Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filformat för extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis köpt en Lacie D2 extern disk på 250GB med Firewire och USB. Jag har tänkt att använda den till backup för filerna på min iBook och min stationära PC. Vilket filsystem skall jag använd om jag vill komma åt den från båda datorerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-14 13:24

FAT32 är det enda som funkar över plattformsgränserna såvida du inte installerar MacOpener eller MacDrive på PC-hojen. Då kan du använda HFS Extended.

MacOpener
MacDrive

Eller partitionerar den och formatterar den ena i HFS+ och den andra i FAT32/NTFS. Jag har lite dålig erfarenhet av att använda FAT32 formatterade diskar för att skyffla Macfiler till.

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2004-10-21 20:52
Ursprungligen av leonardo:

Eller partitionerar den och formatterar den ena i HFS+ och den andra i FAT32/NTFS. Jag har lite dålig erfarenhet av att använda FAT32 formatterade diskar för att skyffla Macfiler till.

Vilket program kan man använda för att göra det? Apples "Disc Utility" verkar inte klara det...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-30 10:07
Ursprungligen av kkb:

Vilket program kan man använda för att göra det? Apples "Disc Utility" verkar inte klara det...

Skippa att partionera den det är väldigt indynamiskt och helt ärligt en dålig lösning. Att backa filerna över nätverket är en bättre lösning! Då förslagsvis genom OSX-kärran. Koppla på disken på macen och aktivera windows fildelning. du kommer fortfarande att kunna göra backupoperationerna (automatiskt till och med genom ntbackup eller liknande backup-util) från windowsdatorn. du kommer kunna läsa och skriva till disken över nätverket...

/n

  • Oregistrerad
  • 2005-08-09 21:12

precis detta jag funderar på men är intresserad av varför det är problem med att köra FAT32 på en extern disk om man skall använda den med os x (skall alltså köra externa disken som backupdisk för både macen och pcn)

och jag skall använda usb iom att pcn inte har fw .. är det något speciellt jag bör kolla ,, finns det alltså usb diskar som inte funkar med mac? ,, (min externa plextor brännare som vad jag fattat det som är ett chassi med en IDE brännare i funkar ju inte med macen t.ex .. samma sak?)

mvh d

Senast redigerat 2005-08-09 22:02
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-14 15:48
Ursprungligen av divander:

Jag har precis köpt en Lacie D2 extern disk på 250GB med Firewire och USB. Jag har tänkt att använda den till backup för filerna på min iBook och min stationära PC. Vilket filsystem skall jag använd om jag vill komma åt den från båda datorerna?

Du kan ju backa upp via nätverket istället så slipper du ha FAT32 på hårddisken. Det är bara att sätta på Windows-fildelning på Macen.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 17:34

Jag skulle nog våga lova att alla externa usb-prylar om ddet så är externa diskar eller brännare funkar i både mac och PC. du bör förstås kolla att macen och pcn har USB2, annars blir det slött som fan.

Jag tycker att FAT32 som filsystem betraktat är ett uruselt filsystem. Anledningen till detta är att det för det första är slött (ja, filsystem kan vara långsamma i sig och HFS är mycket flinkare än FAT, NTFS är bra också, men då förlorar man kompatibliteten med mac. Mac kan emellertid läsa NTFS men inte skriva NTFS.). En annan nackdel med FAT32 är att den bara kan hantera ~4GB stora filer. Det kanske inte är ett problem om man bara håller på med privata grejer, men om man ska ha stora backup-jobb där kanske backup-programmet mergar alla backade filer till en .bin-fil för att man inte ska kunna fibbla med innehållet hursomshelst. Det utgör alltså problem ibland med FAT32. Mitt val av FS är HFS där du ska välja att det ska vara journaliserande och case-sensetive. (en annan negativ sak med FAT32 - det är inte case-sensetive). Iof har du inte möjlighet att skriva HFS i din PC heller, men som sagt är nog det bästa att ha den mountad på macen och sen mounta disken genom mac och ethernet som en server-mount-point på pcn.

det skulle jag gjort.

hoppas det hjälper!

/n

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-14 14:20

hur formaterar jag om min lacie 250gb porsche USB2 från NTFS till ett mac kompatibelt format?

1
Bevaka tråden