjd.

Jag startar om dator (fråga mig inte varför) och internet vägrar fungera?? Jag kollar (alla?) inställningar och allt är ok enligt det jag ser på skärmen, signalstyrkan är bra, nätverksfönstret säger att jag är ansluten till internet via Airport, Airport Administationsverktyget har rätt IP osv och tilldelar vidare IP till min PB - men jag kommer inte ut på internet.

Har uppdaterat programvaran för AP Express. Fabriksinställt AP express och gjort om allt från scratch men det går ändå inte - det jag ser på skärmen säger att allt är frid och fröjd - men det fungerar fortfarande inte.

Jag har tagit bilder på detta, men det är många så jag kan tyvärr inte få plats med alla här.

Jag blir väldigt glad om någon har något förslag på vad som kan lösa mitt problem - jag blir verkligen tacksam. (kan skicka dessa på mail)

PS. Nu surfar jag via LAN porten så det är inte fel på min internetuppkoppling.

Tack på förhand!
mvh (en frustrerad) Sebastian

  • Medlem
  • 2004-09-19 10:44

Du har inte råddat om bland nätverksinställningarna i Inställningar/Nätverk? Airport ska ligga överst.

edit: tänkte nog lite fel.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-19 11:02

AirPort Express har en WAN-port, inte en LAN-port. Hur fungerar det om du kopplar WAN-porten direkt till ditt ADSL-modem eller motsvarande?

Tack för era svar.

Det jag gjorde var att jag böt inställningar på "Distribuera IP adresser" i Airport Admin. Från 10.0.1.1 osv till 192.168.1.1 osv. Uppdaterade AP Express och tadaa så funkade det.

mvh, s

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-20 13:59

Ok,

det som INTE funkar med Airport Express är att koppla ihop 2 nätverk (dragna med sladd) med två Airport Express, utan att man får två subnät? Jag vill ju bara använda dem som pass-through från:

(APE1)Ethernet<--->WLAN))))) ca 40m (((((WLAN<--->Ethernet(APE2) -samma subnät om man kör sladd.

::hicke

1
Bevaka tråden