Minne till powerbook?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-17 10:57

Måste minnet till en powerbook vara från Apple eller använder powerbooks samma minne som pc maskiner?

Jag köpte just en powerbook med 512 mb extra minne från en applestore. 512 mb-modulen visade sej vara defekt och jag ska lämna tillbaks den och istället köpa mer minne på nån annan (billigare) affär. Jag är i japan vilket gör det lite svårare att fråga personalen i affären hur det funkar. Är det osäkert att köpa minne som inte är från apple? Större chans att det inte funkar?

Det är standardminnen, SO-DIMM 200 pins PC 2100 eller 2700, DDR333 eller 266 beroende på datormodell. (enligt mactracker använder 12-tummaren de långsammare.)

Sen finns det en massa andra grejer som måste stämma, och som jag inte direkt har koll på. Men de flesta minnen ska funka om de följer kriterierna. Sen är macen lite petigare med kvaliteten, vilket ju inte spelar nån roll på en PC.

Köper du direkt från apple så måste det ju bara funka, men jag skulle tro att de flesta minnen funkar, var du än köper dem. Oftast går det ju att byta om det blir fel.

Edit: läste i en annan tråd att no name-minnen inte alls funkar längre, tänk så mycket som förändras på ett par år. Det bästa är nog om du kan hitta märkesminnen billigt i nån PC-affär.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Edit: läste i en annan tråd att no name-minnen inte alls funkar längre, tänk så mycket som förändras på ett par år. Det bästa är nog om du kan hitta märkesminnen billigt i nån PC-affär.

Va lustigt, mina funkar fortfarande

• Medlem
  • 2004-09-17 17:21

Kingston är de minnen Apple ofta använder, eller Samsung.

Jag hörde just att Kingston har haft en hel del problem med sina minnen, varpå Apple har ärvt de problemen i sina datorer.

Dom flesta standardminnen fungerar perfekt nuförtiden, det var värre förr tror jag.

1
Bevaka tråden