Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken hd i blåvit G3?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-09-29 22:02

Jag har som sagt precis installerat en Seagate i en G3 b/w rev A.

  • Medlem
  • 2004-09-30 00:20

Tänkte också sätta i en större disk i min Blådåre. Tror att den är en rev B. Skulle det fungera att slänga in en sådan här: http://www.inet.se/produkter_info.asp?p=4302577
Jag är ganska så grön på sådant här med att byta diskar. Måste jag alltså ta bort den befintliga disken som sitter i? Jag är inte intresserad av hur snabb disken blir, bara utrymmet. Går det alltså att köra en sådan disk utan att köpa till ett extra ATA-kort?

/Majk

  • Medlem
  • 2004-09-30 16:37

Ingen som vet? Är lite sugen på att klicka på köpknappen.

Det funkar fint, har du en rev B så kan du ha 2 diskar utan problem, master - slave.

  • Medlem
  • 2004-09-30 17:01

Vad är det här med master och slave? Hur kopplar man in det på det viset? Krävs det extra kablage, pcikort eller nåt annat jag inte vet vad det är? Är det inte svårare än att byta hd är det ju en barnlek.

Jag undrar för jag är sugen på att köpa en egen G3 350 MHz. Får loss den med en 21" skruttskärm och tgbord för inalles max 400 spänn. Skapligt pris?!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-30 21:42
Ursprungligen av Baron:

Vad är det här med master och slave? Hur kopplar man in det på det viset? Krävs det extra kablage, pcikort eller nåt annat jag inte vet vad det är? Är det inte svårare än att byta hd är det ju en barnlek.

Jag undrar för jag är sugen på att köpa en egen G3 350 MHz. Får loss den med en 21" skruttskärm och tgbord för inalles max 400 spänn. Skapligt pris?!

En IDE-kanal hanterar normalt två enheter - en master och en slave.
Mastern är egentligen inte prioriterad på något sätt, det är bara ett ID för att hålla isär dem. (De skulle lika gärna kunna heta 1 och 2, eller Per och Pål).
Hursomhelst, den första revisionen av blådåren kunde av någon anledning bara hantera en enhet per IDE-kanal, och i en sådan krävs det ett PCI-kort om det ska funka med flera diskar.

Edit: Klart som tusan du ska slå till på det! Blådåren är en trevlig maskin, och OS X rullar nog skapligt på en sådan. Beror ju lite på hur mycket minne det är i iofs.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-30 18:43

I en B/W revision b så sitter det en extra kontakt på mitten på IDE-kabeln, så att du kan koppla i en slave-disk på samma IDE-kanal/kabel. Den disken skruvar du fast ovanpå den tidigare. Det finns speciella plåtar på sidorna om disken i rev b som gör det möjligt.

http://www.xlr8yourmac.com/IDE/add_2nd_drive/index.html

Bevaka tråden