Garanti på Powerbook köpt utomlands?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 13:07

Hej, någon här som vet hur det ligger till med garanti på en Powerbook köpt i t ex Hong Kong. Fungerar det att lämna in den i Sverige eller ngt annat land under tiden garantin gäller?

Alltså, kortfattat, får man problem om ens dator inte är köpt i det landet man befinner sig om ngt skulle hända och den behöver lämnas in?

Har läst ngt om en "Worldwide garanti" har jag för mig?

/Christoffer

Senast redigerat 2004-09-14 14:17

Det är bara o slå Apple Support en signal o fråga, men det ska det vara..men som vanligt kan du inte lämna in datorn någonstans utan det är Apple som sköter garantin själva.

http://www.info.apple.com/sesv/

"Om du vill ha teknisk assistans per telefon ringer du 0771 199 519. Under den 90 dagar långa perioden med kostnadsfri assistans för din produkt behöver du inte betala för assistansen. Samma sak gäller om produkten omfattas av AppleCare Protection Plan. "

• Oregistrerad
  • 2004-09-14 15:26

Jo, självklart kan jag ringa till apple och fråga men håll med om att det kanske inte låter så snyggt att säga ngt i stil med: "Hej jag tänkte köpa en Powerbook i Hong Kong för den är 10.000:- billigare där och sedan "smuggla" in den i sverige..."

Givetvis inte sådant ordval men det är ju ungefär så det låter

Så därför undrar jag snarare om det är ngn som har erfarenheten själv.

tack för svaret iaf.

/C

Jag köpte en iPod i Japan som gick sönder här i sverige. För den gällde garantin i alla fall.

Om du ringer och frågar kommer de säkert att svara njej. Så låt bli...

Tänk så här: det är Apple du köpt datorn av, varför ska de ta mindre ansvar för sin produktkt för att den inte är köpt i landet som du för tillfället bor i? Det är ingen skillnad på produkten, varför skillnad på deras ansvar?

Vet inte om det finns något som kallas en "world wide" garanti men står du på dig har jag mycket svårt att tänka mig att neka dig garantireperationer!

Det ÄR alltså worldwide garanti på bärbart så det är inga problem o säga just så till Apple

Det är worldwide garanti på PB och iPod!
Du kan ringa till apple och höra om du vill, och det gör absolut inget om du säger att du ska köpa den i asien.

• Oregistrerad
  • 2004-09-14 16:02

ok... låter ju kanon

Bor du långt från närmaste auktoriserade verkstad och får problem så skickar Apple en låda till dig som du använder för transport till Holland, annars går du till närmsta service provider och lämnar in den (eller be Apple skicka lådan ändå om du är bekväm ).

Glöm bara inte att registrera datorn, om det inte redan är gjort, eftersom det underlättar en hel del, och ta med inköpskvittot så att du kan bevisa att den fortfarande omfattas av garanti. Det sista brukar inte vara nödvändigt under de första elva månaderna, men det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Systemen vi använder kan få krupp och kräva kvitto trots att datorn tillverkades för mindre än två månader sedan, och då är det inte mycket att be för.

1
Bevaka tråden