Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna DVD-R 4x 8x med en 1x-brännare?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 22:31

En liten detalj som jag lagt märke till, när jag var inne pa macotekets sida och kikade pa diverse brännbara DVD-R skivor fanns det en massa tips om att man inte ska använda sig av DVD-R skivor som klarar av 4x och 8x bränning med brännare som bara bränner i 1x, som i mitt fall da jag sitter pa en PB G4 12" 867:a. Men det star ju ocksa att det galler främst Pioneer-brännare eftersom dom främst informerat Apple om att det kan skada SuperDriven.

Kikar man vidare med lanken fran Macoteket till Apples egna sida om SuperDrive och Firmware-uppdateringar sa namns det att dom nyaste PowerMaccarna och Powerböckerna inte behöver dessa uppdateringar och da inte riskerar att skadas. Men som sagt, bara Pioneers brännare nämns... och den där firmwareuppdateringen har jag provat att köra sa det kanske inte ens gäller min PB.

Eftersom jag inte far nagon klarhet i det hela fragar jag nu alla ni där ute som sitter med en Powerbook som min egen (och den 15"-tummare som kom i samma veva eftersom den har samma enhet) med en SuperDrive vid namn Matshita UJ-815, om det nu verkligen finns nagon risk med att bränna DVD-R media med 4x 8x stämpel pa en brännare som bara kan i 1x. Det vore ju konstigt och löjligt med tanke pa att min PB nyss fyllt ett ar.

Tacksam för alla svar.

Macotekets sida med DVD-media
http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=46444&group=normal&stamp=1095360278

Apples sida om SuperDrive
http://www.apple.com/hardware/superdrive/

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-16 23:10

Det är äldre Pioneer 103/A03 och 104/A04 som behövde uppgradera firmware för 4x/8x skivor de fastnade i kalliberingsläge och förstörde lasern.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 23:33
Ursprungligen av MikaelF:

Det är äldre Pioneer 103/A03 och 104/A04 som behövde uppgradera firmware för 4x/8x skivor de fastnade i kalliberingsläge och förstörde lasern.

Tack för det svaret, allt jag behövde veta.

1
Bevaka tråden